تیم ماهواره پلانک که نقشه جدید تابش پس زمینهٔ مایکروویو کیهانی (CMB) و اثر رادیویی بیگ بنگ را در تابستان ۲۰۱۳ کامل کرده بود، گفت: یافته‌های جدید پیش بینی می‌کند که کیهان بزرگ‌تر از آنی است که بتوانیم به طور مستقیم آن را مشاهده کنیم. این یافته‌ها می‌تواند داده‌های ما را کامل‌تر و پرده از تکامل کیهان بر دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، دقیق‌ترین محاسبه عناصر کیهان نشان می‌دهد که ماده معمولی که ستاره‌ها و کهکشان‌ها جزئی از آن است، فقط ۴. ۹ درصد و ماده تاریک که بطور غیر مستقیم از تاثیر گرانشی آن تشخیص داده شده است شامل ۲۶. ۸ درصد را تشکیل داده است و یک پنجم بیشتر از برآورد قبلی است، در عوض انرژی تاریک نیروی مرموزی که مسئول شتاب گرفتن انبساط کیهان است کمتر از مقدار قبلی است و در حدود ۶۹ درصد را تشکیل می‌دهد. این کائنات نامتوازن‌تر، تاریک‌تر سبک‌تر، کند‌تر و قدیمی‌تر از آن چیزی است که پیش از این فکر می‌کردیم. نقشه جدید نشان می‌دهد که نصف پس زمینه میکروویو کیهانی بزرگ‌تر از بقیه است و یک نقطه سرد دارد. ناهنجاری‌ها پیش بینی می‌کند، کیهان در مقیاس وسیع تری از آن چیزی است که ما بطور مستقیم می‌بینیم.

 

داده‌های پلانک دو نکته خیره کننده جدید را نشان داد. اولی اینکه ما در یک کائنات نامتوازن (بی‌قرینه) زندگی می‌کنیم که اینشتین در ۱۹۱۷ اولین مدل فیزیکی آن را ارائه داده بود و ما براساس اصل کیهان‌شناسی آن را می‌شناسیم، که می‌گوید بزرگی کیهان در نقاط مختلف متفاوت به نظر می‌رسد و در تمام جهات قوانین فیزیک آن را شکل و گسترش می‌دهد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.