حس بويايي حس بسيار مهمي است كه بسياري از افراد به آن توجه ندارند و از نظر شغلي و زندگي اجتماعي براي به خصوص زنان و شاغلان برخي شغل‌ها مانند آشپزي و عطرفروشي از اهميت بالايي برخوردار است.

محمد فرهادي متخصص گوش، گلو و بيني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اگر با به هم خوردن حس بويايي بتوان به ضايعات آلزايمر و پاركينسون رسيد مي‌توان به سرعت به آن رسيدگي كرد و اين بيماري‌ها را تشخيص داد. 

وي افزود:حس بويايي حس بسيار مهمي است كه بسياري از افراد به آن توجه ندارند و از نظر شغلي و زندگي اجتماعي براي به خصوص زنان و شاغلان برخي شغل‌ها مانند آشپزي و عطرفروشي از اهميت بالايي برخوردار است. 

فرهادي تصريح كرد: حس بويايي تا جايي اهميت دارد كه اگر فردي موجب از بين رفتن حس بويايي فرد ديگري شود بايد ديه بپردازد اما كسي كه مشكل بويايي دارد به علت داشتن ظاهر سالم خيلي به آن توجه نمي‌كند. 

وي گفت: كم شدن حس بويايي، از بين رفتن حس بويايي، احساس بوي نامطبوع كردن و از بين رفتن حس چشايي بايد مورد توجه قرار گيرد چرا كه در بسياري از موارد علت آن ضايعات داخل بيني است. 

اين متخصص گوش، گلو و بيني ادامه داد: انسداد داخل بيني كه اجازه نمي‌دهد ذرات بو به شيار بويايي كه زير طاق بيني است برسد مي‌تواند علت هاي مختلفي از جمله علل آلرژيك، پوليپ، شكستگي و چسبندگي بيني داشته باشد كه همه آنها قابل اصلاح است. 

وي اضافه كرد: درصد كمي از موارد هستند كه موجب از بين رفتن مخاط بويايي و در نهايت منحل شدن حس بويايي مي‌شوند كه آنها را هم با روش هاي تشخيصي مي‌توان به سرعت شناخت.

انتهای پیام/
برچسب ها: بویایی ، آشپزی ، شغل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار