"پل موکروس" تحلیلگر سیاسی تأکید کرد که بدون حضور ايران در کنفرانس ژنو2، بحران سوريه قابل حل نيست

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، دعوتنامه از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 به علت مخالفت ایران با پذیرش بیانیه ژنو1 باز پس گرفته شد.

به گزارش این شبکه علت این تصمیم سازمان ملل مخالفت با حمایت از دولت انتقالی در سوریه عنوان شده است .

مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در نیویورک گفت : دبیر کل عمیقا از اظهار نظرهای علنی امروز ایران سرخورده شده است و این اظهارات به هیچ وجه با تعهدات قبلی انطباق ندارد. او همچنان از ایران می خواهد به توافق جهانی بر سر بیانیه ژنو بپیوندد و تصمیم گرفت کنفرانس مونترو  را بدون حضور ایران برگزار کند. 

تهران روز دوشنبه اعلام کرد حضورش در این کنفرانس با هیچ هدف خاصی صورت نمی گیرد و از دولت انتقالی حمایت نمی کند این مسئله باعث شده بود مخالفان سوری تهدید کنند در کنفرانس شرکت نخواهند کرد. 

این شکست دیپلماتیک بسیار جدی تلقی می شود زیرا بدون ایران، کنفرانس مونترو ممکن است از نظر بسیاری، نامشروع تلقی شود. اما آیا می توان نقش ایران را نادیده گرفت؟

"پل موکروس" تحلیلگر سیاسی گفت بحران سوریه بدون حضور همه بازیگران قابل حل نیست و چه دوست باشیم چه نه،  ایران در این بحران، از بازیگران اصلی است و این واقعیت است. 

روسیه اعلام کرده است دعوت نکردن از ایران خطای جبران ناپذیری خواهد بود.

مخالفان  مسلح سوریه و آمریکا با دعوت دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح ژنو دو شدیدا مخالفت کرده بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار