ویلیام برنگهام، خبرنگار پی بی اس که دو هفته گذشته در ایران بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، وی در مصاحبه ای در مورد زندگی روزمره مردم در ایران حرف های تازه ای زده است.

 

پی بی اس: آیا تحریم ها به همان شدتی که غرب می گوید فلج کننده است؟

 

 -اگر قبل از اینکه به ایران بیایم گفته بودند که ایران تحت تحریم های فلج کننده است، با رفتن به این کشور و با قدم زدن در خیابان های این کشور، هیچ تصوری از اینکه چنین باشد، ندیدم. خیابان ها پر از جمعیت است، همه جا ترافیک است و مغازه ها شلوغ است و بقالی ها پر از مواد غذائی است. در ظاهر، اصلا این حس به آدم دست نمی دهد که کشور تحریم اقتصادی شده است. در بازار تجریش در شمال تهران با حمید افلاکی، ۵۴ ساله که مغازه دار بود ملاقات کردیم. او مواد شوینده می فروشد و می گوید که مشکل اقتصاد ایران تورم بالاست. قیمت کالا های روزمره سر به فلک می کشد. بطور همزمان ارزش ریال پایین آمده است. افلاکی به من گفت که قیمت کالاهایی که در مغازه اش می فروشد نسبت به دو سال گذشته دو تا سه برابر شده است.

 

پی بی اس: درست است که تورم رابطه مستقیم با تحریم اقتصادی دارد اما آیا همه ایرانیان این فشار را حس می کنند؟

 

 -طبقه متوسط به بالا که جزو ثروتمندان ایران هستند زندگی خیلی خوبی دارند و نشانه های آن همه جا دیده می شود. به یک فروشگاه بزرگ لوازم الکترونیکی در تهران رفتیم که با فروشگاه های نیویورک فرقی نداشت. تعداد و گوناگونی لوازمی که در آنجا به فروش می رسید باورنکردنی بود: از محصولات اپل گرفته تا سامسونگ و آخرین مدل موبایل. یکی از مغازه داران که اغلب محصولات اپل را به فروش می رساند، یک مدل از گوشی های بلوتوث را به فروش می رساند که نظیر آن را فقط در نیویورک می شود پیدا کرد. این نشان می دهد که بخشی از جامعه ایران وضعیت اقتصادی بسیار خوبی دارد. ما تجربه جالبی در همین فروشگاه داشتیم: در جایی که آخرین مدل آی فون و آی پد به فروش می رسد و جمعیت زیادی در حال خریدن این محصولات هستند، از بلندگوهای فروشگاه بزرگ، صدای اذان پخش شد. ما به چشم خودمان حضور سنت و مدرنیته را درجایی که نشانه آشکار مصرف گرایی غربی بود، دیدیم.

 

پی بی اس: آیا تحریم ها باعث کمبود مثلا دارو شده است؟

 

- به بیمارستانی در پایین شهرتهران رفتیم که یک بیمارستان خیریه یهودی بود و با دکتر سیامک مورصادق و شخصیت جالب او آشنا شدیم. او یک مرد تنومند سیگاری یهودی است. درست است، در ایران ۳۰ هزار یهودی زندگی می کنند. دردفتر کارش در یک سمت عکس آیت الله خمینی را زده است و در سمت دیگر عکس حضرت موسی. او مرد بسیار بسیار جالبی بود و برای ما گفت که به دلیل تحریم ها مشکلات زیادی برای تهیه دارو برای بیمارانش بوجود آمده است. او گفت که به دلیل تحریم ها بسیاری از شرکت های دارویی غربی، با ایران معامله نمی کنند. و برخی از داروهای خاص در بازار نایاب شده است.

 

پی بی اس: آیا با مردمی که تحریم ها بر زندگی آنان تاثیر گذاشته باشد ملاقات کردی؟

 

 - بله، با نمونه های مختلفی مواجه شدیم. یکی از آنها در یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران، اصفهان، بود. این شهر پنج تا شش ساعت با ماشین با تهران فاصله دارد و در آنجا با پسر جوانی به اسم مرتضی روغنی آشنا شدیم. او مهندسی مکانیک خوانده است و در صنایع خودرو سازی کار کرده است. او در مغازه خانوادگی شان کار می کرد که قطعات موتور تولید می کرد. تحریم ها بطور مستقیم صنایع خودرو سازی ایران را نشانه رفته است. و به همین دلیل او کارش را از دست داده است و حالا در مغازه کفاشی پدرش مشغول به کار است. او مهندس مکانیکی است که از استعداد و توانایی اش برای ساختن کفش استفاده می کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.