"ژنو 2 "، "نشست حمایت از تروریست‌ها" و یا "چاره‌اندیشی سیاسی" شب گذشته (اول بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سعدالله زارعی" کارشناس ارشد امور غرب آسیا و "حکم الهمز" کارشناس مسائل لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "ژنو 2 "، "نشست حمایت از تروریست‌ها" و یا "چاره‌اندیشی سیاسی" شب گذشته (اول بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سعدالله زارعی" کارشناس ارشد امور غرب آسیا و "حکم الهمز" کارشناس مسائل لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زارعی در پاسخ به سوالی برنامه مبنی بر اینکه چرا عده‌ای معتقد هستند که نشست ژنو 2 ناکام باقی خواهد ماند؟ گفت: کنفرانس ژنو 2 برمبنای حل مسئله سوریه طراحی نشده است چراکه حل مسئله شرایط خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت طرف‌های درگیر یکی از اولین شرایط حل منازعه نسبتا پر شدتی است که در طی سه سال گذشته جریان داشته است، افزود: دولت سوریه از حضور در این اجلاس عملا منع شده بود یعنی هواپیما حامل هیئت سوری در فرودگاه یونان به دلیل عدم سوخت به زمین می‌نشیند این در حالی است که به این هواپیما سوختی داده نمی‌شود و عملا دولت سوریه برای رفتن به سمت ژنو دچار مشکل می‌شود.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه طرف‌های تشکیل دهنده ژنو به حضور دولت سوریه اهمیت نمی‌دادند، ادامه داد: اگر برای آنها حضور دولت سوریه مهم بود هواپیمای حامل مسئولین سوری در فرودگاه آتن آنگونه معطّل نمی‌شد.

*بدون حضور ایران، اراده‌ای برای حل بحران سوریه وجود ندارد

زارعی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از حضور در اجلاس منع می‌شود و این امر نشان‌دهنده این است که هیچ اراده‌ای برای حل بحران سوریه وجود ندارد زیرا آنها اساسا قدرت حل پرونده سوریه را ندارند.

وی با بیان اینکه آمریکا، اروپا، سعودی‌ها، ترکیه و قطر سه سال است که با پرونده سوریه درگیر هستند و نتوانستند به یک راه‌حل مشخص دست یابند.

زارعی گفت: اکثر تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که اساسا اجلاس ژنو 2 برای حل مسئله سوریه تشکیل نمی‌شود بلکه صرفا این اجلاس تشکیل می‌شود تا این گونه جلوه کند که این جریان جهانی- منطقه‌ای که علیه سوریه بسیج شده علی‌رغم شکست‌های پی در پی در حوزه‌های نظامی- امنیتی سرپا بماند.

وی با اشاره به اینکه 140 کشور در ابتدا از بحران سوریه حمایت می‌کردند اما آرام آرام تعداد این کشورها به 10 رسید، اضافه کرد: کشورهای بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نباید سلاح به تروریست‌ها صادر کنند زیرا آنها خطرناک هستند.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه اتفاقاتی بحران‌ سوریه را از ابتدا به این مرحله کنونی رساند؟ گفت: مهم‌ترین عاملی که این جبهه منسجم را دچار تفرقه و پراکندگی کرد مسئله پیروزی‌های مقاومت در سوریه بود.

زارعی با اشاره به اینکه مردم سوریه با اقتدار کامل در مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند، افزود: مقاومت لبنان به خوبی نقش خود را در بحران سوریه ایفا کرد.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت در سطح بین‌المللی توانست به بخشی از کشورهایی که تشکیل‌دهنده شورای امنیت بودند این گونه القا کند که می‌توان در مقابل برنامه غربی‌ها علیه دولت ومردم سوریه ایستادگی کرد و پیروز شد، افزود: جبهه منسجم داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای نشان داد که کمترین رسوخی در وضعیت آنها ایجاد نخواهد شد.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به پیروزی‌های ارتش سوریه بر علیه گروه‌های تروریستی گفت: ترکیه متوجه اشتباهات خود در قضیه سوریه شده است و این موضوع را به خوبی درک کرده است که امکان پیروزی در سوریه از طریق اسلحه وجود ندارد.

*ایجاد شکاف در سطح کشورهای عربی/ کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید صف خود را از آمریکا جدا کنند

زارعی با اشاره به اینکه در سطح کشورهای عربی شکاف ایجادشده است، خاطرنشان ساخت: از همان ابتدای بحران سوریه طیف گسترده‌ای از دولت‌های عربی، آفریقایی و آسیایی مخالف اقدامات جبهه سعودی علیه سوریه بودند.

وی با اشاره به اینکه در سطح جبهه به هم پیوسته عربی علیه سوریه شکاف ایجاد شده است، اظهار داشت: قطر که از اقدامات خود در سوریه فاصله گرفت، عربستان آرام آرام اوضاع را به دست گرفت.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی هم به این نتیجه رسیدند که باید صف خود را از آمریکاجدا کنند، گفت: در خصوص بحران سوریه آمریکا و عربستان سعودی باقی ماندند.

* عملیات نظامی آمریکا در شهریور ماه به بن‌بست رسید

زارعی با بیان اینکه آمریکا در عملیات نظامی که در شهریور ماه طراحی کرده بود به بن‌بست رسید، ادامه داد: آمریکایی‌ها ناچار شدند به بهانه طرح روسیه عملیات نظامی خود را برعلیه سوریه متوقف کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در آن دوران عملا از عملیات نظامی که در پیش گرفته بودند خارج شدند، افزود: آمریکا ناچار شد به سمت اقدامات سیاسی حرکت کند.

* اقدامات سیاسی آمریکا منهای اقدامات نظامیشان نیست

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه اقدامات سیاسی آمریکا منهای اقدامات نظامیشان نیست، خاطرنشان ساخت: در گذشته اولویت اقدامات امنیتی و نظامی بود.

زارعی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت برای آمریکا تغییر کرده است، افزود: آمریکا از اینکه با اقدامات نظامی بخواهد به موفقیت دست یابد دیگر مایوس شده است و کشورهای اروپایی و عربی به مرور دچار نگرانی از بابت جریانات مسلح شکل‌ گرفته در سوریه شدند.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه آمارها بیان کننده این است که دست کم 3 هزار نفر جنگجوی اروپایی در سوریه مشغول جنگ با سوریه بودند، گفت: 700 نفر فرانسوی در چارچوب گروه‌های تروریستی به سوریه روانه شده بودند.

زارعی با بیان اینکه بحران سوریه به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود، خاطرنشان ساخت: ارتش این کشور در صدد پاکسازی کامل سوریه است به گونه‌ای که این امر به زودی صورت خواهد گرفت. بعد از پاکسازی، تروریست‌ها به مناطق مورد اعزام خود بازخواهند گشت و در آنجا اقدام به اعمال تروریستی خواهند زد و کسانی که تحت عنوان القاعده بودند اکنون به جان هم افتاده‌اند به گونه‌ای که رهبران یکدیگر را می‌کشند.

زارعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ساختار گروه‌های تروریستی اکنون به چه صورت است؟ گفت: شکست و قدرت‌طلبی دو دلیل عمده برای درگیری میان گروه‌های تروریستی به حساب می‌آید. گروه‌های تروریستی مدام یکدیگر را متهم می‌کنند تا اینکه با همدیگر درگیر می‌شوند، گروه‌های تروریستی برای ملت سوریه و یا اسلام نمی‌جنگند بلکه آنها برای قدرت‌طلبی و سیطره می‌جنگند.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به نزاع قدرتی که میان جبهه‌النصره و دائش به وجود آمده است، گفت: جبهه‌النصره را سعودی‌ها مورد حمایت خود قرار داده‌اند این در حالی است که دائش از سوی قطر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

* علت‌ درگیری‌ گروه‌های تروریستی منشا حمایت آنها از سوی قطر و عربستان سعودی است

زارعی با اشاره به اینکه پول‌های قطر عمدتا به سمت دائش سرازیر می‌شود،‌ افزود: یکی دیگر از علت‌های درگیری‌ گروه‌های تروریستی منشا حمایت آنها از سوی قطر و عربستان سعودی است.

وی با بیان اینکه دعوای دائش و النصره بازتاب دعوای سعودی‌ها و قطری‌ها است، خاطرنشان ساخت: افراطی‌گرایان نانشان را از طریق دعوا تامین می‌کنند به گونه‌ای که هرجا نقار و شکاف وجود دارد آنها در آن منطقه خیمه می‌زنند.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به تاریخ ولادت جبهه‌النصره و دائش افزود: ولادت این دو با یکدیگر حدود یک سال فاصله دارد به طوری که باید گفت بین پیدایش جبهه‌النصره و دائش یک سال فاصله است، ابتدا بحران ایجاد شد و سپس گروه‌های تروریستی تلاش کردند تا از طریق سیطره در مناطق به اهداف مورد نظربه اهداف خودشان دست یابند.

زارعی با اشاره به اینکه در این توطئه آمریکا دست دارد، اظهار داشت: متاسفانه آمریکا جریان بین‌المللی تروریستی را به سوریه سرازیر کرد. اکثریت جبهه‌النصره غیر سوری هستند و دائش هم غیر سوری است به طوری که آنها از کشورهای مختلف به سوریه فراخوانده شده‌اند.

کارشناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که از 130 کشور گروه‌های تروریستی به سوریه روانه شده‌اند، ادامه داد: بعد از 11 سپتامبر شاهد صدور 3 قطعنامه ضد تروریستی از سوی شورای امنیت بودیم اما متاسفانه باید گفت که گروه‌های تروریستی همچنان به عملیات خرابکارانه خود ادامه می‌دهند.

وی گفت: گروه‌های تروریستی با همه حمایت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حال شکست خوردن است.

*ژنو 2  با رویکرد تکفیری شکست می‌خورد

در ادامه "حکم الهمز" در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا کسانی که خودشان به مدت سه سال اقدام به شلیک کردند اکنون پایبند به قوانین دموکراتیک و مردم‌سالارانه خواهند بود؟ گفت: کنفرانس ژنو 2 در رویکرد تکفیری شکست خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه جریان‌های سیاسی ائتلاف مخالفین سوری قبل از حضور در ژنو 2 دچار چند دستگی شدند، اظهار داشت: مجلس محلی مخالفان سوریه دارای 67 عضو است که نصف آنها از این مجلس جدا شده‌اند.

کارشناس مسائل لبنان با اشاره به اینکه مخالفان سوریه در صدد رفتن به ژنو 2 هستند شاید بتوانند بخش کوچکی از مردم سوریه را مورد نمایندگی خود قرار دهند، ادامه داد: مسلما این بخش کوچک نمی‌تواند از پایگاهی برخوردار شود.

حکم الهمز با اشاره به اینکه همپیمانان آمریکا به خوبی می‌دانند که در ژنو 2 هیچ دستاوردی نخواهند داشت، خاطرنشان ساخت: حکومت سوریه اکنون در اوضاع میدانی کاملا پیروز است و به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ است.

وی با اشاره به اینکه دولت سوریه اوضاع را به صورت کامل در دست دارد، افزود: برگ برنده به دست حکومت مردم‌سالار سوریه است.

کارشناس مسائل لبنان با اشاره به اینکه تروریسم خطر بزرگ نه تنها برای سوریه بلکه برای منطقه و کل جهان است، گفت: ژنو 1 نتایج مثبتی برای مردم سوریه نداشت.

* سوریه در ژنو 1 عقب‌نشینی کرد

حکم الهمز با اشاره به اینکه سوریه در ژنو 1 عقب‌نشینی کرد، افزود: اکنون اوضاع فرق کرده این در حالی است که برگ برنده به دست سوریه است زیرا دولت سوریه اوضاع را تحت کنترل خود درآورده است.

وی با اشاره به اینکه ژنو 2 دربردارنده نتیجه سیاسی نیست، افزود: ژنو 2 می‌تواند مرحله‌ای برای آینده‌ای بهتر آن هم با برگزاری ژنو 3، 4 و 5 باشد.

کارشناس مسائل لبنان با اشاره به برگزاری نشست ژنو 2 ادامه داد: بر روی تشریفات این نشست اختلاف نظرهایی وجود دارد مثلا اینکه آیا پرچم سوریه بر روی میز گذاشته شود و یا اینکه پرچم مخالفین استقرار یابد.

حکم الهمز با بیان اینکه غرب و سعودی‌ها مایل به انتقال قدرت آن هم بدون بشاراسد هستند، افزود: دولت سوریه از اقتدار و حمایت مردمی برخوردار است به طوری که مردم می‌توانند خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برگ‌های برنده‌ای در دست دولت سوریه وجود دارد؟ اظهار داشت: اوضاع میدانی مهم‌ترین برگ برنده دولت سوریه است به گونه‌ای که ارتش سوریه مناطق راهبردی و حیاتی را به دست گرفته و کنترل می‌کند.

کارشناس مسائل لبنان با اشاره به اینکه ارتش سوریه دیگر نمی‌خواهد تلفات مردمی داشته باشد، خاطرنشان ساخت: در حلب و شمال شرق سوریه افراد مسلح خرابکار در حال جنگ هستند.

* نگرانی‌های جهانی و بین‌المللی در خصوص تروریست وجود دارد

حکم الهمز با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی از یک منبع مورد تغذیه فکری قرار می‌گیرند، اظهار داشت: نگرانی‌های جهانی و بین‌المللی در خصوص تروریست وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سوریه به کوره آتشپزی ترویست‌ها تبدیل خواهد شد، گفت: سوری‌ها گروه‌های تروریستی را از بین خواهند برد.

کارشناس مسائل لبنان با اشاره به اینکه چرا در ماه‌های گذشته گروه‌های تروریستی تلاش کردند تا بحران سوریه را به لبنان بکشانند، اظهار داشت: گروه‌های تروریستی تحت فرماندهی شاهزاده‌های آل سعود هستند به گونه‌ای که درعراق، سوریه و لبنان گروه‌های تروریستی درگیری‌هایی را به وجود آوردند.

حکم الهمز با اشاره به اینکه آل ‌سعود به دنبال سرنگونی برخی دولت‌ها درمنطقه است، خاطرنشان ساخت: آل سعود در صدد است که دولت نوری مالکی را سرنگون کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آل سعود در صدد کاهش نقش مقاومت و حزب‌الله لبنان در منطقه است، اظهار داشت: نقش عربستان در موضوع لبنان کاملا مشخص است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار