رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری گفت: با حمایت های معاونت علمی و فناوری تاکنون 31 طرح کلان ملی فناوری و نوآوری در نقاط مختلف کشور به تصویب و در حال اجرا است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران،به نقل از روابط عمومی، دکتر غلامحسین رحیمی رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری ابراز داشت: در ابتدای فعالیت، دیدگاه مرکز بر روی طرح‌های کلان ملی زیرساختی تمرکز داشت که بطور مثال می‌توان از طرح‌های رصدخانه ملی، شتابگر ملی، شناورتحقیقاتی آقیانوس‌پیما و گداخت هسته‌ای یاد کرد که از طرح‌های زیرساختی هستند. این موارد از اولین طرح‌هایی بودند که تصویب شدند و اعتبارات لازم به آنها اختصاص یافت.

دکتر رحیمی گفت: در چندسال اخیر، این دیدگاه به تدریج تغییرکرد و طرح‌های کلان محصول محور با قابلیت تجاری‌ شدن از اولویت اول برخوردار شدند و  طرح های زیرساختی در اولویت بعدی قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: ماموریت اصلی معاونت علمی و فناوری، نقش پذیر بودن آن در توسعه فناوری کشور است؛ آن هم فناوری که معطوف به تولید و صنعتی کردن محصولات می‌شود و مرکز طرح های کلان ملی نیز از واحدهای قدیمی این معاونت می باشد که در انجام این ماموریت مهم و اصلی معاونت نقش اساسی ایفا می‌نماید.

دکتر رحیمی افزود: هدف اصلی از تشکیل معاونت نیز این بود که این امکان برای پتانسیل های علمی و مهارت های تجربی علمی حاصل شده در کشور فراهم شود تا با تعریف طرح های هدفمند به ایجاد در توسعه فناوری در کشور کمک نمایند.

وی خاطر نشان کرد: در چهارچوب همین وظایف بود که در تعیین طرح های زیرساختی آن دسته از طرح های زیرساختی مورد حمایت قرار می‌گیرند که در انجام طرح‌های محصول محور موثر و گاه ضروری می‌باشند.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی به طرح‌ های کلان محصول محور و محصولی که امکان تجاری شدن دارند، اشاره کرد و گفت: طرح گلخانه ترارریخته، یک طرح زیرساختی است که می تواند در خدمت طرح‌های کلان اولویت اول باشد. یعنی، بدون تجهیز آزمایشگاهی در مقیاس پایلوت امکان تولید نیمه صنعتی محصولات کشاورزی ترارریخته مقدور نخواهد بود.

وی اعلام کرد: تاکنون 31  طرح کلان به تصویب رسید و به مرحله اجرا در آمد که بیش از 220 میلیارد تومان برای این طرح ها اختصاص یافت که حدود 140 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رحیمی یادآور شد: البته، تعدادی از این طرح‌ها متشکل از ده ها زیر طرح می‌باشند. به طور مثال: طرح کلان ملی فناوری و نوآوری کسب دانش فنی و تولید داروها و مواد اولیه وارداتی شامل بیش از 50 قرارداد است که در حال اجرا می‌باشند و برخی از آنها وارد بازار هم شده است.  طرح کلان تولید رادیو داروها  هرچند تحت عنوان یک طرح است، ولی از 15 زیرطرح تشکیل شده است.  طرح مراکز هوانوردی نیز در فاز اول شامل 15 مرکز هوانوردی و طرح کلان طراحی، تجهیز و راه اندازی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران نیز حدود 500 مرکز در آن پیش بینی شده است.

وی افزود: به طور متوسط تعداد قراردادهای طرح کلان ملی فناوری و نوآوری این معاونت بالغ بر 100 قرارداد است که برای طرح‌های مختلف امضاء می‌شود و هر ساله تعداد طرح‌های بررسی شده با همان رویکرد گفته شده رو به افزایش است. 

رئیس مرکز طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری در پاسخ به این سئوال که بر اجرای طرح ها چگونه نظارت می‌شود، گفت: از اهم وظایف این مرکز برنامه ریزی و نظارت موثر بر اجرای طرح‌ها است و در این راستا با همکاری مناسب که با دستگاه‌های اجرایی و ستادها داریم، در زمینه اولویت ها، نیازها، ارزیابی و نظارت از کمک و همکاری آنان استفاده می‌کنیم و در واقع آنان در این زمینه به صورت مستمر مرکز را یاری می‌دهند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: فناوری ، تحقیقات ، محصولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار