گزارشها از احتمال گشوده شدن جبهه جنوبی سوریه در استان درعا برای ورود سلاح و نیروهای مسلح از خاک اردن به این کشور حکایت می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، با توجه به احتمال گشوده شدن جبهه جنوبی سوریه از سمت اردن شهر درعا بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است. مهمترین اطلاعات درباره ویژگیهای جغرافیایی و نقش این شهر در این بحران در گزارش زیر بیان شده است.

"رویدا ابو عید" گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه گفت نخستین شعله های بحران سوریه از درعا آغاز شد، استان درعا تقریبا دو میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد که دهها هزار تن از آنها به اردن و همچنین سایر نقاط داخل سوریه گریخته‌اند.  دولت سوریه بر شهر درعا جز برخی مناطق آن مانند جاده سد، گمرک قدیم و المنشیه که افراد مسلح در آنجا حضور دارند، مسلط است. در درعا حدود دویست روستا وجود دارد. مهمترین عملیات های قاچاق سلاح و ورود افراد مسلح از طریق حومه غربی درعا که حدود 25 کیلومتر مرز مشترک با اردن دارد، صورت می گیرد. مساحت کلی مرزهای مشترک میان استان درعا و اردن بالغ بر 80 کیلومتر است. تل شهاب، مزیریب و الکویه مهمترین گذرگاههایی هستند که از طریق آنها  سلاح و افراد مسلح وارد سوریه می شود. گروههای مسلح از سلاح های مختلف و متنوعی استفاده می کنند. از جمله این سلاح ها می توان به موشک های حرارتی ضدزره، خمپاره، سلاح های سبک و تیربار بعلاوه موشک های لاو و تاو اشاره کرد. برخی کارشناسان نظامی از احتمال قاچاق موشک های جدید از طریق مرز اردن سخن می گویند.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از پیشنهاد عربستان برای مسلح کردن مخالفان به سامانه های ضدهوایی و موشک های ضدتانک پرده برداشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار