کربو هیدرات غالب در شیر انسان لاکتوز است این دی‌سا کارید مهمترین منبع انرژی است و مقدار آن در آغوز نسبت به شیر رسیده کمتر است و به مرور افزایش میابد. لاکتوز شیر مادرانی که نوزاد نارس به دنیا می‌آورند بطور چشمگیری بالاتر است.

فخرالدین زنجانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شیرمادرانی که نوزاد نارس به دنیا می‌آورند، پروتئین، چربی، اسیدهای آمینه آزاد، مس، روی و سدیم بالاتری نسبت به مادرانی که نوزاد رسیده به دنیا می‌آورند دارد.

دپارتمان آکادمی طب کودکان آمریکا اخیرا اعلام کرده است ؛که همه نوزادان نارس باید شیر مادر خود را دریافت کنند و اگر مادری شیرکافی نداشته باشد، شیرهای اهدایی سایر مادران که پاستوریزه شده است ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: مادرانی که نوزادشان در NISU بستری هستند باید تشویق شوند که شیرشان را ظرف 6 تا 12 ساعت بعد از زایمان با پمپ الکتریکی بدوشند و  8 تا 12 بار در 24 ساعت این‌کار را تکرار کنند و مطمئن شوند که در هر بار دوشیدن پستان کاملا تخلیه شده باشد این روش احتمال دریافت کافی شیر مادر را به نوزادی که نارس به دنیا آمده به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

این متخصص افزود: کاهش استرس، توجه به برنامه غذایی مناسب و خواب و استراحت‌ مادر و تنظیم یک برنامه زمان‌بندی شده برای دوشیدن شیر، برقراری تماس پوست مادر با پوست نوزاد و در نهایت اگر اقدامات فوق موثر نبود استفاده از بعضی داروها می‌تواند یک ترشح و تولید شیر بیشتری در مادر شود.

زنجانی تصریح کرد: مطالعات نشان داده است شیر تازه دوشیده شده مادر در یخچال 4 درجه سانتی‌گراد به مدت 96 ساعت یعنی 4 روز تازه می‌ماند و مانند سابق که بعد از 24 تا 72 ساعت آنرا دور می‌ریختند نباید دور ریخته شود. فریز کردن و سپس ذوب کردن شیر مادر ممکن است گلبولهای چربی شیر را پاره کند و سبب شود که چربی در سطح شیر جمع شود.

به همین جهت در مواردی که نوزاد به صورت قطره قطره تغذیه می شود بهتر است سرنگ تقریبا به صورت افقی قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.