با پایان بی نتیجه دور نخست مذاکرات ژنو 2 دور بعدی مذاکرات احتمالا از هفته آینده آغاز خواهد شد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ؛ تیم مذاکره کننده سوری در مذاکرات موسوم به ژنو 2 دیروز طی سندی پیش نویس پیشنهادی خود را برای مبارزه با تروریسم در جلسه مشترک با نمایندگان ائتلاف مخالفان دولت تقدیم کرد که البته مجددا از سوی مخالفان رد شد.

تیم مذاکره کننده سوری در این طرح پیشنهادی به صورت مفصل درخصوص نحوه مبارزه با تروریسم با اتکا بر قطعنامه های شورای امنیت توضیح داده و مجددا بر مفاد پیشنهادی در سند قبلی تاکید کرده است.مخالفان پیشنهاد قبلی را نیز به سبب وجود بندی مبنی بر ممانعت از هرگونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی سوریه رد کرده بود.

در این سند از همه کشورها خواسته شده است که به مسئولیت و تعهدات خود برای کمک به مبارزه با تروریسم و جلوگیری از کمک مالی به تروریستها عمل کنند.در این بیانیه همچنین درخواست شده است که هرگونه اقدام تحریک آمیز برای توجیه تروریسم و حمایت از عملکرد تروریستها متوقف شود.از کشورهای همجوار سوریه نیز خواسته شده است که مرزها را به نحو فعالتری کنترل کنند و از عبور تروریستها و ارسال سلاح برای آنها جلوگیری کنند و اطلاعات امنیتی خود را درخصوص تحرکات تروریستها و شبکه های تروریستی و تجارت اسلحه و مواد منفجره مبادله کنند.

لونا الشبل رئیس بخش رسانه ای دفتر ریاست جمهوری سوریه در این خصوص به خبرنگار المنار در ژنو گفت:مجموعه پیشنهادهایی که دولت سوریه به مخالفان داده است درخصوص مبارزه با تروریسم و با استناد به قطعنامه های بین المللی است اما آنها این موضوع را رد کردند.

فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز به خبرنگاران گفت:آنها فقط خواستار یک چیز هستند آنها فقط آمده اند که حکومت سوریه را تحویل بگیرند و ما چنین کاری نکردیم.ما به اینجا آمده ایم تا درباره همه چیز نقطه به نقطه براساس توافقنامه ژنو1 بحث کنیم.

منابع مرتبط با گروه ائتلاف مخالفان گفتند در حوزه مسئله تروریسم دولت سوریه را مسئول استفاده از سلاح شیمیائی و بشکه های حاوی مواد منفجره به شمار می آورند.

لؤی صافی عضو هیئت نمایندگان ائتلاف ضد دولتی سوریه در این خصوص به خبرنگاران گفت: اختلافات ما با رژیم حاکم در سوریه بسیار زیاد است.آنها اصرار دارند که ابتدا شش موضوع دیگر مطرح شود و بحثها با پرونده خشونت آغاز شود.ما امروز درباره پرونده خشونت سخن گفتیم.از نظر ما این مسئله برعکس حقایق است.

المنار در ادامه این گزارش گفت:اگرچه سخنانی در خصوص شکسته شدن یخ ها در مذاکرات روز چهارشنبه گفته می شود اخضر ابراهیمی پیش بینی کرده است که دور نخست مذاکرات روز جمعه بدون هیچ پیشرفت ملموسی به پایان برسد و بر سر تاریخ جدیدی برای از سرگیری مذاکرات توافق کنند.

انتظار می رود اخضر ابراهیمی پس از ارائه خلاصه گزارشی از نخستین دور مذاکرات به شهر مونیخ در آلمان مذاکره کند تا با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کند و ضمن ارزیابی نخستین دور مذاکرات، مقدمات برگزاری دور دوم مذاکرات را که انتظار می رود هفته آینده باشد را فراهم کنند.

انتهای پیام / 
برچسب ها: هفته ، آینده ، مذاکره ، دور ، بعدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار