اجتناب از مقایسه قیمت ها
اگر
بدبین بودن را کنار بگذارید ممکن است کالایی را به مراتب گران تر بخرید.
به همین خاطر هنگام خرید دست از مقایسه قیمت ها بر ندارید. گاهی با طی
مسافت چند خیابان می توانید همان کالا را به مراتب ارزان تر بیابید. همچنین
برای برخی از کالاهای دیجیتالی می توانید از جست وجوهای اینترنتی بهره
ببرید. اگر از قیمت کالاها در دیگر فروشگاه ها مطلع باشید، آن وقت قدرت
چانه زنی شما در مقابل فروشنده نیز افزایش می یابد اما اگر فروشنده احساس
کند شما از اطلاعات کافی در مورد بازار کالا بی بهره هستید، تلاش می کند از
بی اطلاعی شما بهره ببرد تا شما را به خرید آن کالا ترغیب کند.
فراموش کردن بودجه بندی
همه
پولی که در حساب بانکی شما قرار دارد برای خرید کردن نیست. به خصوص اکنون
که بیشتر خریدها با عابر بانک انجام می شود خطر اینکه از بودجه تعیین شده
برای خرید کردن فراتر بروید بسیار زیاد است. پیش از خرید تعیین کنید که قصد
دارید برای مثال چقدر پول برای شلوار بپردازید و به هیچ وجه از میزان
تعیین شده فراتر نروید. عادت به خرید کردن بیش از بودجه تعیین شده به مرور
زمان باعث خواهد شد تا بدهی ها از راه برسند. اگر نمونه خوبی در مورد افراد
بدهکار سراغ ندارید بهتر است نگاهی به کشورهای بحران زده اروپا بیندازید.
بدهی همان بلایی را سر شما خواهد آورد که اکنون سر کشور یونان آورده است.
از خود بی خود شدن در حراجی ها
فروشندگان
در حراج های فصلی معمولا قیمت کالاها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند
اما این دلیل نمی شود که شما مجبور باشید خرید کنید. نخست اینکه به خاطر
داشته باشید همیشه حراجی هایی در کار خواهند بود و این یک حراجی آخرین فرصت
شما برای خرید کردن نیست. همچنین حراجی ها نباید باعث شوند نیاز شما به
برخی کالاها افزایش یابد. خرید از حراجی ها به شرطی هوشمندانه است که شما
واقعا به کالایی نیاز داشته باشید. معمولا می توان افراد بسیاری را مشاهده
کرد که هنگام فروش فوق العاده با کیسه هایی مملو از کالاهای خریداری شده
پیروزمندانه از فروشگاه بیرون می آیند اما آنها در واقع اصلی ترین بازندگان
فروش فوق العاده هستند.
تبیین های اشتباه بعد از خرید
بعد
از اینکه ما چیزی را می خریم که نباید می خریدیم، خودمان را قانع می کنیم
کارمان درست بوده است. بسیاری از مردم از پذیرش این نکته که ممکن است در
خرید اشتباه کنند. سر باز می زنند، به خصوص موقعی که یک خرید بزرگ انجام می
دهند. فروشندگان این مسئله را می دانند، بنابراین سعی می کنند نخست با
استفاده از چیزهایی شبیه ضمانت کالا، خریدار را تشویق کنند تا اقدام به
خرید کند. همین که شما تصمیم به خرید گرفتید، جای فروشنده را خواهید گرفت و
خود را متقاعد می کنید تصمیم تان درست است و نیز شروع به بالابردن ارزش آن
می کنید زیرا اکنون آن کالا مال خودتان است.
به گزارش اقتصاد پرس، کاری که در این مورد شما می توانید انجام دهید این است که با این نگرش مبارزه کنید. اگر کالا یا خدماتی که دریافت کرده اید خوب نیستند آن را به فروشنده برگردانید.