یک روان شناس گفت: وقتی در الگوی خواب واستراحت افراد اختلافی به وجود آید، اضطراب و نگرانی و مصرف دارو، برای کنترل این شرایط افزایش یافته و فرد را به سمت خشم‌های آنی و یا حتی دائم هدایت می‌کند.

 علی رحیمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خشم نوعی واکنش فیزیولوژی بدن  است و وقتی در شرایط خطرناک واکنش فرار از خود نشان می‌دهد، این واکنش بسیار مثبتی است، اما اگر این احساس، متداول شده و زمانش طولانی شود، سلامت انسان را به خطر انداخته و ممکن است فرد را وادار به درگیری‌ های خشونت بار کند.
 
وی افزود: پدر و مادر عصبانی، کودکان عصبانی خواهند داشت و همین موضوع، موجب دعواهای مکرر و رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی شده و در نهایت به خشونت‌های خانگی منجر می‌شود.

این روان شناس ادامه داد: خشم روی کودکان اثرات روان شناختی و جسمانی فراوانی داشته وکودکانی که شاهد خشونت هستند ممکن است به مشکلات رفتاری و عاطفی مبتلا شوند.

وی همچنین تصریح کرد: خشم به دو نوع  تهاجمی و انفعالی دسته بندی می‌شود، خشم انفعالی می‌تواند به نوعی پرخاشگری غیرکلامی تعبیر شود که به صورت منفی خود را بروز می‌دهد از طرفی خشم‌های تهاجمی را نباید با قاطعانه عمل کردن اشتباه گرفت، در واقع رفتاری منطقی، قاطع وبه موقع است که از شخص ، هنگام گرفتن حقی که از او ضایع شده، بروز می‌کند.
 
رحیمی در خصوص روش‌های کنترل خشم گفت: برای این که بتوانید جلوی خشم‌های مخرب تان را بگیرید قبل از هر چیز باید علت آن را یافته و یاد بگیرید، مشکلات تان را چگونه حل کنید برای ابزار مناسب متعادل نگهداشتن آن ، این روش‌ها را به کار بندید: رک باشید، محترمانه رفتار کنید، لبخند بزنید خونسردی‌تان را حفظ کنید.
 
رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان داده است اکثر آن‌ها که از دوران کودکی، مبتلا به خشم‌های ناشی از نگرانی و ناامیدی به آینده بوده و خشم‌شان تا دوران بزرگسالی باقی مانده است، قتل‌های زیادی را انجام داده‌اند، و جامعه‌ای که افراد آن نتوانند خشم‌شان را غلبه کنند، به تدریج به سوی خشونتی مهار نشده پیش رفته و آینده‌ای ویران خواهد داشت./
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار