همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور استاندار خراسان رضوی، فرماندار مشهد و مسوولان دیگر استان دو پروژه صنعتی ذوب آهن در شهرستان چناران و سردخانه در مشهد به بهره‌برداری رسید.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاح این پروژها با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن برای به چالش کشیدن نظام اسلامی اقدامات زیادی انجام داده است، اظهار کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران با استقامت مردم و تدابیر امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری امروز به عنوان یک نظام مقتدر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، نظامی، عمرانی و سیاسی شناخته می‌شود.

محمدحسین فروزانمهر با اشاره به اینکه در طول این 35 سال، نظام شاهد توفیقات زادی در عرصه‌های مختلف بوده است، ادامه داد: در حوزه‌های عمرانی طی این سال‌ها اقداماتی صورت گرفته است که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نمی‌باشد و امیدواریم در دولت تدبیر و امید که بر مدار اعتدال روی کار آمده است نیز شاهد آغاز یک تحول جدی در عرصه‌های مختلف کشور به ویژه در استان خراسان رضوی باشیم.

وی افزود: در حال حاضر در بحث تولیدات علمی، نظامی و اقتصادی به ویژه در شرایط بد تحریم توانسته‌ایم به خوبی پیشرفت کنیم و این شرایط بد مدیریت شده است.

فروزانمهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمق استراتژیک نظام فراتز از مرزهای ایران اسلامی رفته است، تصریح کرد: تمامی جایگاه‌هایی که امروز کشور بدان دست یافته است مدیون خون شهیدان انقلاب و دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط بد اقتصادی کسانی که در حوزه تولید تلاش می‌کنند ثوابی کمتر از کشانی در عرصه انقلاب و دفاع مقدس فداکاری کرده‌اند، نخواهند داشت، افزود: امروز عرصه همان عرصه دفاع است اما میدان تغییر کرده است و در حال حاضر میدان اقتصاد و سازندگی به دست مردم و بخش خصوصی در حال شکل گیری است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این استان به احاظ موقعیتی و جایگاه تقسیم کار ملی در کشور منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب استان وجود صنایع پایدار است که متولی آن، بخش خصوصی است و در شرایط کنونی که اکثر واحدهای تولیدی کشور با مشکل روبه‌رو بوده‌اند اما در خراسان رضوی شاهد کمترین مشکل بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید، مشارکت بخش خصوصی است، ادامه داد: امیدواریم با رویکردی که دولت در خصوص مشارکت بخش خصوصی دارد شرایط برای تولید فراهم شود و البته امیدواریم که با دیپلماسی موفق نیز شاهد گشایش در سیاست خارجی باشیم که کمی از سختی‌ها و تنگناها فاصله بگیریم.

فروزانمهر اضافه کرد: البته باید از ظرفیت‌های دورنی نظام به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی با تاکید بر این نکته که باید از ظرفیت‌های استان به ویژه از ظرفیت بخش خصوصی در جهت توسعه پروژهای بزرگ صنعتی استفاده شود، تصریح کرد: جهت گیری دولت نیز بروی استفاده از این ظرفیت‌ها است و در بخش صنعت استان باید تولید ارزش افزوده بیش از میزان فعلی باشد.

وی احداث سردخانه در شهر مشهد را به عنوان یکی از موارد تکمیل کننده ذنجیره تولید الزامی دانست و افزود: احداث این سردخانه در مدت زمان 8 ماه قابل تقدیر است و این موضوع نشان می‌دهد که ما می‌توانیم اگر بخواهیم و اگر قدن برداریم ظرفیت های استان بسیار فراوان است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر احداث صنایع پاک در اطراف مشهدف گفت: امیدواریم در یک بازده زمانی صنایعی که برای محیط زیست خطرناک است از اطراف شهر مشهد منتقل شود و صنایع پاک جایگزین آن شود.

همچنین فروزانمهر در مراسم افتتاح یک شرکت ریختگری قطعات فولادی و آهن در شهرستان چناران با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 6 میلیون تن فولاد در گستره استان تولید می‌شود، اظهار کرد: بر اساس برنامه ای که وجود دارد و جهت‌گیری توسعه استان در صنعت فولاد امیدواریم که طی بازده زمانی 3 تا 4 ساله میزان تولید فولاد در سطح استان به 61 میلیون تن ارتقاء یابد.

وی افزود: به طور قطع با ظرفیت‌های موجود استان قابلیت تولید 70 میلیون تن فولاد وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه علی رغم وجود معادن غنی سنگ آهن در استان اما کمتریم ارزش افزوده از بخش نصیب استان می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه با خام فروشی که از معادن استان انجام می‌شود نتوانسته‌ایم از ظرفیت های مختلف این منابع از جمله ظرفیت های اشتغالزایی و اقتصادی استفاده لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی قطب سوم فولاد کشور است، ادامه داد: با ظرفیتی که استان خراسان در بخش فولاد دارد می‌توانیم به جهشی جدی آینده درخشانی را در این عرصه داشته باشیم و البته این آینده پیش روی استان است.

1 میلیون و 400هزار تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی در خراسان رضوی

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه مراسم افتتاح این پروژها در جمع خبرنگاران در رابطه با ظرفیت تولید استان در بخش فولاد گفت: در حال حاضر 2.6 میلیون تن ظرفیت تولید کنستانتره، 1.4 میلیون تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی ، 2 میلیون تن ظرفیت تولید شمش فولادی و 1.6 میلیون تن نیز ظرفیت تولید در مقاطع فولادی تیرآهن و نبشی و ... در استان داریم.

راضیه علیرضایی با اشاره به اینکه این ظرفیت‌ها را در واحدهای بزرگ تولید فولاد استان داریم، افزود: نزدیک به 4 هزار و 500 میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری در این واحدهای تولیدی وجود دارد.

وی ادامه داد: در بخش واحدهای کوچک تولید فولاد در استان نیز نزدیک به 460 هزار تن تولید داریم که سرمایه‌گذاری در این واحدهای تولیدی نیز 447 میلیارد تومان است.

لازم به ذکر است که با افتتاح پروژه سردخانه به میزان 10 تن به ظرفیت سردخانه‌های استان اضافه شده است و برای افتتاح این مجموعه 41متر مربعی که برای 17 نفر به صورت مستقیم اشغال ایجاد کرده است مبلغ 181 میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین برای احداث شرکت صنایع ذوب آهن نیز 200میلیارد ریال هزینه شده است که این مجموع که برای 100 نفر اشغال ایجاد کرده است در مساحت 15 هزار متر مربعی احداث شده است/ش.


برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.