مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: تك فرزندي موجب به هم خوردن توازن و تعادل نسلي در كشور مي‌شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران؛ دكتر محمد اسماعيل مطلق گفت: براساس آخرين اطلاعات حاصل از سرشماري سال 90، نرخ باروري كلي به 1.8 رسيده است كه لازم است براي پيشگيري از منفي شدن رشد جمعيت با ايجاد تمهيدات مختلف و با كوتاه‌ترين فاصله زماني، نرخ باروري را حداقل به 2.1 برسانیم.

وي در ادامه گفت: با توجه به پيام مقام معظم رهبري در راستاي ريشه‌يابي اين امر بديهي است كه شناسايي پديده‌هايي كه منجر به كاهش نرخ باروري شده است و برنامه‌ريزي در راستاي بهبود آنها، مي‌توان نقش مهمي در جبران اين كاهش ايفا كرد.

بنابر اعلام وب‌دا، مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: براساس اطلاعات بدست آمده تك فرزندي يكي از عوامل كاهش نرخ باروري است. اين مسئله در خانواده‌هاي شهري بيشتر ديده مي‌شود.

وي نگرش نسبت به فرزندآوري، احساس فشارهاي اجتماعي براي فرزندآوري و ميزان كنترل بر امكانات و منابع اقتصادي و حمايتي مورد نياز براي داشتن فرزند ديگر را سه عامل مستقيم و بلافصل تعيين كننده نيات باروري برشمرد.

دكتر مطلق گفت: تغيير نگرش زنان به مسئله تحصيل و منزلت اجتماعي آنان سبب شده است كه تا پايان تحصيلات خود ازدواج را به تاخير بياندازند، كه اين تاخير يكي از عوامل كاهش باروري در زنان است.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت يكي از اثرات مهم و نامطلوب پديده تك فرزندي را به هم خوردن توازن و تعادل نسلي در كشور برشمرد و گفت: سهم مادران تحصيل كرده از جمعيت آينده در مقايسه با مادران كم تحصيلات بسيار كمتر بوده و سبب كاهش متوسط ضريب هوشي جامعه مي‌شود.

دكتر مطلق در ادامه افزود: اين امر دقيقاً همان رهنمود مقام معظم رهبري است كه فرمودند یكي از مشكلات ما اين است كه برجسته‌ترين زوج‌هاي ما كه نخبگان هستند كمترين فرزند را دارند كه اين ضرر بزرگي است.

وي گفت: زن به عنوان يكي از دو ركن اساسي خانواده از نظر سنتی دارای دو نقش اصلی همسری و مادری است. این دو نقش با توجه به ويژگي‌هاي رواني و فيزيكي وظايفی را بر دوش مادر می گذارد از جمله مديريت خانه و خانواده، نگهداري و تربيت فرزند و ايجاد محيط گرم و عاطفي.

دكتر مطلق در ادامه گفت: مادر در صورت فراهم بودن نيازها و امكانات ضروري مي‌تواند فرزندان سالم و موفقي را تربيت كرده و بدين‌ترتيب سلامت و اعتلاي جامعه را نيز تضمين ‌كند.

وي تأكيد كرد: باید برنامه‌ريزي و مداخله در شناسايي خانواده‌هاي تك فرزند كه به رغم برخورداري از شرايط مناسب تمايلي به داشتن فرزند بعدي ندارند، يكي از اولويت‌هاي مناسب به منظور فرهنگ‌سازي و آموزش در راستاي ارتقاي نرخ باروري كلي مد نظر قرار گيرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۲۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
تواین دور و زمونه خرج یک فرزند هم نمیشه بدیم به خدا زندگی سخت شده لطفا به گوش مسولین برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
قبل از این یادت رفته بود بگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
اول وضع اقتصادي مردمو رو روبراه کنيد بعد.....
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۴۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
حالا ما شش تا بچه هستیم چه گلی به سرمون زدیم
فقط کارشناس و کارشناس ارشد بیکار بدبختیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
اگر مسئولان به جوانان میدان بدهند و این دوشغله ها و بازنشستگان را سر کار قرار ندهند و از جوانان در استخدامی ها استفاده کنند و از تورم و بیکاری جلوگیری کنند ، وضع مملکت و جوانان خوب میشه و مشکل ازدواج و تک فرزندی خیلی خیلی کم میشود
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۱۴:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
خرجها سنگین برادر من !!!!!!!!1