داریوش مهرجویی فیلمساز پیشکسوت عرصه سینما آثار ماندگاری چون "گاو"، "هامون" و "لیلا" را در کارنامه کاری خود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، داریوش مهرجویی کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است وی با ساخت فیلم "گاو" در سال 1348  نگاه‌ها را متوجه سینمای ایران کرد و به "موج نو" سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب مدتی از ایران مهاجرت کرد اما چند سال بعد بازگشت و به فیلم سازی پرداخت، هر چند از آغاز فعالیت فیلم سازی‌اش تاکنون تعدادی از فیلم‌هایش، توقیف شده‌اند اما همچنان به ساختن فیلم‌های متفاوتی ادامه می‌دهد.
 
او جوایز متعدد بین‌‌المللی را دریافت کرده است و داور جشنواره‌های سینمایی زیادی هم بوده است.


 
علاوه بر سینما به نوشتن رمان و نیز ترجمه هم می‌پردازد. فیلم بلند او "سنتوری" توقیف شد و چند سال بعد فقط پروانه نمایش ویدئویی دریافت کرد.
 
مهرجویی پس از تحصیل در آمریکا در سال 1344 از دانشگاه "یوسی‌ال‌ای" لیسانس فلسفه گرفت و در سال 46 نخستین فیلم خود به نام "الماس 33" که فیلمی بسیار پرهزینه بود را ساخت، این فیلم در 5 بهمن 46 در تهران روی پرده آمد و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینه بالای ساخت آن شکستی تجاری محسوب می‌شد و توجه منتقدان را هم‌چندان به خود جلب نکرد.
 
در سال 48 با همکاری "غلامحسین ساعدی" فیلم‌نامه‌ی "گاو" را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعه عزاداران بین نوشت و فیلم را کارگردانی کرد.
 
این فیلم برای مهرجویی و سینمای ایران جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌‌المللی به ارمغان آورد.
 
"گاو" هم از نظر تجاری هم از نظر هندی فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی را در سینمای ایران گشود.
 
طی چهل سال گذشته به جزو قفسه چند ساله‌ی پس از انقلاب 57 و وقایع بعد از آن که منجر به مهاجرت مهرجویی به فرانسه شد، او همواره یکی از فیلم‌سازان مطر حو پرکار ایرانی بوده است.
 


داریوش مهرجویی به عنوان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه کننده جوایز بسیاری را از جشنواره‌ها متعددی کسب کرده است.
 
فیلم سینمایی "گاو" جایزه بهترین فیلم‌نامه را از دومین جشنواره سپاس، جایزه دوم بهترین فیلم در فستیوال بین‌‌المللی فیلم تهران، جایزه منتقدان بین‌‌المللی سی‌و‌دومین دوره جشنواره ونیز را دریافت کرد و همچنین بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در رأی گیری منتقدان سینمایی ایران در سال‌های 51، 67 و 78 شد.
 
"آقای هالو" جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه اول بهترین فیلم جشنواره سپاس و همچنین جایزه مخصوص هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو را به خود اختصاص داد.
 
فیلم سینمایی "هامون" که ماندگارترین ساخته مهرجویی در تاریخ سینمای ایران است در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه را در سال 68 به خود اختصاص داد و همچنین فیلم سینمایی "سارا" نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را در جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.
 
"پری" نیز پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای مهرجویی به ارمغان آورد.
 
فیلم سینمایی "لیلا" با بازی تأثیرگذار "لیلا حاتمی" به عنوان بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در اولین جشن سینمای ایران برگزیده شد و در سال 77 به عنوان موفق‌‌ترین فیلم ایرانی با 29 حضور بین‌المللی شناخته شد.
 


"مهمان مامان" و "نارنجی‌پوش" به ترتیب توانستند برنده جایزه بهترین فیلم در بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت داوران در سی‌امین دوره جشنواره فجر شوند.
 
داریوش مهرجویی در سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی "چه خوبه که برگشتی" حضور یافت اما مورد توجه هیئت داوران و مخاطبان واقع نشد حال امسال در سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی "اشباح" حضور یافته که باید دید این فیلم می‌تواند مورد توجه واقع شود یا خیر.
 
داریوش مهرجویی فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران علاوه بر کارگردانی در عرصه هنر بازیگران مطرحی را چون عزت‌‌اله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، پرویز فنی‌زاده، محمدعلی‌کشاورز،ایرج‌راد، مرحومه حمیده خیرآبادی، مرحوم خسرو شکیبایی، اکبر عبدی، فردوس کاویانی، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا، علی‌مصفا، نیکی کریمی، حامد بهداد و حسن پورشیرازی، را به دنیای بازیگری معرفی کرد و در بسیاری از آثار خود از نقش‌آفرینی بازیگرانش بهره برد.


انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار