محقق جوان ایرانی طی طرحی تحقیقاتی اعلام کرد، افراد دیابتی با مصرف ویتامین D می‌توانند کمک شایانی به کنترل قندخون خود کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر بهاره نیکویه متخصص تغذیه و برگزیده جشنواره رازی به عنوان محقق جوان در خصوص طرح پژوهشی خود گفت: در دهه‌های اخیر پیشنهاد شده است که غلظت کم ۲۵ هیدروکسی D سرم با اختلال تحمل "گلوکز" و دیابت همراه است. بنابراین طی طرحی پژوهشی به مقایسه اثرات دریافت روزانه دوغ غنی شده با ویتامین D ‌ و کلسیم در وضعیت گلیسمی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. 

وی ادامه داد: روش کار به این صورت بوده که ۹۰ بیمار مبتلا به دیابت به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول «دوغ ساده» شامل ۱۵۰ میلیگرم کلسیم و بدون ویتامین D ‌. گروه دوم «دوغ غنی شده با ویتامین D» شامل IU ۵۰۰ ویتامین D و ۱۵۰ میلی‌گرم کلسیم در هر ۲۵۰ میلی لیتر و گروه سوم «دوغ غنی شده توأم با ویتامین D و کلسیم»، شامل IU ۵۰۰ ویتامین D و ۲۵۰ میلی گرم کلسیم در هر ۲۵۰ میلی لیتر. 

وی با بیان اینکه از بیماران خواسته‌ شده روزانه دو بار به مدت ۱۲ هفته از دوغ‌ها استفاده کنند، عنوان کرد: گلوکز ناشتا سرم، هموگلوبین گلیکوزیله، الگوی چربی سرم و تودهٔ چربی قبل و بعد از مداخله ارزیابی شد. 

نیکویه به نتایج این طرح تحقیقاتی اشاره و اظهار کرد: در هر دو گروه ۲ و ۳، میانگین ۲۵ هیدروکسی ویتامین D سرم بهبود یافت، اما میزان گلوکز ناشتا نسبت به گروه ۱ کاهش معنی‌داری یافت. درواقع همبستگی منفی بین تغییرات ۲۵ هیدروکسی ویتامین D سرم و تغییرات گلوکز ناشتای خون مشاهده شد که در کل می‌توان نتیجه گرفت دریافت روزانه دوغ غنی شده با ویتامین D با یا بدون کلسیم اضافی و هیدروگلیسی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بهبود می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار