مدیر کل دفتر حقوقی سازمان انتقال خون با تاکید بر ضرورت مدیریت قوانین و مقررات گفت: اصلاح و بازبینی اساسنامه سازمان، تهیه و تدوین لایحه­ای جامع و مانع در زمینه حقوق طب انتقال خون و تهیه و تدوین کدهای اخلاقی حاکم بر طب انتقال خون از برنامه های راهبردی دفتر حقوقی سازمان است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، دکتر محمود عباسی مدیر کل دفتر حقوقی سازمان انتقال خون تأکید کرد ما حقوقدانان و جرم شناسان نیز همانند اطباء اعتقاد داریم پیشگیری مقدم بر درمان است و ما وظیفه داریم به گونه­ای مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود را مدیریت کنیم که آثار و پیامدهای ناگوار سوء مدیریت ما به دستگاه قضایی، دیوان عدالت اداری و هیأت­های حل اختلاف منتقل نشود.

وی با اشاره به این نکته که طب انتقال خون مصون از خطا و خطر نیست گفت: مدیران این حوزه نیز همواره بر سر چهار راه حوادث و مسئولیت­ها قرار دارند و اگر نتوانند قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود را مدیریت کنند، مسئولیت مدنی، مسئولیت کیفری و مسئولیت انتظامی و از همه مهمتر مسئولیت اخلاقی بر دوش مدیران سنگینی می­‌کند.

دکتر عباسی افزود: بسیاری از دعاوی در محاکم و دادسراها و دیوان عدالت اداری که علیه سازمان انتقال خون و یا مدیران آن مطرح است می­توانست طرح نشود و این همه هزینه سنگین به سازمان و دستگاه قضایی و بیت­المال وارد نکند.

وی افزود: برای رسیدگی به حق جذب کارمندی که طبق قانون طلبکار است، حق بیمه­ای که باید پرداخت می­شده و کارمند مدعی آنست، حکم اخراجی که بدون رعایت تشریفات قانونی و طرح در هیأت­های رسیدگی به تخلفات اداری صادر گردیده و دهها مسئله از این دست که عموماً حق با مدعی است می توان با کسب نظر از دفتر حقوقی سازمان و یا معاون مدیریت نیروی انسانی و منابع سازمان آن را حل و فصل کرد. چه ضرورتی دارد

فضایی ایجاد کنیم که مدعی با طرح شکایت خواستار مطالبات خود باشد و این گونه باری بر دوش دفتر حقوقی و دستگاه قضایی و دیوان عدالت اداری نهیم که اساساً ضرورتی بر انجام آن نیست. از طرفی بازرسی و نظارت مستمر بر فعالیت کارمندان از وظایف دائمی مدیران است که اینها همه در حوزه پیشگیری معنا می یابد.

دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: متأسفانه تاکنون ساختار حقوقی طب انتقال خون در کشور شکل نگرفته است؛ همانگونه که ساختار حقوقی نظام سلامت شکل نگرفته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: انتقال خون ، طب ، اخلاق ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار