استان ایلام دارای ظرفیت‌های مختلفی در حوزه گردشگری بوده که زندگی عشایری گوشه‌ای از این قابلیت است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، استان 545 هزار نفری ایلام دارای ظرفیت و قابلیت‌های بزرگی در حوزه گردشگری است.

این استان دارای ظرفیت‌های بکری در بخش‌های طبیعت‌گردی، آثار باستانی و تاریخی، عشایری و صنایع‌دستی است.

زندگی عشایری یکی از ظرفیت‌های مهم و بلقوه این حوزه بوده که می‌توان با معرفی آن در راستای توسعه صنعت گردشگری کوشید.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این باره معتقد است: تماشای شیوه زندگی عشایر همواره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان ایلام است.

محمد نورالهی اظهار داشت: بر این اساس می‌توان این ظرفیت بزرگج را باز معرفی کرد.

وی ادامه داد: عشایر استان ایلام دارای مسکن خاص، صنایع دستی و لباس‌های رنگارنگ و دیدنی بوده که تماشای جذابیت ویژه‌ای دارد.

این مسئول اضافه کرد: به طور کلی عشایر ایلام که معیشت و آداب و رسوم خاص خود را دارند و در استان یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های زندگی اجتماعی به شمار می‌آیند.

نورالهی تصریح کرد: استان ایلام به سبب شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن، محل ییلاق و قشلاق ایل‌ها و عشایر استان‌های اطراف است.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌‌ریزی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: قسمت‌های شمالی و مرکزی استان ایلام در حوالی کبیرکوه محل کوچ عشایری است که در فصل گرما به ییلاق می‌روند و نواحی جنوبی استان مانند مهران و دهلران محل کوچ عشایری است که در فصل سرد به قشلاق می‌روند.

وی ادامه داد: مسکن عشایر ایلام از مصالح طبیعی همان ناحیه تهیه می‌شود و مهم‌ترین آنها سیاه چادر، کولا، کپر و زمگه نام دارند.

این مسئول اضافه کرد: کولا یک مسکن روستایی است که مخصوص فصل تابستان بوده و از شاخ و برگ درختان تهیه می‌شود و مسکن خنکی است که برپا کردن آن زیاد طول نمی‌کشد.

نورالهی تصریح کرد: کپر محل زندگی دام‌های عشایر است و به ندرت افراد در آن ساکن می‌شوند و زمگه زیستگاه عشایری در فصل زمستان است.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌‌ریزی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: محل زندگی عشایر و دام‌هایشان همیشه به گونه‌ای طراحی می‌شود که در زمستان و تابستان دمای هوا کنترل شود.

وی ادامه داد: نواحی کوهستانی در قسمت‌های شمالی و مرکزی استان ایلام، محل کوچ عشایری است که در فصل گرما به ییلاق می‌روند و نواحی جنوبی استان مانند مهران و دهلران محل کوچ عشایری است که در فصل سرد به قشلاق می‌روند.

این مسئول اضافه کرد: مهم‌ترین ایل‌های استان شامل ایل ارکوازی، ایل کلهر، ایل ملکشاهی، ایل خزل، ایل شوهان، ایل کرد و ... است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: ایلام ، عشایر ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.