یک فعال اقتصادی در حوزه دارو گفت: برخی مطالب درخصوص محصولات دارویی که از اینترنت استخراج می‎شوند، مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،بهرام دلفان، افزود: بیشتر کارخانجات تولید دارو در استان‎های تهران و اصفهان متمرکزند و در لرستان تنها سه کارخانه تولید فرآورده‎های گیاهی شامل داناکاسیان، خرمان و تولید عرقیات در الشتر داریم.

وی با بیان اینکه در این سه کارخانه 5 قلم محصول شامل زیتونکس، دنتول، رکتول، زیتواکس و بلفارل که بیشترین مصرف را در ایران دارد تولید می‎شود، اضافه‎ کرد: این محصولات مصارف مختلفی دارند.

این فعال اقتصادی در حوزه دارو با اشاره به مشکلات در این عرصه اظهار کرد: زمین مناسب برای کشت گیاهان دارویی در استان وجود دارد اما متاسفانه در اختیار شرکت‎های تولیدی قرار نمی‎گیرد و اگر این شرکت‎ها بخواهند زمین‎های مذکور را تهیه کنند با هزینه هنگفتی مواجه می‎شوند که انتظار می‎رود منابع طبیعی زمین مورد نیاز را در اختیار این شرکت‎ها قرار دهد که تاکنون شاهد این همکاری از سوی منابع طبیعی نبودیم.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای استان از گیاهان دارویی برای تزئین و بهره‎برداری صنعتی در فضای سبز شهری استفاده شده است، اضافه ‎کرد: برای زیباسازی شهر و بهره‎برداری اقتصادی می‎توان ازمورت استفاده کرد که در این راستا مسئولین امر همکاری لازم را با ما نداشتند.

دکتر دلفان با اشاره به‎ اینکه تولید داروهای گیاهی تخصصی است و هرکسی نمی‎تواند وارد این عرصه شود، بیان کرد: البته در عطاری‎ها سو استفاده‎هایی توسط برخی افراد که علم لازم به این موضوع را ندارند مشاهده می‎شود.

یک فعال اقتصادی درحوزه دارو تصریح کرد: نباید به برخی مطالب که از شبکه‎های اینترنتی ارائه و محصولات دارویی را در معرض فروش قرار می‎دهند اعتنا کرد چرا که اغلب آنها مجوز فروش ندارند و مطالب علمی‎شان مورد تائید وزارت بهداشت نیست و تنها مطالبی درست است که به تایید وزارت بهداشت رسیده باشد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی شرکت‎های تولید دارو در استان این است که تسهیلات مناسب و آسان در دسترس آنها نیست و برای تامین هزینه‎های مورد نیاز جهت تولید، این شرکت‎ها مسیرها و پروسه‎های طولانی را باید طی کنند در حالی‎که اگر صنعت داروهای گیاهی در استان رشد کند، باید تسهیلات مناسبی با موانع کمتر بدون قوانینی دست و پاگیر در اختیار متقاضی قرار گیرد.



انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.