وزیر خارجه اسبق آمریکا دلایل اهمیت اوکراین را برای روسیه بر شمرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی سی ان ان ؛  "هنری کسینجر" وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با برنامه جی پی اس درخصوص اهمیت و نقش اوکراین در امنیت روسیه گفت روسیه امروز ؛ از شهر کی یف ، پایتخت اوکراین که قبلا از آن بعنوان کی یف روس نام برده می شد شکل گرفته است.
روسیه از نظر سیاسی و حتی از نظر مذهبی برگرفته از کی یف است. اوکراین از پایان قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم بخشی از روسیه به شمار می آمد و هیچ روسی موافق یا مخالف دولت این کشور نیست که به نقش اوکراین در تاریخ روسیه واقف نبوده باشد. به همین علت ، روسیه نمی تواند درباره آینده اوکراین بی تفاوت بماند. گرچه من از طرفداران پرو پا قرص استقلال اوکراین و رابطه جدایی ناپذیر این کشور با اروپا هستم اما برای آگاهی از علت توجه روسیه به اوکراین باید به تاریخ این کشور نگاهی افکند.»
"کسینجر" افزود « اوکراین را می توان کشوری دانست که از چند جز تقسیم شده است. قسمت های شرقی این کشور ارتدوکس های طرفدار روسیه زندگی می کنند. در غرب اوکراین کاتولیک های حامی غرب زندگی می کنند. حتی افرادی که درحال درگیری با نیروهای دولتی این کشور هستند نیز نقطه نظرات و دیدگاههای متفاوتی دارند.
در میان هر یک از گروههای معترض طرفداران دموکراسی و جرگه سالاری وجود دارد و به نظر من ، رئیس جمهور فعلی اوکراین نیز قطعا حامی روسیه نیست.»
"کسینجر" درباره آنکه آیا ولادمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ناظر تحولات اوکراین بوده و معتقد است غرب و آمریکا با تشدید ناآرامی قصد دارند روسیه را تحت محاصره قرار دهند گفت « به نظر من پوتین معتقد است این خیانتی است که بیشتر مایلیم درباره مسکو رخ دهد و در حقیقت ما تلاش می کنیم رژیم مسکو را تغییر دهیم و با توجه به اینکه این تحولات در آستانه بازیهای المپیک زمستانی سوچی جریان دارد ، این تصور در پوتین بیش از پیش قوت می گیرد. از نظر پوتین فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یک فاجعه بزرگ تاریخی بود. اوکراین با بیش از پنجاه میلیون جمعیت بخش عمده ای از خاک روسیه را تشکیل می داد که در جریان فروپاشی از روسیه جدا شد و به همین علت ، وی نمی تواند در قبال تحولات اوکراین بی تفاوت بماند.»
وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص اینکه آیا به نظر وی دولت اوباما سیاست درستی را در باره تحولات اوکراین بکار گرفته است گفت « دولت اوباما تلاش می کند بیانیه های مناسبی درباره تحولات مهم بین المللی صادر کند گویا می توان این گونه مسائل را در برنامه های تلویزیونی روز یکشنبه که مقامات آمریکا در آن حاضر شده و به گفتگو می پردازند حل و فصل کرد. البته من با روشی که دولت آمریکا در پیش گرفته است مخالف نیستم اما به نظر من ، لازم نیست این اقدامات بصورت علنی صورت گیرد و تحولات تاریخی دراز مدت را باید از زاویه بهتری نگریست.»
"زکریا" گفت یعنی نگرانی شما این است که سیاست های آمریکا به شدت مقامات روسیه را خشمگین کرده و موجب شود آمریکا نتواند همکاری خوبی در زمینه ایران و سوریه و دیگر مسائل با روسیه داشته باشد؟
کسینجر پاسخ داد « ربط دادن روسیه به دیگر مناطق جهان و آمریکا خود چالش بزرگ دیگری است. روسیه کشوری امپراتوری است که در تمام طول تاریخ به خاطر دستاوردهای امپراتوری اش هویت مجزایی داشته است. اکنون روسیه از یک سو با چین همسایه است که از نظر راهبردی کابوسی برای این کشور به شمار می آید. از سوی دیگر با کشورهای مسلمان همسایه است که در واقع از نظر ایدئولوژی برای روسیه یک کابوس است. روسها با اروپا هم مرز هستند که در طول تاریخ روابط متزلزلی داشته است.
حاکمان روسیه در طول تاریخ این احساس را در دیگر کشورها القاء کردند که روسیه کشور بسیار مهمی در عرصه بین المللی است. بنابراین ، بزرگترین چالش که پوتین با آن مواجه است این است که چگونه می تواند هم انسجام و یکپارچگی کشورش را حفظ کند و هم از زاویه بیرون بعنوان کشوری خشن به نظر آید درحالیکه می داند این کشور به سازگاری و رابطه با دیگر کشورها نیاز دارد. به نفع ما نیست ، روسیه را به سمت و سویی سوق دهیم که مقامات این کشور فکر کنند (آمریکا و غرب) آنها را تحت محاصره قرار دادند و آنها را وادار کنیم در واکنش به چنین وضعیتی تصمیم گیری کنند.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار