قامت درختان کهور 400ساله شهرستان ریگان بر اثر خشکسالی و آفات در حال خم شدن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان :

کرمان، دیار چهارفصل ، استانی که هر گوشه اش رنگی زیبا از هر فصلی دارد ، یک منطقه سرد و یک جا گرم ، یک جا سبز و جایی دیگر بیابانی.

در این بیابان یکی از با ارزش ترین عرصه های طبیعی استان کرمان جنگلهای کهور در عمق کویر کرمان و در شهرستان ریگان خودنمایی می کند.

این ذخیره گاه جنگلی بزرگترین جنگل کهور ایران با وسعت 30 هزار هکتار را در خود جای داده و یکی از مهمترین زیستگاههای جانوری استان کرمان محسوب می شود

یکی از مهمترین کاربرد های این جنگل وسیع، تثبیت شن در کویر کرمان و جلوگیری از بیابان زایی می باشد بطوریکه ادامه حیات در بسیاری از مراکز جمعیتی شرق کرمان وابسته به این جنگل است.

در این میان عوامل انسانی و همچنین خشکسالی و کم آبی پی در پی طی سالهای اخیر صدمات جبران ناپذیری به جنگلهای کهور ریگان وارد کرده و حفظ و بقای این جنگل منحصر به فرد نیازمند تدبیر و توجه بیشتر مسئولان است.

اما درختان کهور 400ساله ریگان که شهرستان را از هجوم شنهای روان به باغ ها ومنازل حفظ می کرد به دلیل خشکسالی وآفات خشک شدن و بر روی زمین افتادند.

کم کم قامت کهور ایرانی در زیر خاک مدفون خواهد شد.

مدیر اداره منابع طبیعی وآبخیز داری شهرستان ریگان گفت: این درختان کهور منحصر به فرد که مختص شهرستان ریگان می باشند به دلیل خشکسالیها وآفات در حال نابود شدن هستند.

ابراهیم زابلی افزود : کارشناسان جنگلبانی برای حفظ این گونه منحصر به فرد در حال تحقیق می باشند.

وی تصریح کرد : پراکندگی رویش کهور ایرانی در سطح 120روستای این شهرستان و همچنین ارتفاع و تاج پوشش این گونه درختی نقش مهمی در کاهش سرعت باد و فرسایش بادی و تثبیت شنهای روان دارد.

مدیر اداره منابع طبیعی وآبخیز داری شهرستان ریگان گفت : این مهم باعث شده که بیش از 150روستا از هجوم شنهای روان در امان باشند.

زابلی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالیهای پی در پی وخطر خشک شدن جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی در ریگان اجرای طرح صیانت از جنگلها در ریگان در حال اجرااست.

وی یادآور شد : در این طرح که از سال 89آغاز شده است 23 هزارو 300 درخت با هزینه 400 میلیون ریال احیا شده اند./س

گزارش از: موسی ملائیان

برچسب ها: جنگل ، کهور ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.