با تغییر رژیم غذایی، کنترل وزن، فعالیت بدنی و عدم استفاده از سیگار و دخانیات می‌توان از بروز و شیوع سرطان پیشگیری نمود.

دکتر شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان به عنوان بیماری سلول‌های بدن شناخته می‌شود. 

سرطان‌ها گروهی از بیماری‌ها هستند که در نتیجه رشد و تقسیم بی‌رویه و غیر قابل کنترل سلول‌ها ایجاد می‌شوند، تقسیم بی‌رویه سلول‌ها منجر به تکثیر بافت‌های غیرعادی یا تومور‌ها می‌شوند. 

وی افزود: بسیاری از عوامل محیطی به خصوص سیگار، نور آفتاب، آلودگی هوا، مواد شیمیایی، مصرف زیاد انرژی، ویروس‌ها، اشعه و رژیم غذایی در بروز سرطان موثر هستند. 

دکتر محمدیان تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته سرطان بعد از بیماری‌های قلبی – عروقی دومین عامل مرگ و میر به شمار می‌رود، همچنین عوامل غذایی علت بیش از ۳۰ درصد سرطان‌ها است از این رو رژیم غذایی نیز بعد از دخانیات، دومین عامل پیشگیری از سرطان است پس می‌توان با تغییر رژیم غذایی، کنترل وزن، فعالیت بدنی و عدم استفاده از سیگار و دخانیات، می‌توان از بروز و شیوع سرطان پیشگیری نمود. 

وی گفت: چاقی با افزایش خطر انواع سرطان‌ها همراه است بی‌تحرکی نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ها ارتباط دارد در تعدادی از مطالعات، ورزش منظم بیانگر کاهش خطر ایجاد سرطان سینه و روده بوده است. 

دکتر محمدیان در رابطه با عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان تصریح کرد: افزایش مصرف چربی، مصرف زیاد گوشت قرمز و روش‌های غلط طبخ مانند: دود دادن، نمک سود کردن، حرارت دادن شدید مواد غذایی از عوامل تشدید کننده سرطان هستند. 

وی افزود: افزایش مصرف فیبر، میوه، سبزیجات نیز در کاهش ابتلا به بعضی ازانواع سرطان‌ها موثر هستند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: تغذیه ، سرطان ، فیبر ، دخانیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار