مدیر کل سلامت شهرداری تهران از تنظیم سند توسعه سلامت شهری در جهت ارتقا سلامت شهروندان خبر داد و گفت: تشکیل شورای سلامت و برخورداری بیشتر شهرداری از کانون‌های 10 گانه سلامت به تبعیت از شهر تهران از اهم دستاورد اداره کل سلامت شهرداری تهران بوده است.

محمدمهدی گلمکانی درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به میزان موفقیت اداره سلامت شهرداری تهران در جهت اجرای برنامه‌های حوزه سلامت و الگوبرداری سایر شهرها از بین دستاوردها با بیان ایجاد ساختارهای سلامت در جهت ارتقا حقوق شهروندی و با رویکرد محله محوری به رعایت سه رکن اساسی ارتقا سلامت بنابر شاخص‌های بین‌المللی در این ساختارها نظیر قابلیت استفاده از همکاری‌های بین بخشی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد شورای سلامت محله با مشارکت بخش‌های محلی نظیر کلانتری، مساجد و مدارس یکی از محورهای اساسی ارتقا سلامت با همکاری بین بخشی است که توانسته‌ایم آن را نهادینه نماییم.

وی ایجاد کانون‌های ده گانه جوانان، سالمندان، مادر و کودک، پزشکان، خادمین مساجد، معلولان، اهداکنندگان خون، پیشگیری از دخانیات، چاقی، دیابت، را در راستای رعایت دومین رکن اساسی ارتقا سلامت دانست و افزود: این کانون‌های صرفا با هداف مشارکت معنادار مردم تاسیس گردیده ضمن اینکه ایجاد آن بیانگر رعایت یک توصیه بین‌المللی است.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران از عدالت در سلامت به عنوان سومین رکن ارتقا سلامت با رعایت توصیه‌های بین‌المللی یاد کرد و گفت: ایجاد فضای عادلانه جهت حضور مردم و سازمان‌های متولی در محلات و در همان فضاهای کالبدی ایجاد شده در شمال و جنوب پایتخت در قالب سنجش عدالت شهر تهران امکان مداخله شهروندان و شناسایی نیازهای واقعی محلات توسط آنان را فراهم نموده است به عنوان مثال اگر در یک محله چاقی و یا اعتیاد به عنوان نخستین مشکل شناسایی شود تمامی نیروهای و امکانات محلی جهت رفع آن بسیج شده و اطلاعات لازم در جهت کاهش این آسیب‌ها به آگاهی مسئولین و متولیان امر نیز خواهد رسید.

گلمکانی ضمن مثبت ارزیابی نمودن این رویکرد تصریح کرد: این موضوع هم اکنون در بسیاری از شهرها مورد استفاده قرار گرفته و تورهای داخلی وبین‌المللی بسیاری در جهت الگوبرداری از آن مشکل یافته است.

وی با تاکید بر اینکه اداره سلامت وزارت بهداشت نیست تصریح کرد: وظیفه ما کمک در جهت ارتقا سلامت روانی و پوشش دادن ظرفیت هایی است که در حوزه سلامت بر انجام آن تاکید شده اما بخش متولی فاقد ابزارهای لازم جهت اجرای آن است.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با یادآوری برپایی تورهایی جهت بازدید مسئولین دیگر شهرها درجهت توسعه این رویکرد افزود: برخلاف گذشته که شهرهای دیگر کشور تنها دارای یک معاونت اجتماعی فاقد بخش سلامت بودند اکنون در بسیاری از شوراها کمیسیون سلامت شکل یافته ضمن اینکه در این راستا یک شهر توسعه سلامت شهری نیز نوشته و به تصویر کمیسیون مربوطه رسیده است.

وی با بیان اینکه برطبق موارد گزارش شده هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور نظیر کرج، تبریز، اصفهان، قزوین از خانه سلامت برخودار گشته تاکید کرد: برطبق فرمایشات مقام معظم رهبری سلامت باید در تمامی قوا جز اولویت‌های اول کشور بوده و تنها حالت شعاری نداشته به گونه‌ای که مردم و مسئولین آن را شناسایی و درک کرده و نسبت به آن متعهد شده و به صورت پایدار آن را دنبال نمایند.

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران به آلودگی هوا به عنوان مهمترین معضل کشور و پایتخت اشاره کرد و افزود: اگر سلامت اولویت اول کشور باشد حتما رفع آلودگی هوا نیز در ردیف اولویت‌های هر دولت و شهری خواهد بود که این نه تنها خواسته نظام بلکه خواسته مردم است و این یکی از برکات کار با مردم است که مردم اولویت‌های خود را مطرح نمایند.

گلمکانی در پایان با بیان مطرح نمودن جامعه سالم و اخلاقی به عنوان نهایت سلامت که برخوردار از تمامی ابعاد است و ابزار امیدواری در جهت تحقق آن در جامعه خاطرنشان کرد: در شهر سلامت به عنوان مدینه فاضله و جامعه اخلاقی افراد ضمن تضییع نمودن حقوق دیگران به یکدیگر احترام گذاشته و در جهت کاهش آسیب‌ها صدمات و خسارت وارد بر جامعه مسئولیت‌پذیر خواهد شد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: سلامت ، شهرداری ، توسعه ، شهروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار