وی با اشاره به اینکه به صورت علنی و شفاف موضوع سفارش پایاننامه در کشور روز به روز در حال افزایش است، اظهار داشت: شاهد هستیم که افراد با صراحت کامل از تدوین و تهیه پایاننامه و انجام پژوهشها صحبت میکنند و حتی برای انجام پایاننامه در کلیه رشتهها اطلاعیه میدهند و قیمت تعیین میکنند و هیچ کس نیز مانع کار آنها نمیشود.
سلیمی روند کاری نهادهای ناظر را نامشخص دانست و گفت: دلیل این اتفاقات در کشور متعدد است. پذیرش بیحدوحصر دانشجو به خصوص در مقاطع تکمیلی بدون آنکه زیرساختهای لازم فراهم باشد چنین اوضاعی را در کشور رقم زده است.
وی اضافه کرد: نگاه دانشگاههای غیردولتی و حتی دانشگاههای دولتی به پژوهش نگاهی مادی شده است که این امر ناشی از مشکلات مالی است که دانشگاهها با آن مواجهند. مسئولان دانشگاه به منظور رفع مشکلات مالی خود بیشتر از ظرفیت، دانشجو پذیرش میکنند و کلاسهای 50 نفره تشکیل میدهند که این امر به هیچ عنوان معنا ندارد و قانعکننده نیست.
نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی دانشگاهها شاهد هستیم که در برخی رشتهها حتی یک عضو رسمی هیئت علمی وجود ندارد و این امر به این علت رخ داده است که ما نظارتی در روند کاری دانشگاهها نداریم.
وی با تأکید بر اینکه امروز بیماری به جان جامعه علمی کشور افتاده است که شاید بتوان آن را سرطان علمی در بخش پایاننامه نامید، گفت: خروجی دانشگاهها در بحث پژوهش جای سؤال دارد. پژوهش در دانشگاهها با چالش مواجه شده است. بودجه بخش پژوهش به دلیل مشکلات مالی دانشگاهها در بخشهای دیگر هزینه میشود و با فاکتورسازی نشان میدهند که بودجهها در جای خودشان صرف میشوند. اگر روند نظارتی در دانشگاهها به صورت جدی صورت گیرد قطعا بودجه هر بخش در بخش خودش هزینه خواهد شد.
سلیمی در خصوص مشکلات دیگر در حوزه پژوهش و پایاننامههای دانشگاهی اظهار کرد: در کشور بانک اطلاعاتی در حوزه پایاننامه نداریم، اکثر موضوعات تکراری است و حتی ماهیت پژوهشها نیز تغییر نمیکند. این امر نشانگر این مهم است که ما در کشور فاقد بانک اطلاعاتی در حوزه پژوهش هستیم و نمیتوانیم این بخش را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: هر پایاننامه نشان هویت و ماهیت اساتید است. امروز هیچ کس از استادان راهنما و مشاوران پروژهها در خصوص پژوهشها سؤالی نمیپرسد و این امر باعث شده است که کیفیت کارها افت کند. علاوه بر این، مشخص نیست که پروژهها و پایاننامه برای رفع کدام مشکل کشور تدوین میشوند و به هیچ عنوان ناظر بر مشکلات کشور نبوده و به نوعی در خلأ تهیه و تدوین میشوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر دانشگاهها به صورت هیئت امنایی اداره شود و مستقل عمل کنند بخشی از این مشکلات حل میشود، اظهار کرد: از یک سو خواستار استقلال دانشگاهها هستیم از سویی دانشگاهها در بخش بودجه وابسته به دولت هستند و این امر تناقض بزرگی است که باید سامان یابد.