دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان صبح امروز در افتتاحیه نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب از بروز توانایی‌های دانش‌آموزان و باز بودن عرصه ابتکارات و خلاقیت را برای آنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علامتی دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان کل کشور در مراسم افتتاحیه دومین دوره نمایشگاه‌های دانش آموزی مدرسه انقلاب در دبیرستان دخترانه شهید مطهری منطقه 12 گفت: اگر به تاریخ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بنگریم می‌بنیم که چگونه افکار امام در اعمال و رفتار مردم نماد پیدا کرده است تا آنجا که هرجا پای امام و رهبری در میان باشد انگیزش درونی مردم را به حرکت درمی‌آورد. این انگیزش اساس رشد انسان را دربرمی‌گیرد وقتی انسان خودش چیزی را بخواهد راه به دست آوردنش را هم پیدا خواهد کرد. یکی از راه‌های درونی کردن افکار و آرمان‌ها، ایجاد فضای عمل مداوم و تجربه موارد نظری است. فهم دهی به مخاطب و برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های مرتبط با موضوع مدنظر می‌تواند مانند بسیاری از سنت‌ها و فرهنگ‌های درونی ما افکار مدنظر ما را تبدیل به ارزش‌های امتکاک‌ناپذیر در مخاطب ما کند.
 
وی در ادامه با اشاره به علت برپایی این نمایشگاه افزود: در طول سال تحصیلی برنامه‌های مختلف فرهنگی و تربیتی در مدارس به همت اعضای انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انجام گرفت. زمان برپایی این نمایشگاه مهم بوده است و برگزاری نمایشگاه به صورت غرفه‌ای و با روایت‌گری دانش آموزان، باعث رشد توانمندی‌های آنها می‌شود. مخاطب این نمایشگاه عام بوده است و سایر دانش آموزان فعال و مدیران سایر مدارس نیز در این نمایشگاه‌ها می‌توانند شرکت کنند.  
دانش آموزان می‌توانند عرصه‌ای برای ظهور و بروز پیدا کنند و توانمندی‌های خود به نمایش بگذارند.
این نمایشگاه بستری است که عرصه برای ابتکارات و خلاقیت‌های دانش آموزان کاملا باز بوده است.
 
وی در خصوص اهداف برپایی این نمایشگاه نیز اضافه کرد: پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی در سطح مدرسه، تعلق قلبی دانش آموزان با امام و انقلاب و شهدا و ...، فعال سازی انجمن‌های اسلامی مدارس به عنوان سنگرهای فکری و فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در زمینه انقلاب اسلامی از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه‌ها است. موضوعات در این نمایشگاه به صورت دو جنسیتی و دو بخش اختصاصی و عمومی برگزار می‌شود.
نقش دانش آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران 1404 ، معرفی فناوری‌های روز دنیا، فضای مجازی، آثار هنری دانش آموزان، شهدای دانش آموزان از جمله موضوعات مختلف غرفه‌های این نمایشگاه است.
 
وی خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی این نمایشگاه ها با توجه به اهداف و موضوعات ذکر شده خلاقیت و ابتکار به دست خود دانش آموزان است و مربیان می‌بایست فقط راهبری کنند. ما در سال گذشته در بیش از 3 هزار دبیرستان این نمایشگاه‌ها را برگزار کردیم و با توجه به هماهنگی که در 32 استان به عمل آمد امسال نیز بیش از 3 هزار و 500 دبیرستان متوسطه دوم از این نمایشگاه‌ها بهره‌مند خواهند شد.
 
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی آموزش و پرورش در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب ضمن اشاره به این مطلب که رمز نفوذ، تاثیرگذاری و جاودانگی ورود به دل‌ها گفت: مربیان می‌توانند با نفوذ به قلب‌ها دانش‌آموزان را به سمت خود بکشانند. هرچه قدر این ارتباط نزدیک تر باشد آنها را به سمت خود بیشتر گرایش می‌دهند و این رسمی است که ما از امام عزیزمان باید فراگیریم. ما در حوزه پرورشی معتقدیم که باید مدیریت کنیم و مربیان ما نیز در مدارس همین روال را داشته باشند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه انشا، کتاب و کتاب خوانی، گفتگو و آشنایی با حقوق دانش آموزی نکات کلیدی هستند که باید به ان توجه کرد افزود: می‌بایست این امور را در مدارس احیا کنیم زیرا به واقع کتاب هنوز یار مهربان است و حقوق موضوعی است متقابل و این حقوق در مبنای دین باید شناخته شود و ما باید مدافع حقوقی باشیم که تبلورش در رساله امام سجاد‌(ع) است و این امر بسیار می‌تواند موثر باشد که اگر این 4 مقوله را به مجموعه اضافه کنیم تا بچه‌های انجمن اسلامی بتوانند رتبه‌های اول را در سراسر کشور کسب کنند.
 
محمدجواد حاج‌علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش اموزان همچنین در ادامه مراسم نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب عنوان کرد: ما می‌بایست میدانی را بر این نقش آفرینی دانش‌آموزان عزیزمان فراهم کنیم که البته هدایت و قضاوت و رهبریش با مربیان پخته و انقلابی ما باید باشد.
 
وی افزود: حرکتی که سال گذشته آغاز شد امسال نیز خیلی پخته‌تر و بهتر در حال جریان است و ویژگی‌های مطرح شده در این نمایشگاه نویدبخش آینده بهتری است. امیدواریم همه مدارسی که مانند این دبیرستان به نام‌های زیبا نامگذاری شده‌اند نشانه‌ای از شخصیت‌های برجسته این اسامی نیز در مدارسی بشود.
 
حاج علی‌اکبری در ادامه با اشاره به اینکه احساس آزاد شدن را نمی‌توان توضیح داد افزود: ملت ما با امام آزاد شدند یک ملتی که احساس گم شدگی پیدا می‌کرد خودش را با امام یافت و خوشبختانه این احساس همچنان در نسل جدید ما جریان پیدا کرده است و به گفته مقام معظم رهبری این نسل از نسل‌های قبل نه تنها چیزی کم ندارد بلکه چیزهای تازه نیز دارد.
 
وی اضافه کرد: رازی که در انقلاب اسلامی است به اسلامی بودن آن برمی‌گردد در دنیا ما شاهد انقلاب‌های بسیاری بوده‌ایم اما آنچه که در ایران اتفاق افتاد براساس یک فهم دینی بود و آن راز شکفتگی هر روز ماست. پیام انقلاب اسلامی ما در همه جای دنیا مورد استقبال واقع شده است زیرا ریشه در فطرت ما داشته است. امام نیز واقعا خاطرات همه انبیا واولیا را در دل‌ها زنده کرد و سایر مکتب‌ها هم با امام پیدا شدند و خود را پیدا کردند.
 
وی در ادامه گفت: آیینه زلال شخصیت امام توانسته بود ارزش‌ها را نشان دهد و مردم بعد از خستگی‌های طولانی با یک تجربه الهی مواجه شدند که هم توانسته تجربه زیبایی‌های عقل بشری را داشته باشد و همچنین پیام های الهی در خود دارا شود. نسل جدید باید خودش به میدان شناخت انقلاب اسلامی وارد شود انجمن اسلامی حافظ اندیشه‌های انقلاب در مدرسه است و هویت انجمن اسلامی در مدرسه همین است که پرچم اسلام ناب را با افتخار در دست داشته باشد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ترویج مطالعه و کتاب خوانی درباره موضوع انقلاب، آسیب‌ها، ریشه‌ها، مبانی، آثار و دستاوردها در قالب‌های مختلف می‌تواند اتفاق خوبی در این عرصه باشد.
 
گفتنی است همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه در دبیرستان دخترانه شهید مطهری منطقه 12 نمایشگاه انقلاب در دو مدرسه شهید رجایی و شهید کلاهدوز در منطقه 5 و 14 افتتاح گردید. 

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار