ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (ع)، فرار "جعفر شریف امامی" نخست وزیر رژیم پهلوی، روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، پایان محاصره‌ی شهر تبریز، درگذشت کاشف اکسیژن، آغاز جنگ ژاپن و روسیه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 19 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 8 ربیع الثانی 1435 هجری و 8 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (ع)(232 ق)
دوران امامت امام حسن عسکری (ع) دورانی حساس و متفاوت بود. امام از جوانی تحت نظر خلفای جورِ عباسی قرار داشت تا جایی که از پانزده سالگی و در زمان حیات پدر بزرگوار خویش نیز به زندان برده شد. آن امام همام، به مقتضای زمان، رسالت خویش را به انجام می‌رساند و کار امامت را به پیش می‌برد. همچنین وظیفه‌ی سنگینِ آماده ساختن شیعیان برای امامت و غیبَت امام زمان، نیز بر عهده‌ی آن حضرت بود.

یکی از مهم‌ترین کارهای امام حسن عسکری، همانند پدر و اجداد طاهرینَش، تربیت شاگرد و حفظ فقه تشیُّع و اندیشه‌ی ناب اسلام در برابر دشمنان و مخالفان بود تا آن جا که بیش از 260 نفر را از شاگردان آن امام نام برده‌اند. امام حسن عسکری (ع) در کنار کارهای علمی، مجموعه‌ای از تفسیر، روایات، معارف اسلامی و عقاید را نیز تألیف نمود که تفسیر و مواعظِ قصار از آن جمله‌اند.

راهپیمایی عظیم مردم در تایید دولت موقت به فرمان امام خمینی (1357 ش)
به دنبال آغاز به کار دولت موقت، امام خمینی از مردم خواست از طریق تظاهرات آرام، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمایند. پس از این درخواست، جامعه روحانیت مبارز تهران، مردم را به یک راهپیمایی بزرگ و همگانی در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود. در اعلامیه‌ای که به همین منظور صادر شد خاطر نشان گردید "پس از 75 سال، این نخستین بار است که ملت ایران، تشکیل دولتی را به راستی جشن می‌گیرند." در این حال و در شرایطی که آمریکا همچنان از بختیار پشتیبانی می‌کرد و زمینه‌های کودتا را در ایران فراهم می‌نمود و مردم توسط بازمانده‌های رژیم به آتش‌سوزی و قتل تهدید می‌شدند، این راهپیمایی خط بطلانی بر تمامی پندارهای سلطنت‌طلبان کشید و خواب‌های پریشان آنان را بی‌تعبیر گذاشت. در این زمان امام خمینی ادامه نهضت را به عنوان یک تکلیف الهی اعلام نمود و راهپیمایی میلیونی مردم به عنوان پشتیبانی از دولتِ موقتِ منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران، تهران و شهرستان‌ها را غرق در تظاهرات نمود. در پایان این راهپیمایی عظیم، قطعنامه هفت ماده‌ای قرائت شد و نخست وزیری بازرگان مورد تایید قرار گرفت.

فرار "جعفر شریف امامی" نخست وزیر رژیم پهلوی در پی فراگیر شدن نهضت اسلامی (1357 ش)
شریف امامی در دوران دوم نخست وزیری خود، برای آرام کردن اوضاع، دست به یک سلسله کارهای نمایشی و غیرعادی از نظر رژیم زد. اولین کار او این بود که گفت با حزب رستاخیز، تنها حزب سیاسی کشور که پارلمان را در اختیار داشت، کاری ندارد و به این ترتیب عملاً موجبات انحلال این حزب را فراهم ساخت. وی همچنین تاریخ موهوم و مجعول شاهنشاهی را لغو کرد و مجدداً تاریخ هجری شمسی را برقرار نمود. او همچنین قمارخانه‌ها و مراکز فساد را بست ولی هیچ کدام از این اقدامات عوام‌فریبانه و تسکینی، محبوبیت و موقعیتی برای او نزد مردم به وجود نیاورد. اقدامات شریف امامی و آزادی عملی که به مخالفان داده شد، بر دامنه تظاهرات و اغتشاشاتِ ضد رژیم افزود به طوری که در چندین شهر بزرگ کشور، حکومت نظامی اعلام شد و فجایع خونینی از قبیل جمعه سیاه تهران در 17 شهریور 1357 و کشتار دانش‌آموزان تهران در 13 آبان 1357 به وجود آمد. جعفر شریف امامی، نخست وزیر سرسپرده محمد رضا پهلوی، پس از آن که نتوانست، اوضاع دگرگون مملکت را به نفع رژیم تغییر دهد، پس از 57 روز نخست وزیری، از این سمت استعفا داد و به جمع و جور کردن ثروت خود در ایران پرداخت. وی به سرعت اموال خود را به خارج منتقل کرد و در نهایت سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در نوزدهم بهمن 1357، بدون کوچکترین مانع، راه آمریکا را پیش گرفت.

اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمینی (ره) (1357 ش)
از شکننده‌ترین ضربات بر پیکر رژیم شاهنشاهی، حرکت شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود که به حق می‌توان آن روز را از ایام‌اللَّه خواند. در این روز و به دنبال گسترش انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور و دعوت حضرت امام خمینی (ره) از نظامیان برای پیوستن به ملت، جمع کثیری از هُمافَران و پرسنل نیروی هوایی ارتش، به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل آن حضرت و دیدار تاریخی خود با امام، همبستگی خود را با انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی اعلام کردند. از آن پس، روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گرامی داشته می‌شود.

ارتشبد فضائل تدین فرمانده نیروی هوائی در یک سانحه هوائی در تپه های لویزان با سقوط هلی کوپتر کشته شد (1355 ش)
در این سانحه خلبان و مکانیک هلی کوپتر نیز کشته شدند

گروه کثیری از همافران و پرسنل نیروی هوائی به منزل امام خمینی آمدند (1357 ش)
و همبستگی خود را با انقلاب ملت ایران، به رهبری امام خمینی، اعلام کردند. امام در این دیدار گفتند همانطور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حالا به قرآن پیوستید.

قرآن حافظ شماست امیدوارم با کم شما بتوانیم در اینجا حکومت عدل اسلامی برقرار کنیم.

روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی
در روز نوزدهم بهمن 1357، نظامیان متعهد نیروی هوایی با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با آن حضرت، سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند. نقش ارزنده همبستگی باشکوه ارتش و خصوصاً نیروی هوایی در اضمحلال و شکست رژیم، نشان دهنده شعور ایمانی و انقلابی این عزیزان فداکار و عشق ورزیدن به آرمان‌های مقدس و آزادی‌خواهانه ملت در این سرزمین بود که موجب شد تا علی‌رغم فشارها و اختناق شدید آن روز، این عزیزان، گام در میدان مبارزه با ظلم و جور نظام پهلوی برداشته و یک صدا با ملت دلاور در 19 بهمن 1357، حماسه پرشکوه این بیعت را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ثبت نمایند.
عظمت رویداد باشکوه 19 بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب، بلکه در اذهان نسل‌های آتی این کشور نیز، همیشه به عنوان یک حماسه جاویدان، متجلّی و منور خواهد ماند. همچنین نیروی هوایی، پس از پیروزی انقلاب و در طول دوران جنگ، با همان روحیه والا ظاهر شد و به عنوان نیرویی پیشتاز در تمامی صحنه‌ها، از دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری نموده است.

در اجرای خواسته امام خمینی مبنی بر راهپیمائی مردم در تأیید دولت موقت، میلیون ها تن از مردم برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی و دولت موقت اسلامی به خیابانها آمدند (1357 ش)
و راهپیمائی گسترده ای در سرتاسر ایران برپا نمودند. تنها در تهران متجاوز از دو میلیون نفر در این راهپیمائی شرکت داشتند. غیر از طبقات مردم، روحانیون، احزاب سیاسی و همافران در این رفراندوم شرکت داشتند. در پایان راهپیمائی تهران قطعنامه ای در 7 ماده قرائت شد و مردم یکپارچه آنرا تأیید کردند.

در گرگان تظاهرات مردم برای تایید دولت موقت خونین شد. (1357 ش)
نظامیان به سوی مردم آتش گشودند و مردم نیز ساختمانهای دولتی را به آتش کشیدند. در این ماجرا پنج کشته و یازده مجروح باقی ماند.

مذاکرات مهمی بین بازرگان، بختیار و ارتش انجام گرفت. (1357 ش)
اطرافیان بازرگان اظهار عقیده کردند فرماندهان نیرو به ویژه رئیس ستاد، اینک به این نتیجه رسیده است که مصلحت مملکت و مصالح ارتش که جزئی از مصالح مملکت است ایجاب می کند که ارتش در مبارزه قدرت میان دولتهای بازرگان و بختیار نقشی بیطرف در پیش گیرد.

بختیار گفت در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده ام و در مقابل آیت الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد. (1357 ش)
در کشور واحدی چون ایران دو دولت را نمی پذیرد و دولتی را که گویا مهندس بازرگان درصددتشکیل آن است به رسمیت نمی شناسد.

علی امینی و مهندس جعفر شریف امامی به فاصله یک روز در این هفته تهران را ترک و بسوی اروپا پرواز کردند. (1357 ش)
گفته شد با وجودی که جعفر شریف امامی ممنوع الخروج و تحت تعقیب بود به دست بختیار و با وساطت منوچهر آریانا از ایران فرار کرده است.

در پی تظاهرات دانشجویان ایرانی در اوکلاهماسیتی امریکا، 15 نفر از ایرانیان دستگیر شدند. (1356 ش)
بنابر خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان منطقه این ایالت خواستار تبعید و اخراج همه ایرانیانی شده که در تظاهرات اخیر شرکت داشتند. همچنین رئیس پلیس منطقه نیز با ارسال نامه ای به کنسولگری ایران، خواستار اخراج فوری 21 دانشجوی ایرانی از امریکا شده است. اردشیر زاهدی سفیر رژیم ایران درامریکا، درباره این تظاهرات گفت که تظاهر کنندگان توسط کمونیست های خارجی تحریک شده اند.

آغاز حملات شاه عباس صفوی برای تصرف آذربایجان از دست دولت عثمانی (1011 ق)
چون شاه عباس صفوی خود را از نظر قوای نظامی نیرومند یافت به فکر بازپس‌گیری شهرهایی افتاد که در شمال غربی ایران به عثمانی‌ها واگذاشته بود. نخست به تبریز حمله برد و از آن جا به ایروان تاخت و از آن به بعد شهرهای غربی ایران را از دست عثمانی‌ها خارج ساخت و به ایران ملحق گردانید.

تولد حکیم بزرگ سید مرتضی کشمیری (1268 ق)
سیدمرتضی کشمیری نزد دایی و والد بزرگوارش به کسب علوم دینی پرداخت و در سنین نوجوانی به درجات علمی نایل گردید. در سال 1284 قمری همراه دایی خویش به عتبات عالیات عزیمت نمود. وی در آنجا از حوزه‌ی درس علامه سیدمحمد عباس تستری، آخوند ملامحمد اردکانی، میرزا حبیب‌اللَّه رشتی و میرزا محمد حسن شیرازی بهره برد و به مقام عالی علمی رسید. سید دارای شخصیت عرفانی و دارای کرامات عجیبی بوده است.

پایان محاصره‌ی شهر تبریز در جریان نهضت مشروطیت (1327 ق)
پس از به قدرت رسیدن محمدعلی شاه و بی‌اعتنایی او به مشروطه، مردم تبریز دست به قیام زده و با رهبری باقرخان و ستارخان ندای مشروطه سر دادند. پس از آن تبریز توسط قوای دولتی ماه‌ها به محاصره درآمد ولی توفیقی جهت تصرف شهر، برای شاه به دست نیامد. مقاومت سرسختانه‌ی مردم تبریز ده ماه به طول انجامید و سرانجام در ربیع الثانی 1327 ق هنگامی که سربازان روس به بهانه‌ی حمایت از خارجیان وارد این شهر شدند، این محاصره پایان یافت.

رحلت عالم ربانی "شیخ الشریعه‌ی اصفهانی" مدرس بزرگ حوزه‌ی علمیه‌ی نجف (1339 ق)
ملافتح‌اللَّه اصفهانی معروف به شیخ الشریعه در دوازدهم ربیع‌الاول سال 1266 ق در اصفهان به دنیا آمد. از شاگردان او می‌توان آیات عظام: محمد تقی خوانساری، عبدالکریم حائری یزدی، محمدحسین بروجردی، سید ابوالقاسم خویی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید محسن حکیم و محمد علی شاه آبادی را نام برد. شیخ الشریعه با توجه به اقتضائات زمان وارد میدان عمل می‌شد و در امور سیاسی متعددی دخالت مستقیم داشت. ایشان یکی از رهبران اصلی نهضت اسلامی مردم عراق علیه استعمار انگلستان در سال 1920 م بود. شیخ الشریعه، برای ارتقاء سطح علمی طلاب، کتابخانه‌ی مهمی ایجاد کرد که دانش‌پژوهان از آن استفاده‌می‌کردند. این عالم ربانی در 73 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شد.

تولد "کریستین اِسْنوک" مستشرق و اسلام‌شناس هلندی (1857 م
«کریستین اسنوک هورگرونیه» (1857 ـ 1936 م) یکی از مستشرقانی است که بر آگاهی های علمی او از شرق بسیار تکیه می شود. وی مؤلف رساله ای است موسوم به العید المکی که در سال 1880 م منتشر شده و تاکنون نیز ارزش خود را از دست نداده است. او در این رساله به بررسی انتقادی آیات مربوط به ابراهیم در قرآن و این که او نخستین نیای اسلام و سازندة کعبه می باشد پرداخته است. با این همه وی در سال 1885 م شش ماه به طور مخفیانه به منظور خدمت به اهداف استعماری، در میان مسلمانان مکه زندگی کرد و در راه انجام مأموریت استعماری هلندی ـ هندی خویش کتابی درباره مکه نوشت.

تولد "جان راسکین" نویسنده و منتقد برجسته انگلیسی (1819 م)
جان راسکین (زاده ۱۸۱۹ - درگذشت ۱۹۰۰) شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسنده انگلیسی بود. برداشت او از هنر و معماری بسیار تاثیر پذیرفته از زیبایی‌شناسی ویکتوریایی و زیبایی‌شناسی ادواردی است. وی که در خانواده‌ای ثروتمند زاده شده بود، پس از مرگ پدرش تمام ثروت او را وقف فعالیت‌های خیریه، موزه و فعالیت‌های فرهنگی کرد و خود به نویسندگی اشتغال یافت. تمام آثار وی دارای رنگ و لعاب اخلاقی‌اند. معروفترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری است که در سال ۱۸۴۸ انتشار یافت. وی در این کتاب سخن از معماری می‌گوید و معتقد است معماری دارای هفت مشعل به قرار زیر است: حقیقت، ایثار، قدرت، زیبایی، زندگی، خاطره و اطاعت. او در سن ۸۰ سالگی در حالی درگذشت که آثار وی بر نویسندگان انگلیس غیر قابل کتمان است.

تولد "ژول ورن" نویسنده بزرگ فرانسوی (1828 م)
ژول وِرْنْ در 8 فوریه 1828 م در فرانسه به دنیا آمد. ژول ورن در عالم ادبیات تحول عظیمی ایجاد کرد و با پیوند دادن علم و ادبیات، موضوع رمان‌های خود را بر پایه فرضیه‌های علمی ولی خیالی نهاد. ژول ورن شیوه جدیدی در داستان‌سرایی پیش گرفت. یعنی به جای آن که از سرگذشت گذشتگان سخن بگوید، داستان آیندگان را برگزید و آن‌چه مرتَبَت او را افزایش داد، این است که پیشگویی‌هایش به حقیقت پیوستند و همین تیزبینی شگرف او مایه ستایش همگان گردید. داستان‌های ژول ورن از یک طرف حاوی نکته‌پردازی و افسانه‌سرایی تخیلی است و از سوی دیگر شامل تخیّل روانی دقیق و طنزی نهفته می‌باشد. وی موفق به خلق گروه‌هایی از بشر می‌شود که متناسب با عصر وقوع داستان به سر می‌برند. نفوذ ژول ورن در عصر خود تا حدی بود که آن را "عصر ژول ورن" می‌نامیدند و چه بسیار نویسندگان و شاعران که از آثار او الهام گرفتند. از ژول ورن بیش از پنجاه رمان علمی منتشر شده است که بیست هزار فرسنگ زیر دریا، جزیره اسرارآمیز، دور ماه، زمین تا ماه، سفر به مرکز زمین و دور دنیا در هشتاد روز از آن جمله‌اند. وی سرانجام در 24 مارس در 1905 م در 77 سالگی درگذشت.

آغاز جنگ ژاپن و روسیه (1904 م)
در روز هشتم فوریه 1904 م چند کشتی ژاپنی، ناوگان روسیه در بندر چینی پرْت آرتور را که در اجاره روسیه بود مورد حمله قرار دادند و به دنبال آن، در مناطق متصرفی روسیه در منچوری نیرو پیاده کردند. این جنگ که در نتیجه رقابت ژاپن و روسیه برای تسلط بر شبه جزیره کره و منچوری آغاز شد تا سال 1905 م به طول انجامید و شکست‌های پی‌درپی قوای روسیه در این جنگ، به موقعیت تزار نیکلای دوم، لطمه شدیدی وارد ساخت. دولت تزاری برای جبران این شکست‌ها، ناوگان جنگی خود را از دریای بالتیک به خاور دور منتقل کرد، ولی ناوگان روسیه در این سفر دریایی طولانی، توان جنگی خود را از دست داد و در ماه مه 1905 م در یک نبرد دریایی با ناوگان جنگی ژاپن منهدم شد. دولت روسیه که توان ادامه جنگ را نداشت، سرانجام میانجی‌گری تئودور روزولت، رئیس جمهور وقت امریکا برای خاتمه دادن به این جنگ را پذیرفت. لطمه‌ای که با امضاء قرارداد صلح با ژاپن بر حیثیت تزار نیکلای دوم وارد آمد، زمینه را برای اولین انقلاب روسیه در سال 1905 م فراهم ساخت، هرچند در این میان اعتصاب کارگران ناراضی و کشتار آنان در یکشنبه سیاه نیز عاملی مهم برای بروز این انقلاب بود.

سرنگونی حکومت "عبدالکریم قاسم" توسط "عبدالسلام عارف" در عراق (1963 م)
عبدالکریم قاسم، رئیس پیشین حکومت نظامی عراق، در 21 دسامبر 1914 م در بغداد به دنیا آمد. وی در فاصله سال‌های 1940 تا 1956 م تمامی مدارج نظامی ارتش عراق را طی کرد و به فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور رسید. عبدالکریم قاسم در 14 ژوئیه 1958 م در یک کودتای نظامی، رژیم پادشاهی ملک فیصل دوم را ساقط کرد و خود زمام امور را بر عهده گرفت. قاسم در سال 1961 م یک بار قصد حمله به خاک کویت با هدف انضمام آن کشور به عراق را داشت که با عکس‌العمل نظامی حکومت انگلستان، از تصمیمش منصرف شد، ضمن این که در همین سال نیز نبرد سنگینی با شورشیان کُرد شمال عراق به راه انداخت. حکومت عبدالکریم قاسم سرانجام در هشتم فوریه 1963 م در طی یک کودتای خونین نظامی که از سوی عبدالسلام عارف، نظامی مورد اعتماد و هم‌رزم دیرینه عبدالکریم قاسم، هدایت می‌شد، ساقط گردید. در این کودتا که با بمباران مقرّ قاسم همراه بود، وی و جمع زیادی از مقامات دولتی عراق کشته شدند. بسیاری از مردم عراق، خبر قتل قاسم را باور نمی‌کردند و بر این تصور بودند که او موقتاً از صحنه کناره گرفته و مجدداً به قدرت باز خواهد گشت و از بعثی‌ها انتقام خواهد گرفت. به همین خاطر، بعثی‌ها جسد سوراخ سوراخ شده قاسم را در تلویزیون بغداد به معرض دید مردم گذاشتند و مردم اطمینان یافتند که زمام‌دار نظامی 49 ساله عراق، کشته شده است.

درگذشت "جوزف پریستلی" دانشمند انگلیسی و کاشف اکسیژن (1804 م)

جوزف پریسْتْلی در سیزدهم مارس 1733 م در نزدیکی شهر لیدْزْ انگلستان به دنیا آمد. پریستلی در یکی دیگر از آزمایش‌ها، مقداری از گاز کربنیک را در آب حل کرد و برای اولین بار، راه تهیه مشروبات غیرالکلی را به جهان نشان داد. یکی دیگر از کارهای مهم او آن است که برای اولین بار، گاز اکسیژن را کشف کرد. وی در سال 1744، با حرارت دادن به اکسید جیوه گازی را کشف کرد که این گاز پس از مطالعه توسط لاوازیه، شیمی‌دان معروف فرانسوی، به نام گاز اکسیژن شناخته شد. پریستلی دریافت که گیاهان می‌توانند اکسیژن تولید کنند.

او هم‌چنین به تنفس گیاهان پی برد و راه طبیعی تهیه اکسیژن را کشف کرد. او همچنین گاز سمی و مرگ‌آور اکسید کربن را از احتراق ناقص زغال، بنزین یا هر سوخت دیگر با اکسیژن کشف کرد که درجهان علم دارای ارزش زیادی است. وی هم‌چنین درباره جوهر گوگرد، آمونیاک و جوهر نمک مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های فراوانی انجام داد که امروزه، نتایج این تحقیقات در علم شیمی دارای اهمیت بسزایی می‌باشند. جوزف پریستلی سرانجام در 8 فوریه 1804 م در 71 سالگی درگذشت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1881: بوئر ها در جنگ «ایگوگو» در افریقای جنوبی بر نیروهای برتر انگلیسی پیروز شدند.
1917: ارتش آمریکا برای سومین بار از زمان جنگ امریکا با اسپانیا در کوبا نیرو پیاده کرد.
1933: سوسیال دمکراتهای آلمان در برلن شکست کمونیستها از هواداران هیتلر را جشن گرفتند و این سرکوبی را مرگ کمونیسم در آلمان خواندند.
1947: اعراب و یهودیان ـ هردو ـ یک بار دیگر با طرح تقسیم فلسطین مخالفت کردند.
1953: (1331): مجلس شورای ملی میگساری را در ایران محدود و عربده کشی مستانه و رانندگی در حال مستی را جرم اعلام کرد.
1956: (1334) سلوین لوید وزیر خارجه انگلستان به منظور مذاکره درباره مشارکت هرچه بیشتر ایران در مساعی غرب برای محاصره شوروی و نیز مسائل نفت منطقه وارد تهران شد.
1971: بالاخره زنان سویس اجازه شرکت در انتخابات به دست آوردند!.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار