احمد دنیامالی در روزنامه وطن امروز نوشت: به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران قصد دارد محوریت کار را در دست گیرد چرا که تعیین‌کننده‌ترین نقش را درباره آلودگی هوا، شهرداری تهران برعهده دارد و می‌توان این اقدام شهردار را پیشنهادی برای یکپارچه‌سازی مدیریت در بحث آلودگی هوا دانست.

به گزارش حوزه وبگردی باشگاه خبرنگاران، احمد دنیامالی در روزنامه وطن امروز نوشت: در سالی که در ماه‌های پایانی آن به سر می‌بریم تنها در روزهایی به تعداد انگشتان دست هوای پاک استنشاق کرده‌ایم و بیشتر روزها با هوای ناسالم روزگار را گذرانده‌ایم. البته چندسالی است که برای رهایی از این موضوع طرح‌ها و پیشنهاداتی را شنیده‌ایم اما تا به حال هیچ کدام از این راهکارها آنچنان که باید عملی نشده است یا آن نتیجه‌ای که باید از آن طرح‌ها عاید نشده و این معضل در پایتخت و بیشتر کلانشهرها دامنگیر شهروندان است.
 
اما از تازه‌ترین پیشنهادهایی که در این باره مطرح شده است ارائه پیشنهاد آقای قالیباف، شهردار تهران است که پیشگام شده‌اند تا مسؤولیت آلودگی هوای تهران را عهده‌دار شوند و مدیریت رفع این معضل را هم در دست گیرند. به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران قصد دارد محوریت کار را در دست گیرد چرا که تعیین‌کننده‌ترین نقش را درباره آلودگی هوا، شهرداری تهران برعهده دارد و می‌توان این اقدام شهردار را پیشنهادی برای یکپارچه‌سازی مدیریت در بحث آلودگی هوا دانست البته نباید این پیشنهاد به حاشیه رفته و به فراموشی سپرده شود. درست است که در بحث آلودگی هوا و براساس قانون، موضوع آلودگی هوا در حوزه کار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد و نهادهای گوناگونی مانند پلیس، وزارت کشور و وزارت صنایع در این موضوع درگیر هستند اما این به این معنا نیست که در این قضیه شهرداری بدون مسؤولیت است یا نمی‌تواند دخالتی داشته باشد. بلکه این بحث به این موضوع مرتبط است که برای انجام بهتر مسؤولیت‌ها در این موضوع چندبخشی که از وزارت کشور تا سازمان محیط‌زیست و وزارت صنایع در آن دخالت دارند اگر مسؤولیت به یک ارگان واحد سپرده شود، حداقل در شهر تهران شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.
 
این پیشنهاد آقای قالیباف به این موضوع مرتبط است و می‌توان آن را در راستای مدیریت یکپارچه برای معضل آلودگی هوا در نظر گرفت که به نظر می‌رسد با اجرایی‌شدن آن شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
 
به نظر من این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و در کمیسیون زیربنایی دولت بحث شود تا در این باره دستگاه‌های ذی‌ربط به یک اتفاق‌نظر دست یابند و ضمن همکاری با یکدیگر و با مدیریت واحد بتوانند برای رفع معضل آلودگی هوا اقدام مناسبی انجام دهند. در حال حاضر هم شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را دنبال می‌کند و به این موضوع اعتقاد داریم که بحث آلودگی هوای تهران قابل تدبیر است و می‌توان با ارائه یک برنامه 5ساله گامی را برای کنترل و مهار این معضل برداشت البته لازم است در این مسیر بین سایر مدیران ذی‌ربط هم تعامل مناسبی برقرار شود تا با انجام منسجم برنامه‌ها مسیر دستیابی به هدف کوتاه‌تر شود که عملی‌شدن این مورد هم باز با اجرای مدیرت یکپارچه و سپردن مسؤولیت به یک نهاد انجام پذیر است.
 
*عضو شورای اسلامی شهر تهران


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.