مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفت : پیشرفت های خوبی با ایران به دست آمده است ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی؛ مان افزود : به نظر من موافقت نامه خوبی را به دست آورده ایم، ما سالهاست که با ایرانیان گفتگو می کردیم ولی به ناگاه، با تغییر دولت در این کشور شاهد تمایل بیشتری برای گفتگو با جامعه جهانی بودیم. توافق با ریاست کاترین اشتون در ماه نوامبر به دست آمد زیرا باور دارم که ایرانیان دریافته بودند که نیاز به این توافق دارند.

وی گفت این گام اول بود؛ آنان در ماه نوامبر تمایل خود را برای انجام کارهایی که باید انجام دهند، نشان دادند. به عنوان گام های متقابل، ما نیز فهرستی از تحریم ها را فراهم آوردیم. هنوز تحریم های اصلی به جای خود باقیست ولی هدف ما گفتگو بر سر توافق نهایی با ایران است.

وی درباره اینکه ایران می تواند در بیست و چهار ساعت، به غنی سازی بیست درصدی بازگردد گفت : امیدواریم که آنان نخواهند چنین کاری بکنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی به دقت آنان را زیر نظر دارد و این نظارت، به نمایندگی از جامعه صورت می گیرد. همانطور که گفتم، اینها کاهش های موقت تحریم ها هستند که در صورت اجرا نشدن کامل تحریم ها، بار دیگر به کار بسته می شوند. البته دلیلی ندارد که فکر کنیم اینگونه می شود زیرا به سودشان است که این توافق اجرا شود و در شش ماه آینده، درباره توافق جامع به گفتگو بنشینند.

وی درباره گفتگو برای کاهش شمار سانتریفوژهای ایران گفت : توافقنامه ای چهار صفحه ای در ماه نوامبر امضا شد که در آن به صورت کامل، آنچه را که ایران باید در گام اول انجام دهد، شرح داده شده است. اینها اقداماتی هستند که ما نامشان را گام های اعتماد ساز اولیه می خوانیم و با توجه به اینکه آنان این کار را کردند، ما نیز برخی تحریم ها را برداشتیم. ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن و هنوز نگرانی های زیادی برای رسیدگی  داریم.

وی درباره اینکه ایران می گوید به دهها هزار سانتریفوژ برای برنامه اتمی غیر نظامی خود نیاز دارد گفت : البته من متخصص هسته ای نیستم ولی این متخصصان می گویند آنچه که آنان انجام داده اند، اولین عقب گرد در برنامه اتمی ایران در ده سال اخیر است و ما در توافقنامه ماه نوامبر، آنچه را که باید برای توافق نهایی انجام شود، شرح داده ایم. خوب این مساله قطعا شامل شمار سانتریفوژها نیز می شود. کاری که باید  صورت گیرد این است که یک بار و برای همیشه به صورت روشن به جامعه جهانی نشان دهد که برنامه اتمی اش کاملا برای هدف های صلح آمیز است. 

مان گفت: همانطور که گفتم، گفتگوهای سختی پیش روی داریم و ما این هویج را در اختیار داریم. 

وی گفت : این را نیز فراموش نکنیم که هنوز تحریم های سختی علیه ایران وضع شده است که می توانیم در صورت گفتگو و توافق با ایران، آنان را برداریم. تا کنون نتایج خوبی به دست آمده است ولی هنوز کارهای زیادی داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار