به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران،يكي از مشكلاتي كه در گذشته ايرباس با آن دست و پنجه نرم مي كرد،نداشتن يك پرنده مناسب براي حمل قطعات هواپيماها بود.ساخت كارخانه ايرباس در سه كشور فرانسه،بريتانيا،اسپانيا و آلمان نياز به چنين پرنده اي را هر روز بيشتر مي كرد.
در سال 1991 ايرباس و شركايش به فكر رفع اين مشكل افتادند.طرح هاي اوليه براي ساخت اين هواپيما ارائه شد و در نهايت ايرباس A300-600 كه يك هواپيماي دو موتوره ميان برد محسوب مي شد براي اين پروژه انتخاب گرديد.
بايد ساختار ايرباس A300-600 به كلي تغيير داده مي شد.البته قسمت پايين بدنه و تعداد موتورها،چرخ ها و ساختار بال هاي هواپيما پس از اتمام پروژه حفظ مي شد.اما قسمت بالايي بدنه كاملا تغيير مي كرده و براي حمل بارهاي حجيم ساخته مي شد.
هواپيماي ايرباس A300-600 معمولي
يكي ديگر از تغييرات صورت گرفته در هواپيماي جديد كه به "نهنگ بلوگا" شهرت يافت،عوض شدن ساختار دم هواپيما بود كه براي ثبات بيشتر در پرواز و هنگام حمل بار،طول آن اضافه گرديد.
اولين پرواز بلوگا در سيزدهم سپتامبر 1994 انجام شد و اين هواپيما پس از انجام 335 ساعت پرواز آزمايشي توانست در اكتبر 1995 گواهينامه هاي لازم براي پرواز را كسب كند.تا كنون پنج فروند از اين پرنده براي حمل قطعات بزرگ هواپيما ساخته شده است.
قسمت بار نهنگ بلوگا 7.4 متر قطر و 37.7 طول دارذ و مي تواند بدنه يك ايرباس غول پيكر 340 را به راحتي حمل كند.
البته به علت عدم توانايي حمل قسمت هاي بدنه محصول جديد ايرباس كه لقب بزرگترين هواپيماي مسافري جهان را از آن خود كرده ( ايرباس 380) اين شركت در تلاش است تا مدل جديد بلوگا را توليد كند.
ويژگي هاي كلي اين هواپيما در ادامه آمده است :
طول بدنه | 56.16 متر |
عرض بدنه | 7.1 متر |
ارتفاع | 17.24 متر |
فاصله دو سر بال | 44.84 متر |
مساحت بال | 258.80 |
وزن خالي | 86 تن |
حداكثر وزن | 155 تن |
ميزان بار قابل حمل | 40 تن |
حجم قسمت بار | 1210 متر مكعب |
خدمه پرواز | دو نفر |
گزارش از عليرضا شيرزاد
انتهاي پيام/