کارگردان مجموعه تلویزیونی "کلاه پهلوی" معتقد است که نظریه پردازان سینمای غرب در صدد فراهم آوردن مقدماتی برای سوق دادن ذهن نسل جوان به سمتی منطبق بر خواسته‌های خودشان است.

"سیدضیاءالدین دری" نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت با خبرنگار حوزه باشگاه خبرنگاران گفت: صنعت سینمای غرب به صورت دوره‌ای به مسائل مختلف می‌پردازد که از این طریق ممکن است اهدافی را هم دنبال کنند زیرا نظریه‌پردازانی که برای آینده غرب و حتی جهان نظر می‌دهند،(و ما از جزئیات اقدامات و افکار آنها برای آینده اطلاع دقیقی نداریم اما) مشخص است که در صدد فراهم آوردن مقدماتی برای سوق دادن ذهن نسل جوان به سمتی منطبق بر خواسته‌های خودشان هستند. صنعت سینمای غرب کار خود را بلد است و می‌داند چگونه با جلوه‌های تصویری، جاذبه نمایشی و تکنولوژی مخاطب خود را جذب کند.
 
کارگردان سریال تلویزیونی "کلاه پهلوی" در ادامه گفت: باید کار تحلیلی و آسیب شناسانه بر روی فیلم‌های با موضوعات دینی و آخرالزمانی در سینمای غرب انجام شود تا بتوان فهمید چه مقصودی را دنبال می‌کنند. مقولاتی مانند پیشگویی، عرفان مدرن و از این قبیل موارد، دست مایه‌های خوبی برای ساخت کار نمایشی هستند و به طور طبیعی با امکانات خوبی که در اختیار دارند فروش فوق‌العاده‌ای هم می‌کنند اما در هر حال این درباره این موضوع نمی‌توان خیلی ساده صحبت کرده و از آن گذشت.
 
دری بیان کرد: ورود به حوزه‌های دینی و عرفانی در ایران مستلزم تسلط عمیق بر این حوزه‌هاست زیرا در ایران مراجع، آثاری از این قبیل را زیر نظر دارند و اگر به جای اطلاعات صحیح تنها براساس اطلاعات "دم دستی" و حدس و گمان فیلم تولید شود نه تنها مورد نقد جدی مراجع قرار می‌گیرد، بلکه موجب طرح و مسائل انحرافی و ایجاد شبهه می‌شود.
 
کارگردان و نویسنده "عشق ممنوع" در ادامه گفت: شرایط اجتماعی جامعه ما هم پذیرای تولیدفیلم‌هایی با موضوعات خاص عرفانی و مذهبی آنگونه که در غرب مطرح می‌شود، نیست زیرا بدنه جامعه ما اعتقادات مذهبی خود را دارد و فیلم‌های غربی که به ظاهر رویکرد مذهبی دارند اما درواقع خرافه‌گرایی در آنها به چشم می‌خورد، خطری برای جامعه ماایجاد نمی‌کند.
 
وی گفت: ما امکانات و جلوه‌های تصویری صنعت سینمای غرب را نداریم و اگر بخواهیم به حوزه‌های آنها وارد شویم و در مقام دفاع از اعتقادات مذهبی خود برآییم نتیجه خوبی نمی‌گیریم.

این کارگردان اظهار داشت: وظیفه ما در قبال آثار تولیدی آخرالزمانی غرب که با اندیشه‌های دینی ما در تناقص است دفاع کردن نیست، بلکه وظیفه داریم در مردم جامعه خود نسبت به آثار تولیدی باورپذیری را ایجاد کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند که هیچ چیزی ندارند و به همین دلیل به موضوعاتی مانند عرفان مدرن و آخرالزمان روی آوردند، اما رسالت ما این است که جامعه و فرهنگ خود را بشناسیم و آثار ما انتظارات مخاطب امروز ایرانی را با تمام اعتقادات مذهبی‌اش برآورده سازد.

انتهای پیام/ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار