خسرو گلسرخی شاعر "دستی میان دشنه و دل" با یادگیری زبان فرانسه به طور کامل و زبان انگلیسی در دوره دانشگاهی، بر ترجمه آثار ادبی نیز پرداخت.

باشگاه خبرنگاران؛ خسرو گلسرخی، شاعر و نویسنده مردمی در روز 2 بهمن 1322 در رشت متولد شد پدرش قدیر را در سن 18 ماهگی از دست داد و مادرش پس از مرگ پدر خسرو، وی و برادر دو ساله‌اش فرهاد را نزد پدرش حاج شیخ محمد وحید در قم برد.   
 
وحید از مردان مبارزی بود که کنار میرزا کوچک خان جنگلی در نهضت جنگل می‌جنگید و هنوز هم همان روحیه مبارزه در وجودش دیده می‌شد، خسرو توسط چنین مبارزی تعلیم دید و تحت تاثیر نظرات وی قرار گرفت حتی خسرو اشعاری به نام جنگلی‌ها و دامون درباره نهضت جنگل سرود.  

پس از مرگ پدر بزرگش، گلسرخی و برادرش فرهاد به تهران عزیم کردند در این سالها از ادبیات غافل نبود، اشعار، مقالات بسیاری بر آثار ادبی با نامهای غیر واقعی و مستعاری چون دامو‌ن، بابک رستگار، افشین راد و خسرو کاتوزیان به چاپ رساند.   
 
گلسرخی در سالهای اقامت در تهران با یادگیری زبان فرانسه به طور کامل و زبان انگلیسی در دوره‌های دانشگاهی به ترجمه آثار ادبی نیز پرداخت کار جدی گلسرخی در شعر از سال 45 آغاز شد و در سال 48 با عاطفه گرگین شاعر و نویسنده همفکر‌ش ازدواج کرد تاثیر پذیری از افکار عاطفه آثار گلسرخی را غنی‌تر کرد.   
 
هیچ اثری از آثار گلسرخی به جز آنچه در مطبوعات و جنگها انتشار یافت به صورت کتاب چاپ نشد تنها اثری از وی را که می‌توان سراغ گرفت مقاله‌ای با عنوان "سیاست هنر سیاست شعر" است که برای اولین بار به صورت جزوه از سوی انتشارات " کتاب نمونه" چاپ شد.  

بعدها کاوه گوهر‌بین مجموعه آثار خسرو گلسرخی را در دو مجموعه برنامه‌های "دستی میان دشنه و دل" و " من در کجای جهان ایستاده‌ام" چاپ کرد پس از انتشار آثار گلسرخی توسط گوهرین، یکی از این دو مجموعه چاپ شده با نام انتخابی خود گلسرخی به نام "ای سرزمین من" منتشر شد.   
 
انتخاب نام "پرنده خیس" برای مجموعه دوم گلسرخی به توصیه "عمران صالحی" انجام شد مدتی پس از دستگیری گلسرخی، همسر وی عاطفه نیز دستگیر و در داد‌گاهی نظامی به چهار سال زندان محکوم شد.   
 
بیشترین علت دستگیری گلسرخی، عضویت در محفلی بود که هنگام دستگیری یکسال از خروج او از این محفل می‌گذشت و در همان اوایل ورود به محفل متوجه خیالبافی‌ها و احیانا چپ روی‌های نمایش و خطرناک آنان شد.   
 
گلسرخی در 29 بهمن 52 به جرم شرکت در طرح گروگانگیری رضا پهلوی در دادگاه نظامی صرفا به دلیل دفاع از عقایدش و تاکید جانانه بر پیروی از مکتب اما حسین(ع) در مبارزه با ظلم و طاغوت در حالی صورت گرفت که به خاطر زندانی بودن در زدان ساواک قادر به انجام طرح گروگانگیری رضا پهلوی نبود.   

انتهای پیام/ص
برچسب ها: شاعر ، گلسرخی ، شعر ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار