دفع اصولی پسماند اراک نیازمند توجه جدی دفع اصولی پسماند در کلانشهر اراک غیر اصولی است و نیازمند برنامه ریزی، تخصیص اعتبارات لازم و توجه جدی برای کاهش آلاینده های زیست محیطی هشتمین شهر آلوده کشور است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، سالهاست که زباله های اراک در اطراف روستای امان آباد دفع می شود که به عقیده کارشناسان به دلیل نزدیکی به منابع آبی این شهر شیرابه آن به آب شرب نفوذ کرده و آن را در معرض آلودگی قرار داده است.
چشمه خورزن، رودباران و توسعه محل دفع پسماند در امان آباد سه ضلع مثلث پیشنهادی مکان دفع زباله های اراک از سال 77 است که تاکنون تعیین تکلیف نشده و هربار جلسه ای در استانداری برگزار شده و به نشان دادن یک فیلم، اسلاید یا پاورپونیت سو ته بحث جمع می شود بدون اینکه تصمیمی گرفته شود و این به تاخیر انداختن ها نقطه عطف افزایش آلودگی های خاک مضاعف بر آلودگی هوای اراک است.
مردم منطقه رودباران مخالف دفع پسماند در این مکان هستند و این موضوع را با امضای طوماری به شورای اسلامی شهر اراک اعلام کرده اند.
منطقه 4600 هکتاری خورزن هم به علت مسافت 55 کیلومتری اراک به لحاظ هزینه روزانه حمل نزدیک به 300 تن زباله مناسب نیست.
انتخاب چشمه خورزن به عنوان مکان دفع زباله‌ها و نزدیک بودن این مکان به شهرک جدید امیرکبیر در آینده ادامه فعالیت در این منطقه را دچار مشکل می کند.
در مطالعه اولیه ای هم که بر روی آن انجام شده نتوانسته شدت این مسئله را پیش بینی کند و تنها در بررسی میکروبی خاک امان‌آباد وجود روی و سیانور بالاتر از حد مجاز توسط متخصصین فن تایید شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک با بیان اینکه، علاوه بر هوا، آب و خاک اراک نیز آلوده است و در کنار آن شکل گیری غلط صنایع از عوامل آلودگی و تشدید کننده مسائل زیست محیطی منطقه است افزود: محدودیت اراک از دو طرف به کوهستان و از یک طرف به دشت میقان، وجود صنایعی چون سایت شازند، کارخانه آلومینیوم ،کوره های آجرپزی شمال شهر وتخریب گسترده مراتع از دیگرعوامل آلودگی هوای اراک است.
عسگری با بیان اینکه، دفن روزانه 500 تن زباله در امان آباد ایجاد شیرابه ای می کند که به تدریج به سمت میقان می رود و خاک و آب را تحت تاثیر قرار می دهد می گوید: هم اینک زباله های شهر اراک در منطقه 15 هکتاری امان آباد در نزدیکی چاههای آب آشامیدنی دفع می شود که هنوز معلوم نیست تا چه حد شیرابه های زباله ها در این آبها نفوذ و این آبها را آلوده کرده است.
مشکل دیگر دفن و دفع زباله های اراک غیر اصولی و قدیمی بودن روش آن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه وضعیت دفع پسماند در پایین ترین سطح توجه مسئولین قرار گرفته است گفت: وضعیت 200 نقطه دفع پسماند در استان مرکزی نامشخص است و اصولی و غیراصولی بودن دفع زباله ها هم در این مکانها مشخص نیست.
انصاری ادامه می دهد: ساماندهی و پاکسازی این مکانها باید در اولویت قرار بگیرد تا وضعیت این مکانها مشخص شود و یا حداقل روی پسماندهای این نقاط پوشیده شود تا از آلوده کردن محیط جلوگیری شود.
انصاری با بیان اینکه بخشی از این مکانها در حوزه آبخوان و آبهای زیرزمینی قرار دارد، اظهارداشت: شهرداریها نمی دانند با کوتاهی در این زمینه به چه عواقبی دچار خواهند شد.
وی اضافه کرد: محیط زیست از بزرگترین سرمایه های طبیعی است وحفاظت از این سرمایه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حدود 14 سال است که مکان جابجایی مکان دفع پسماند اراک مورد بحث است و هنوز به نتیجه ای که بتواند عملیاتی شود نرسیده است .
مدیرعامل سازمان پسماند با بیان اینکه سال گذشته با وجود نداشتن اعتبار استانی 650 میلیون تومان برای ساماندهی مکان دفع زباله امان آبادهزینه شد، گفت: می توان اقدامات اصلاحی بیشتری برای امان آباد انجام داد ولی چون نمی دانیم در این مکان ماندگار هستیم یا نه نمی توان برنامه ریزی زیادی کرد.
لطیفی با بیان اینکه یکی از معضلات مهم شهرنشینی روند رو به رشد، تولید زباله است افزود:برای رفع این معضل باید چاره ای اندیشیده و با استفاده از روش های مناسب نسبت به برگشت این مواد به چرخه تولید اقدام نمود، در غیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور با مشکلات زیست محیطی بیشتری مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: از بین زباله ها حدود 70 درصد آن مواد آلی قابل کمپوست (پسماند تر) و مابقی مواد خشک وقابل بازیافت است که در صورت جداسازی این مواد در مبدا کمک شایانی در بازیافت و دفع بهداشتی آن نموده و از آلودگی محیط زیست و از بین رفتن سرمایه های ملی جلوگیری می شود.
لطیفی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد پسماندهای خشک قابلیت فروش و بازیافت را دارد خاطر نشان کرد: جمع آوری پسماندهای قابل بازیافت در شرایط کنونی جایگاه ویژه ایی دارد که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما کافی نیست.
با توسعه و گسترش روزافزون شهرها ایجاد تشکیلات متشکل منسجم در امر مدیریت زباله تولیدی احساس می شود تا جایی که در برنامه پنجم توسعه بر الزام شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و شهرهای حاشیه تالاب‌ها برای این که تا پایان این برنامه هیچگونه پسماندی به صورت غیراصولی و غیربهداشتی در اماکن دفع پسماند این شهرها دفع نشود تاکید کرده است و برای مکان های دفع زباله ضوابطی چون فاصله داشتن از رودخانه را مدنظر قرار داده است.
اراک جزو هشت کلانشهر آلوده کشور است که در حال حاضر دفع پسماندها در اراک به روش سنتی بهداشتی در حال انجام است و اهمال صنایع این استان در مدیریت پسماند از تولید تا دفع، رها شدن پسماندهای عفونی و عدم همکاری مطب ها و مشاهده حجم انبوهی از پلاستیک پس از کشت صیفی جات در زمین های کشاورزی در کنار سرنوشت نامعلوم مکان دفع، وضعیت را به مراتب وخیم تر کرده است./ش ک

برچسب ها: دفع ، پسماند ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.