رموز موفقیت انقلاب اسلامی شب گذشته (۱۳ بهمن) با حضور مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ رموز موفقیت انقلاب اسلامی شب گذشته (۱۳ بهمن) با حضور مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
نبوی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه رمز موفقیت انقلاب اسلامی طی ۳۵ سال گذشته چه بوده است گفت: انقلاب اسلامی نهال پرثمر و سالمی بود که توسط مردم به وجود آمد، به گونه‌ای که هر روزی که از انقلاب اسلامی می‌گذشت این نهال تنومند‌تر و باور‌تر می‌شد.  
 
وی با اشاره به اینکه با آبیاری ملت این نهال تنومند میوه‌هایش شیرین‌تر شد، افزود: این نهال هرچقدر در معرض بادهای تند بیابان قرار گرفت، ریشه‌هایش محکمتر و مقاو‌م‌تر شد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه موجودات زنده نمی‌توانند بدون چالش رشد کنند، اظهار داشت: طبیعت اینگونه است که انسان در معرض سختی هاست که رشد می‌کند.  
 
نبوی با بیان اینکه زمانی که انقلاب اسلامی متولد شد، با آسیب‌ها و چالش‌های بسیاری روبرو بود گفت: به دلیل اینکه انقلاب اسلامی سالم و مبارک بود، توانست چالش‌ها را پشت سر بگذارد و با مشکلات دست و پنجه نرم کند و اینگونه بود که قدرت مقاومتش بیشتر شد.  
 
وی با بیان اینکه بعضی بیماری‌ها موجب تقویت سیستم مقاومتی بدن می‌شوند، گفت: هرچقدر سیستم مقاومتی بدن انسان قوی‌تر باشد، می‌تواند در مقابل میکروبهای مختلف ایستادگی و مقاومت کند. 
 
*** انقلاب اسلامی موجودی بالنده و تنومند است
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه افت و خیزهای موجود از انقلاب اسلامی موجودی بالنده ساخت، افزود: جمهوری اسلامی از چالش‌های موجود استقبال می‌کند، زیرا این چالش‌ها سبب رشد بیشتر نظام و مردم می‌شود.  
 
نبوی با اشاره به پیوندی که میان مردم و رهبر در قبل از انقلاب به وجود آمد ادامه داد: پیوند امام و انقلاب عامل به ثمر نشستن انقلاب اسلامی بود.
 
وی خاطرنشان ساخت: انقلاب از جمهوری اسلامی ایران نهالی تنومند ساخت که تندباد‌ها و طوفان‌ها نمی‌توانند آن را از جای بکنند و مانع از ثمر دهی شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا انقلاب با وجود تحریم‌ها همواره به مسیر توسعه خود ادامه می‌دهد، افزود: صاحب اصلی انقلاب مردم هستند، به گونه‌ای که باید گفت این انقلاب از بنیان‌های بسیار محکمی برخوردار هستند.  
 
نبوی با اشاره به اینکه نظام با اعتقاد مردم و توسط آن‌ها پایه گذاری شده است، ادامه داد: محکمترین نظام‌ها کسانی هستنند که از پشتوانه مردمی برخوردار باشند.  
 
وی با اشاره به اینکه در تمام مراحل انقلاب، مردم مشارکت مومنانه و معتقدانه داشتند افزود: مردم با دستان خالی و با هدایت رهبری در صحنه حاضر شدند و انقلاب را به پیروزی رساندند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رهبر مردم را با الهامات الهی مورد هدایت قرار می‌داد، اظهار داشت: مردم با ایستادگی توانستند در مقابل نظام استکباری مقاومت کنند، به گونه‌ای که با دستان خالی در مقابل حکومتی پیروز شدند که مورد حمایت شرق و غرب بود.  
 
نبوی با اشاره به اینکه انقلاب با مشارکت مومنانه مردم شکل گرفت افزود: در آن دوران قانون اساسی متناسب با فرهنگ اسلام نوشته شد.  
 
*** همه نهادهای نظام با رای مردم شکل گرفت
 
وی با اشاره به اینکه تمام ساختارهای این نظام با رای مردم شکل گرفت، خاطرنشان ساخت: نوع نظام، قانون اساسی، رئیس جمهور، مجلس همگی با رای مردم شکل گرفتند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با انواع تهدیدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و همچنین تحریم‌ها متزلزل نمی‌شود، افزود: انقلاب اسلامی به خوبی نیاز‌هایش را شناخت به گونه‌ای که به مرور تلاش کرد تا این نیاز‌ها را تامین کند.

نبوی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب آمریکا درصدد بود تا انقلاب اسلامی را با شکست و فروپاشی مواجه کند، افزود: در آن دوران مخالفین و معاندین روزشماری، ماه شماری و سال شماری می‌کردند تا بتوانند نظام را از پا دربیاورند.  
 
وی با اشاره به اینکه خواب آشفته مخالفین هرگز تعبیر نشد گفت: دشمنان در اوایل انقلاب توطئه‌های مختلفی را علیه جمهوری اسلامی ایران روا داشتند، به گونه‌ای که آن‌ها تلاش کردند تا در مرز‌ها و نقاط مختلف ناامنی ایجاد کنند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امام توطئه‌های دشمنان را با مردم در میان می‌گذاشت و سپس زمانی که مردم آگاه شدند در صحنه حضور می‌یافتند افزود: مردم درصدد خنثی کردن توطئه‌های دشمنان برآمدند، به گونه‌ای که حضور مردم همیشه راه حل بود.  
 
نبوی با بیان اینکه نظامی موفق است که دارای پشتوانه مردمی باشد ادامه داد: دشمنان پس از شکست در توطئه‌های مختلف، اقدام به ترور مسئولان کشور کردند.  
 
وی ادامه داد: رهبر با مقاومت و روحیه ایستادگی توانست با هرگونه تهدیدی مقابله کند، به طوری که باید گفت امام خمینی (ره) به خوبی توانستند تهدید‌ها را به فرصت جدید مبدل کنند، به طوری که راه پیشرفت هموار‌تر می‌شد.  
 
*** انقلاب اسلامی با توکل به خداوند بر روی پای خود ایستاد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مولود مبارکی بود که در آن دوران وارد صحنه شد افزود: متاسفانه در آن دوران آسیب‌های زیادی به کشور وارد شد به گونه‌ای که همچنان آثار آن باقی است.  
 
نبوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از قدرت بازدارندگی و قدرت دفاعی برخوردار بود گفت: جمهوری اسلامی به برکت انقلاب توانست دستاوردهای مهم علمی پیدا کند.  
 
وی با اشاره به پیشرفت‌های خوبی که جوانان در حوزه‌های مختلف کسب کردند، افزود: انقلاب اسلامی با توکل به خداوند بر روی پای خود ایستاد، به گونه‌ای که با همت جوانان نیازهای دفاعی کشور تامین شد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در زمان پیروزی انقلاب اجماع جهانی علیه کشور صورت گرفت ادامه داد: بعد از قطعنامه ۵۹۸ دشمن به خاک سیاه نشست، به گونه‌ای که صدام حسین اعدام شد و پس از آن در عراق، جمهوری اسلامی برپا شد.  
 
نبوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست به خوبی از دفاع مقدس سربلند بیرون آید گفت: بعد از جنگ شروع به بازسازی در کشور کردیم، به گونه‌ای که زیرساخت‌ها توسعه پیدا کرد.  
 
*** امام روحیه خودباوری را در میان جوانان احیا کرد
 
وی با اشاره به توسعه‌ها و نوآوری‌های علمی در دانشگاه‌ها ادامه داد: امام روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را در میان جوانان احیا کردند، به طوری که جوانان غیور کشور توانستند صاحبان اصلی جهش‌های علمی شوند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم توانستند بسیاری از کارهای ناممکن را ممکن سازند افزود: خوشبختانه امروزه در بسیاری از رشته‌های علمی صاحب رکورد شده‌ایم و جزء چند کشور بر‌تر جهان هستیم.  
 
نبوی با اشاره به اینکه متاسفانه چرخ اقتصاد بر روی غلتک نیفتاده است، گفت: متاسفانه همچنان با تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنیم به گونه‌ای که با تورم ساختاری روبرو هستیم.  
 
وی با اشاره به اینکه ساختار اقتصاد نفتی است، ادامه داد: با اصلاح نقطه ضعفهای اقتصادی، می‌توانیم به موفقیت‌های بسیاری در کشور دست یابیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) نظامی مردمی و متکی به ایمان را تشکیل دادند گفت: سیاست خارجی کشور با ضعفهای مختلفی روبرو است، به گونه‌ای که باید گفت در بحث ساختار اقتصادی همچنان با چالش‌هایی روبرو هستیم.  
 
نبوی با اشاره به اینکه تجربه تحریم نشان داده است که باید متکی به مردم باشیم خاطرنشان ساخت: مردم و مسئولین نباید فکر کنند که کلید حل مشکلات اقتصادی با برداشتن تحریم بدست می‌آید.  
 
*** اعتماد به نفس ملی سبب پیشرفت‌های کشور شد
 
وی با اشاره به اینکه باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کرد افزود: ریشه اصلی پیشرفت کشور در اعتماد به نفسی بود که امام راحل در میان مردم و نسل جوان به وجود آورد، به گونه‌ای که براساس اعتماد به نفس ملی شاهد نوآوری‌ها و پیشرفت‌های عظیم در کشور هستیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از برکات انقلاب اسلامی را احیای روحیه خودباوری در میان ملت دانست و عنوان کرد: با توکل به خدا مسئولین و مردم توانستند بسیاری از گره‌ها را باز کنند تا به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.  
 
نبوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چگونه توانست الگویی از مردم سالاری دینی در جهان باشد گفت: نظام اسلامی ایران الگویی از نظام مردم سالاری دینی در منطقه و جهان است.  
 
وی با اشاره به اینکه قرآن کلام وحی است به گونه‌ای که تاکنون هیچ گونه تغییر و تحریفی در آن صورت نگرفته است افزود: اگر به سایر کتابهای آسمانی رجوع کنیم، می‌بینیم که هیچ یک از آن‌ها مثل هم نیستند، اما باید گفت تمام قرآن‌های موجود در دنیا یکی هستند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کلام وحی در اختیار ملت ایران است، گفت: کلام وحی فرا‌تر از زمان و مکان است، به طوری که در هر زمان و مکانی پاسخگوی نیاز بشری است.  
 
نبوی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران برای مردم شکل گرفت، ادامه داد: انقلاب اسلامی خود را به مشقت انداخت تا جان انسان‌ها را نجات دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی مردم و رهبر توانستند به خوبی با یکدیگر پیوند پیدا کنند، خاطرنشان ساخت: مردم سالاری دینی متکی به مردم است، زیرا مردم و رهبر به خوبی توانستند با یکدیگر پیوند پیدا کنند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تصمیم گیری‌های نظام براساس مشارکت مردم سمت و سو پیدا می‌کند، خاطرنشان ساخت: مردم با توکل به خدا می‌توانند تمامی سختی‌ها را تحمل کنند، به گونه‌ای که با تحمل سختی‌ها اسلام بالندگی پیدا می‌کند.  
 
نبوی با اشاره به اینکه مردم سالاری دینی برخاسته از دین مبین اسلام است، افزود: باید رعایت حال مردم را در تمامی مراحل زندگی کنیم.  
 
*** مردم پای صندوق‌های رای نظام را تداوم بخشیدند

وی با اشاره به اینکه مردم سالاری دینی کاملا برخاسته از دین است، گفت: مردم سالاری دینی به دلیل اینکه در دل مردم جا افتاده، توانسته به الگویی بی‌نظیر و بی‌بدیل در جهان تبدیل شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مردم با دستان خالی و با حضور در پای صندوق‌های رای توانستند این نظام را تداوم ببخشند، ادامه داد: مردم سالاری دینی فقط در راهپیمایی‌های مرتبط با انقلاب نمود پیدا نمی‌کند، بلکه هرزمان که احتیاج باشد، مردم توطئه‌های دشمنان را دفع می‌کنند.  
 
نبوی با اشاره به مشارکت گسترده مردم در انتخابات سال ۹۲، افزود: مردم با هدایت رهبر توانستند حماسه سیاسی عظیمی را شکل دهند.

*** وظیفه‌مان را نسبت به نسل جوان انجام ندادیم

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رمز پیوند عاطفی میان مردم و نظام در چیست گفت: متاسفانه نسبت به نسل جوان امروزی نتوانسته‌ایم آنگونه که باید و شاید وظیفه‌مان را انجام دهیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید فرهنگ انقلاب و عمق آن را به همه نسل‌های جوان منتقل می‌کردیم افزود: امام خمینی (ره) نهال گرانبهای بسیج را کاشتند، به طوری که بسیج مستضعفین در احیای فرهنگ انقلاب نقش بسزایی داشت.  
 
نبوی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت به خوبی نتوانسته فرهنگ انقلاب را به عمق جان جوانان بکشاند، ادامه داد: متاسفانه بعضی از جوانان دارای شبهات ذهنی در خصوص انقلاب هستند، اما باید گفت این موضوع عمومیت ندارد.  
 
وی با اشاره به اینکه ملت ایران به صورت تاریخی مردمانی موحد، مومن و معنوی هستند خاطرنشان ساخت: مردم توانسته‌اند پیوند خوبی را با رهبران مذهبی برقرار کنند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رهبران مذهبی همیشه از پشتوانه مردمی برخوردار بوده‌اند گفت: رهبران مذهبی هرگز به دنبال دنیاطلبی و کسب قدرت و ثروت نبوده‌اند.  
 
نبوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای مقابله با تحریم‌ها چه باید کرد، افزود: آمریکا دارای قدرت مادی است، اگرچه از سایر قدرت‌های نظامی، اقتصادی هم برخوردار است.  
 
وی با اشاره به اینکه مالکیت یک چهارم شرکت‌های چند ملیتی از آن آمریکا است گفت: خوشبختانه امروزه قدرت فرهنگی و معنوی در مصاف با قدرت مادی قرار گرفته است.  
 
*** قدرت بازدارندگی ایران آمریکا را نگران کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ دانست، افزود: به گفته امام خمینی (ره) همه بدی‌های عالم زیر سر آمریکا است.  
 
نبوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از قدرت بازدارندگی برخوردار است، گفت: قدرت بازدارندگی ایران سبب شد تا تمامی مقامات آمریکا ایران را خطرناک عنوان کنند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ایران به آمریکا اعتماد ندارد افزود: ایران در طول ۳۵ سال گذشته همچنان نتوانسته به آمریکا بنا به دلایل موجود اعتماد کند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکا در زمان نهضت ملی شدن نفت به ایران ضربه‌های زیادی را وارد کرد گفت: در آن دوران مصدق امیدوار بود که آمریکا به ایران کمک خواهد کرد، اما اینگونه نشد.  
 
نبوی با اشاره به توطئه‌های گوناگونی که پس از انقلاب به وجود آمد، افزود: فهرست طویلی از تهدیدهای آمریکا وجود دارد، این در حالی است که بعضی از مسئولین فکر می‌کردند که با تغییر ادبیات خود می‌توانند در مقابل آمریکا به موفقیت‌هایی دست یابند، اما اینگونه هم نشد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: عضو ، مجمع ، تشخیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار