مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس از بازديد 29 هزارو 67 نفري از اين مکان تاريخي شهرستان اسفراين در سال 92 تا به امروز خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،  عليرضا نجفي گفت:از اين تعداد17 نفر مربوط به گردشگران خارجي وبقيه بازديدکنندگان رادانشجويان،دانش آموزان وپژوهشگران هستند.

وي افزود: شهر بلقيس بقاياي شهر کهن اسفراين در خراسان شمالي است که از سده هاي نخستين اسلام شکل گرفته و تا پايان دوره صفوي و اوايل قاجار زندگي در آن جريان داشته و به عبارتي بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای داده است.

نجفي اضافه کرد: انجام مطالعات و کاوشهاي باستان شناختي منجر به معرفي شهر بلقيس و تبيين اهميت هاي فرهنگي آن شده و باعث تاسيس پايگاه ميراث فرهنگي شهر بلقيس در سال 1388 شد .

نجفي در پايان گفت. شهر بلقيس شرايط و ويژگي هاي كامل يك شهر اسلامي را داراست و از بخش هاي مختلف شامل ارگ، شارستان و تاسيسات مختلف شهري چون بازار و مسجد و... برخوردار است. در محدودۀ حصار شهر(شارستان) آثار تاريخي چون راسته بازار در بخش مياني شهر، بقعه شيخ آذري شاعر و عارف قرن نهم هجري و محل معروف به تپه منار که احتمالاً محل مسجد در دوران اسلامی است وجود دارد.

اين مجموعه خشتي عظيم در3کيلومتري جنوب غربي اسفراين درحاشيه روستاي جوشقان واقع شده است./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.