"سرطان" بیماری است که حتی نام آن هم وحشت در دل‌ها ایجاد می‌کند اما باید بدانیم این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است و فقط باید اندکی به زندگی توجه کنیم.

دکتر پیام آزاده، متخصص رادیو تراپی‌ انکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با کلمه‌ سونامی‌ "سرطان"، که مدتی است در رسانه‌ها، سهوا‌ و یا عمدا استفاده می‌شود کاملا مخالفم، زیرا سونامی‌ از نظر معنایی یک اتفاق غیر قابل پیشگیری و غیر قابل پیش بینی است اما "سرطان" یک بیماری کاملا قبل پیش بینی و قابل کنترل است.

وی گفت: سبک زندگی مردم کشور ما به سمت زندگی غربی متمایل شده و این خود یکی از دلایل اصلی افزایش" سرطان" در کشور ما است به طوری که کشور‌‌های اروپایی سبک زندگی خود را به سبک شرقی تغیری داده و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی توانسته‌اند تا 60 درصد این بیماری را کنترل و از بروز آن پیشگیری کنند.

وی مهم ترین علت شیوع "سرطان" در کشور‌های جهان، به خصوص کشور ما را پیر شدن جامعه دانست و افزود: درست است که سرطان یک بیماری کاملا ژنتیکی است اما بر خلاف تصور عموم مردم در 5 تا 10 درصد موارد به ارث می رسد و عمدتا ناشی از تجمع عوامل محیطی است که بشر با دست خود و تغییر سبک زندگی، برای خود به وجود آورده است.

آزاده گفت: مصرف دخانیات بدون شک از اصلی ترین عامل ایجاد "سرطان" است چاقی، مصرف نادرست مواد غذایی و کم شدن فعالیت فیزیکی بشر نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

این متخصص انکولوژی ادامه داد: توصیه سازمان بهداشت جهانی به کشور‌های جهان سوم این است که قبل از هر کاری برای درمان باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در مورد نحوه پیشگیری از "سرطان" را در دستور کار خود قرار دهند و ما باید بیشتر مردم را آگاه کنیم و این فرهنگ را ایجاد کنیم که بیماری سرطان وحشتناک نیست و با تغییر کوچک در سبک زندگی 40 تا 60 درصد قابل پیشگیری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سونامی ، پیشگیری ، سرطان ، وحشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار