مدیر عامل "سازمان انتقال خون" ایران جزئیات جلسه روز گذشته خود با "وزیر بهداشت "را تشریح و از تخصیص ردیف بودجه مستقل به این سازمان در سال 93 خبر داد.

دکتر پور فتح الله مدير عامل سازمان انتقال خون ايران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:در مدت شروع کار دولت  تدبیر و امید و توجه و عنایت ویژه ای به حل مشکلات سازمان انتقال خون شده  و کمک های بودجه ای اولیه برای این سازمان که رقمی حدود 23 میلیارد تومان تخصیص داده شده مشکلات  تهیه  ملزومات را تا حدودی حل کرده است.

پورفتح الله با بیان این مطالب تصریح کرد: در بودجه سال آینده هم که به مجلس تقدیم شده است ردیف مستقلی برای "انتقال خون "در نظر گرفته شده  است که رقم مناسبی است و اگر این لایحه تصویب شود  مشکلات مربوط به تهیه مواد و ملزومات مصرفی که مشکل عمده سازمان انتقال  خون است حل خواهد شد.

رفع موانع قانوني افزايش دستمزدکارکنان "سازمان انتقال خون" 

مدیر  عامل سازمان انتقال خون ایران همچنین گفت: موضوع دیگری که در جلسه با "وزیر بهداشت" مطرح شده است بحث پایین بودن حقوق و دستمزد پرسنل انتقال خون نسبت به سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان است به طوری‌که کارکنان بهداشت و درمان دستمزد خود را براساس قانون هیئت امنایی دریافت می کنند و دریافتی آنها بالاتری از دریافتی پرسنل انتقال خون است.

وی افزود: پرستاران در بیمارستان‌ها برای تزریق خون به بیماران، کارانه دریافت می کنند و این در حالی‌است که پرسنل ما  در بخش دریافت خون هیچ کارانه‌ای دریافت نمی‌کنند که البته در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا حقوق و دستمزد پرسنل" انتقال خون"  هم سطح سایر پرسنل بخش بهداشت و درمان شود و به دنبال رفع موانع قانونی آن هستیم.

 استقلال بودجه در  انتقال خون

دکتر پورفتح الله با تاکید بر مستقل شدن بودجه هزینه ای انتقال خون  گفت: زمینه های بسیار خوبی برای استقلال مالی و اعتباری سازمان انتقال خون وجود دارد مثلا نسبت مصرف گلبول قرمز به پلاسما 5 به 1 است که اگر مصرف مدیریت شود  پلاسمای مازاد را می‌توانیم در چرخه اقتصادی وارد کنیم و  با قرار دادهای مشارکتی با پالایشگاه‌های خون در خارج از کشور تبدیل به داروهای  پلاسمایی کنیم. هم اکنون 150 لیتر پلاسمای مازاد  در این چرخه تبدیل به دارو می شود که ارزش آن 45 میلیارد تومان است که صرف ارزان سازی قیمت دارو در کشور می شود یعنی دو سوم اعتبار دریافتی خود را از این طریق بر می‌گردانیم.


 مدیر عامل انتقال خون ایران همچنین با گلایه از عدم حمایت بیمه ها از این سازمان گفت: متاسفانه بیمه ها از  خدمات انتقال خون حمایت  نمی‌کنند و هیچ یک از خدمات ما حمایت و پشتیبانی بیمه را ندارد.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا هزینه انتقال خون مثل آزمایش های انجام شده روی خون و یا تهیه فرآورده های خونی قیمت گذاری می‌شود و با  حمایت بیمه‌ها بیماران نیاز به پرداخت هزینه  ندارند.

پورفتح الله تاکید کرد: قیمت گذاری فرآورده های خونی ممکن است به ظاهر برای بیمه‌ها بار مالی داشته  باشد ولی در اصل از نظر اقتصادی  به نفع بیمه‌هاست.

 وی با بیان این مطلب تصریح کرد: به طور مثال امروزه حذف لوکوسیت‌ها بلافاصله از اهدای خون واکنش‌هایی مثل تب و آلرژی و عفونت‌های بیمارستانی پس از دریافت خون را کاهش می دهد و این امر باعث می شود 1/2(يک و دو دهم) روز ما کاهش تخت روز بستری بیمارستانی داشته باشیم و این به نفع بیمارستان‌هاست و یا تهیه پلاکت به روش آفرزیس باعث می شود بتوانیم از هر 5 نفر که پلاکت دریافت می شود  یک  دوز درمانی تهیه کنیم و این روش آفرزیس   که در این روش در هر دوره درمانی به جای اینکه بیمار با 5 پلاسمای مختلف مواجه شود با یک پلاسما  مواجه می شود و شانس واکنش های منفی پس از تزریق بسیار پایین تر می آید و این هم به نفع بیماری و هم به نفع بیمه‌ها می باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: انتقال ، خون ، سازمان ، رقم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار