دستورالعمل سازماندهی اجرای آموزش خانواده‌های کودکان و دانش‌آموزان استثنایی با هدف ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها و تأکیدات برنامه پنجم توسعه تدوین شد.

به گزارش 'گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران هدف از برنامه کلی آموزش خانواده، ارتقای سطح آگاهی خانواده به لحاظ تربیتی و افزایش سطح مهارتی به لحاظ عملکردی در نحوه رفتار مناسب با کودک استثنایی، برقراری ارتباط و هماهنگی بین برنامه‌های خانه و مدرسه و تقویت ارتباط اولیا و مربیان، آگاه ساختن خانواده‌ها برای به کارگیری صحیح از امکانات توانبخشی و مشارکت آنها در فعالیت‌ها و برنامه‌ها عنوان شده است.

شورای نظارت بر برنامه آموزش خانواده در استان به منظور سیاست‌گذاری و نظارت بر جلسات آموزش خانواده آموزشگاه‌ها در ادارات آموزش و پرورش استثنایی تشکیل می‌شود.

شورای اجرایی برنامه آموزش خانواده آموزشگاه نیز، کار نیاز سنجی و انتخاب سرفصل‌های مناسب و همچنین برنامه‌ریزی و نظارت بر جلسات آموزش خانواده را عهده‌دار خواهد بود.

بر این اساس، روش‌های آموزش خانواده به صورت دوره آموزش حضوری و آموزش غیر حضوری از طریق کتاب، فیلم و جزوه به طور غیر مستقیم ارائه می‌شود.

مسئولیت اجرایی دوره‌های آموزش خانواده در هر آموزشگاه بر عهده مدیر آموزشگاه است؛ مدیر آموزشگاه در ابتدای هرسال تحصیلی با همفکری و مشارکت مدرس آموزش خانواده و مشاور و مددکار آموزشگاه، سرفصل‌های پیشنهادی را با رعایت بافت فرهنگی ـ اجتماعی و موقعیت منطقه و مشکلات موجود و میزان علاقه‌مندی اولیاء دانش‌آموزان برای آموزش آنها تعیین و انتخاب می‌کند.
به منظور آموزش بهینه لازم است نیازهای آموزشی اولیاء در هر منطقه شناسایی شود و برای جذب و حضور پدران در جلسات تمهیدات لازم مهیا شود.

راهبرد اصلی آموزش خانواده، آموزش چهره به چهره و پرهیز از سخنرانی محض است و متخصصان می‌توانند در این راستا، گروه‌های کوچکی از والدین را در مراکز آموزش استثنایی گرد آوری کرده و آموزش خانواده را به آنها ارائه دهند.

با توجه به اهمیت همفکری و همکاری انجمن اولیا و مربیان در پیشبرد اهداف کلاس‌های آموزش خانواده، ضروری است مدیر آموزشگاه شرایط لازم را برای استفاده از نظرات اعضای انجمن و جذب اولیاء در کلاس‌های آموزش خانواده فراهم کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار