معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت:

ارزش 30 هزار ميليارد "دلاری"منابع هيدروكربوري" موجود در کشور/ اصلاح چرخه معیوب اقتصاد کشور با استفاده از دانش و فناوری

مقدم گفت: هم اكنون ارزش منابع هيدروكربوري موجود بيش از 30 هزار ميليارد دلار است كه با استفاده از دانش و تكنولوژي روز مي توان درآمد حاصل از فروش فرآورده هاي آنها را به بيش از 100 هزار ميليارد دلار افزايش داد.

به گزاش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد رضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت در همايش تفكر بسيجي، پژوهش و اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: در حال حاضر در اقتصاد کشور، نفت تولید یک محصول و فروش آن درآمد تلقی می شود. در صورتی که نفت منابع تجدید ناپذیر و هیدروکربوری است و از بین می رود و محصول بشر هم نیست. به عبارتی نفت و هیدروکربوری از جمله منابع طبیعی است که برای ما به ارث رسیده و یک دارایی و متعلق به تمام نسل‌ها است.

وی با بیان اینکه سرمایه، فناوری و انرژی سه عامل کلیدی توسعه اقتصادی کشور است گفت: رشد اقتصادی کشور را هیچ وقت بدون امنیت انرژی در نظر نمی گیرند انرژی که سنبل منابع طبیعی است و به طور کلی دستاورد بشر نیست و طبق فقه اسلامی اولا حقوق بین نسلی است یعنی همه نسل‌ها بایستی از آن بهره ببرند.

مقدم افزود: باید با علم و دانش از فناوری‌های روز به خوبی بهره برداری کرده  تا بتوانیم ارزش افزوده بالاتر را نصیب اقتصادی کشور کینم. به عبارتی بالاترین حد از فناوری را برای تبدیل این منبع خدادادی به سایر محصولات بکار بریم و در نتیجه بهترین ضریب شدت انرژی یعنی نسبت انرژی مصرف شده به تولید ناخالص را داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت تاکید کرد: باید در مسیر زنجیره ارزش تولید مواد حرکت کرده و به حلقه های آخر محصولات حاصل از هیدروکربوری برسیم و از سرمایه در تکمیل زنجیره ارزش باید حداکثر کالا و تجهیزات و دانش فنی (فرایندها و محصولات) را داشته باشیم و از طرفی بتوانیم این کالا و تجهیزات را در داخل کشور بسازیم.

وي درآمد حاصل از توليد و فروش نفت، گاز و ميعانات گازي را از ابتدا تاكنون با فرض قيمت بشكه اي 100 دلار، 8 هزار ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: هم اكنون ارزش منابع هيدروكربوري موجود بيش از 30 هزار ميليارد دلار است كه با استفاده از دانش و تكنولوژي روز مي توان درآمد حاصل از فروش فرآورده هاي آنها را به بيش از 100 هزار ميليارد دلار افزايش داده و به یک اقتصاد درون زا و فناوری محور تبدیل شد.
 
مقدم با بيان اينكه بايد به دنبال توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالا باشيم، افزود: با استفاده از علم و دانش، فناوري هاي نوين و كارآمد و استفاده از روش هاي بهينه توليد، مي توان محصولاتي با ارزش افزوده بيشتر توليد كرد كه نتيجه آن به ارمغان آوردن رفاه و عدالت براي نسل هاي بعدي است.     
وی گفت: هم اكنون در اقتصاد كشور به نفت به عنوان يك محصول توليدي كه از فروش آن درآمد حاصل مي شود، نگاه مي شود در حالي كه نفت، يك منبع تجديد ناپذير هيدروكربوري است و دارايي محسوب مي شود.

معاون پژوهش و فناوري وزير نفت ضمن تاكيد بر استفاده از انرژي هاي پايدار، نو و تجديد پذير، گفت: استفاده از انرژي هاي خورشيدي، باد و ژئوترمال بايد جايگزين مصارف انرژي در داخل شود و از نفت و ساير منابع هيدروكربوري تنها بايد به عنوان خوارك در زنجيره توليد ارزش استفاده كرد.

مقدم، صاردات نفت خام و انتقال منابع درآمد کلان ارزی خارجی به اقتصاد کشور و مصرف آن در هزینه‌های دولت و ایجاد فشار و تقاضا، عدم توازن عرضه و تقاضا به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی در جذب منابع حاصله از درآمدهای صادرات نفت و ایجاد تورم قیمت ها، رویکرد واردات در کالاها و موادد قابل مبادله و انتقال و کاهش نسبی قیمت این نوع کالا در هنگام افزایش درامدهای نفتی و عدم نیاز به علم و تجاری‌سازی دانش بومی بدلیل واردات ارزان کالا و تجهیزات خارجی و تبدیل شدن تولید ناخالص داخلی به عنوان یک فعالیت پرمخاطره اقتصادی را از چالش‌ها و تهدیدهای وضعیت مطولب اقتصادی عنوان کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، منابع مالی ، دلار ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار