وزير نيرو گفت: تا 10 سال آينده همه مشكلات فاضلاب تهران حل مي شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي وزارت نيرو حميد چيت چيان درخصوص اجراي طرح فاضلاب تهران گفت: اين طرح داراي چند مدول بوده و هم اكنون چند مدول آن در حال بهره برداري است.

وي اين تصفيه خانه را ازجمله سامانه هاي پيشرفته تصفيه فاضلاب در تمام جهان دانست و اظهار داشت: تكميل اين تصفيه خانه به مرور و متناسب با اينكه شبكه هاي جمع آوري فاضلاب در تهران اجرا مي شود و محله ها و خيابان هاي جديدي زيرپوشش شبكه قرار مي گيرند، توسعه مي يابد.

وي ابراز اميدواري كرد: در صورتي كه اعتبار موردنياز براي اين طرح فراهم شود، طي 10 سال آينده تمام مشكلات فاضلاب تهران برطرف شود.

***محدوديت منابع آب شيرين

چيت چيان يكي از مسايل مهمي كه در زمان كنوني با آن روبرو هستيم را موضوع محدوديت منابع آب شيرين عنوان كرد و گفت: براي مديريت بحران راه هاي مختلفي مانند مديريت مصرف، بالابردن كارايي در مصرف آب، استفاده از شيوه هاي مختلف باران زايي و شيرين سازي آب دريا وجود دارد.

وي استفاده مجدد از آب را يكي از راه هاي موردتوجه در جهان دانست و گفت: در تصفيه خانه هاي فاضلاب حدود 70 درصد از فاضلاب وروردي تبديل به پساب مي شود و اين پساب از لحاظ بهداشتي داراي ويژگي هايي است كه مي تواند در فرآيندهاي صنعتي و يا در برخي از موارد كشاورزي بدون اينكه ضرري داشته باشد از آن استفاده شود.

چيت چيان تصريح كرد:اكنون از حدود 850 ميليون مترمكعب از پساب فاضلاب ها، 550 ميليون مترمكعب وارد استفاده مجدد شده است و مي توانيم اين ميزان را توسعه دهيم.

وي افزود: تا سال 1400، حجم فاضلاب هاي شهري به پنج ميليارد مترمكعب خواهد رسيد كه 70 درصد از اين ميزان يعني 3.5 ميليارد مترمكعب قابل استفاده مجدد است.

وزير نيرو اظهار داشت: طرح استفاده از پساب در شوراي علوم، تحقيقات و فناوري مورد تصويب قرار گرفت و دانشگاه تهران به عنوان محور اين كار قرار گرفته است.

چيت چيان سپس گفت: بخشي از آب كشاورزي كه در دشت ورامين مورد استفاده بوده، براي استفاده شرب به سمت تهران آورده شده است اما براي اينكه كشاورزي در آنجا صدمه نبيند، آبي كه استفاده مي شود به تصفيه خانه جنوب شهر تهران مي رود و پساب حاصل براي استفاده كشاورزان به دشت ورامين منتقل مي شود.

وي ادامه داد: اين پساب از فاضلاب هايي كه جريان پيدا مي كند، متفاوت است زيرا در برخي مناطق پساب هايي كه در بخش هاي كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد، داراي عناصري است كه مي تواند وارد گياه شود و به سلامت انسان صدمه بزند اما استفاده از اين پساب به دليل اينكه دقيقا سنجيده شده و فرآيندهاي تصفيه را طي كرده است، واجد مشكلاتي نخواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار