برآورد شده که اگر تماس فوری مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد برقرار شود و تغذیه انحصاری با شیرمادر در ۶ ماه اول رعایت شود و سپس شیر مادر همراه با غذاهای کمکی در دو سال عمر ادامه یابد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال ۱۳ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

دکتر محمدرضا حسنی پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بهترین الگوی مراقبت و تغذیه شیرخوار آن است که نوزاد بلافاصله پس از تولد در‌‌ همان اتاق زایمان در تماس پوستی با مادر قرار گیرد برای مادرانی که سزارین و بی‌هوش می‌شوند لازم است که پس از به هوش آمدن مادر و توان پاسخگویی او بلافاصله این تماس برقرار شود و یک ساعت به طول انجامد. 

وی ادامه داد: ضرورت دارد که طی این یک ساعت تغذیه نوزاد با آغوز شروع شود و هیچ چیز دیگری به او داده نشود پس از آن نیز مادر و نوزاد باید هم اتاق شوند و شیرخوار در وضعیت صحیح در آغوش مادر قرار گرفته و به طور مکرر در شب و روز بدون محدودیت از سینه مادر شیر بخورد. 

حسنی افزود: در ۶ ماه اول نباید هیچ چیز به جز شیرمادر و قطره ویتامین به شیرخوار داده شود استفاده از بطری و پستانک هم ممنوع است در پایان ۶ ماهگی باید براساس دستورالعمل‌ها و به تدریج غذاهای کمکی شروع شود و تغذیه با شیر مادر هم ادامه یابد. 

وی تصریح کرد: از یک سالگی به بعد شیرخوار می‌تواند با غذاهای خانواده با تغییرات مختصری تغذیه شود ولی هنوز لازم است که شیرمادر در طول سال دوم نیز ادامه داشته باشد چون هنوز هم یک سوم از نیازهای تغذیه‌ای کودک را تامین نموده و شیرخوار را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. 

وی در پایان اظهار داشت: مراجعات دوره‌ای و به موقع برای وزن کردن شیرخوار و پایش رشد او یکی از ارکان مهم مراقبت نوزاد است و باعث می‌شود که کافی بودن شیرمادر و وضعیت سلامت شیرخوار ارزیابی شود. 



انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه ، نوزاد ، آغوز ، شیرخوار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.