مشاور وزیر بهداشت خبر داد

کاهش هزینه های بیماران قلبی از طریق هدفمندی یارانه ها در سال 93/قاتل خاموش 17 درصد از ایرانیان را تهدید می کند

مشاور وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از روند افزایش شیوع فشار خون بالا و به تبع آن بیماری های قلبی و عروقی در کشور، از تلاش دولت برای کاهش هزینه درمانی بیماران قلبی تا سقف ۱۰ درصد از طریق هدفمندی یارانه ها در سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران دکتر فریدون نوحی در نشست خبری دومین کنگره مشترک قلب و عروق در محل بیمارستان قلب شهید رجایی تهران با اشاره به روند رو به افزایش شیوع بیماری فشارخون بالا در کشور گفت: اگر همین روند ادامه داشته باشد سیر بیماری های قلبی و عروقی در کشور به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
 
وی افزود: میزان افرادی که دچار کم تحرکی هستند از 35 درصد افراد جامعه به 39 درصد افزایش پیدا کرده است، 17 درصد مردم نیز چربی خون و کلسترول بالا دارند و حدود 16درصد نیز دخانیات مصرف می کنند، همه اینها عوامل خطر بروز بیماریهای قلبی- عروقی هستند که واقعاً باید به مردم هشدار داد.
 
رئیس دومین کنگره مشترک قلب وعروق اضافه کرد: برآوردی در مورد میزان خسارت فشار خون در کشور ما نشده است اما در آمریکا فقط فشار خون بالا، سالانه 10 میلیارد دلار خسارت به بار می آورد در حالی که به راحتی با کنترل مداوم می توان از این خسارت عظیم جلوگیری کرد و باید بدانیم که 14 درصد مرگهای منتسب به بیماریهای قلبی-عروقی ناشی از فشار خون بالاست.
 
وی بیماریهای قلب و عروق را شامل بیمارهای مختلفی از جمله بیماریهای روماتیسمی، بیماریهای مادرزادی قلبی، دریچه ای و بیماریهای عروق کرونر و عروق محیطی خواند و گفت: هر چه آگاهی مردم در این مورد بیشتر باشد از شیوع این بیماریها کاسته می شود.
 
نوحی گفت:‌ روزگاری بیماری تب روماتیسمی یکی از شایعترین بیماریهای قلب و عروق در کشور ما بود اما اکنون با ارتقای سطح بهداشت و اقتصاد مردم این بیماری که عامل آن گلودرد چرکی است، تقریباً در کشور ریشه کن شده است در عوض امروز با شیوع رو به افزایش بیماریهای عروق محیطی، سکته های قلبی و مغزی مواجه هستیم که عامل اول مرگ و میر ایرانیان و حتی مردم دنیا است و بسیار نگران کننده است.
 
وی مهمترین عوامل بروز و شیوع این بیماریها را دیابت، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن، چربی خون و فشار خون برشمرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که نزدیک به نیمی از مردم ایران اضافه وزن دارند، حدود 16 درصد مردم کشور دچار چاقی مرضی هستند و این خطر جدی است که می تواند به شدت تهدید کننده سلامت مردم باشد.
 
مشاور وزیر بهداشت گفت: شیوع دیابت در کشور ما بسیار بالاست و حتی در روستاها نیز که تغذیه و تحرک بهتری دارند، نزدیک به 4 درصد مردم دچار دیابت هستند و این بیماری خاموش در شهرها و کل کشور به مراتب بیش از این میزان است.
 
وی با بیان اینکه بیش از 35 درصد مبتلایان به فشارخون بالا برای درمان خود هیچ اقدامی نمی کنند، گفت: فقط 16 درصد مبتلایان به این بیماری برای درمان و کنترل فشارخون خود اقدام می کنند.
 
رئیس دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران در خصوص وضعیت فشارخون در کودکان ایرانی، گفت: 12 درصد کودکان زیر 15 سال کشور دچار فشارخون بالا هستند که متاسفانه این افراد نیز از بیماری خود اطلاعی ندارند و عوارض این فشارخون در سنین بلوغ به بعد بروز می کند.
 
نوحی ادامه داد: فشارخون بالا در زمان کوتاه تری، روی اندامهای حیاتی کودکان اثر می گذارد و خطرناک است.
وی اضافه کرد: همچنین براساس تحقیقات انجام شده از هر 100 نوزاد متولد شده در کشور یک نفر با بیماری های قلبی مادرزادی متولد می شود این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان امروزه با اقدامات پیشگیرانه توانسته اند از افزایش بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنند.
 
وی با اشاره به ابتلا 17 درصد از ایرانیان به فشار خون بالا گفت: متاسفانه 50 درصد از افراد جامعه که دچار فشارخون بالا هستند، از بیماری خود خبر ندارند و این می تواند خطرناک باشد. فشارخون بالا، بیماری است که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و از همین رو، این بیماری را قاتل خاموش می نامند.
 
رئیس انجمن قلب و عروق ایران با تأکید بر اصلاح روشهای زندگی و تغذیه مناسب به عنوان راهکارها و درمانهای غیر دارویی در مبتلایان به فشارخون بالا، ادامه داد: حدود 4 درصد از مرگهای قلبی و عروقی به دلیل فشارخون بالا اتفاق می افتد و این بسیار نگران کننده است.
 
وی نسبت به مصرف بالای نمک در غذای ایرانی ها هشدار داد و گفت: آمار مصرف نمک در ایران 2 برابر میانگین جهانی است که باید این میزان را به نصف کاهش دهیم تا بتوانیم فشارخون بالا را کنترل کنیم.
 
نوحی افزود:بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 90 درصد مردم ما کمتر از حد مجاز که 5 وعده میوه یا سبزی است در روز مصرف می کنند.
 
وی کاهش مصرف نمک در غذای ایرانی ها را کار ساده ای ندانست و گفت: یکی از منابع مهم افزایش ورود نمک به بدن، مصرف زیاد فست فودها و غذاهای آماده است که دارای نمک و چربی فراوانی هستند و از جمله دلایل بروز فشارخون بالاست.
 
رئیس مرکز آموزشی و درمانی قلب شهید رجایی اضافه کرد: یکی از اقدامات ما برای کنترل فشار خون تهیه گاید لاین کنترل فشار خون است که چند سال پیش با همکاری انجمن قلب و عروق ایران و مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان تدوین شد و در اختیار پزشکان قرار گرفت. البته اجرای این پروتکل اجباری نیست اما روشی است که به عنوان راهنمای پزشکان برای کاهش هزینه ها کمک می کند.
 
وی ادامه داد:‌ هزینه- اثربخش بودن درمان یکی از اصول کار پزشکی است اما متأسفانه در کشور ما همیشه این هزینه -اثربخشی به درستی انجام نمی شود و میزان هدر رفتن منابع به خاطر نبود سیستم بهینه اقتصادی نیز تاکنون محاسبه نشده است.
 
نوحی در مورد هزینه های درمان بیماریهای قلبی گفت: متأسفانه پوشش بیمه ها از هزینه های درمان بیماریهای قلبی مناسب نیست البته هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت مقداری از هزینه تجهیزات قلبی را به صورت یارانه پرداخت می کند و اگر این حمایت ها نباشد امکان انجام بسیاری از عمل های قلب در کشور برای بسیاری از مردم میسر نیست.
 
وی ادامه داد: البته خبر دارم که با پیگیری دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و حمایت رئیس جمهوری قرار است اقداماتی انجام شود که هزینه درمان بیماریهای قلبی و افرادی که بستری می شوند در سال 93 به 10 درصد کل هزینه به عنوان فرانشیز کاهش یابد البته رسیدن به این هدف نیازمند واقعی تر شدن تعرفه های پزشکی، و افزایش یارانه درمان است و می دانم که مسئولان دولت در تلاشند تا به این هدف برسند.
 
رئیس دومین کنگره مشترک قلب و عروق درباره بحثهایی که اخیراً در مورد تخلفات پزشکان در رسانه ها مطرح شده است نیز گفت:‌ در هر صنفی تخلف وجود دارد ولی میزان تخلف در صنف 150 هزار نفری پزشکان از تمام اصناف کمتر است. اعلام اسامی پزشکان به این شکل در رسانه‌ها نه اخلاقی و نه قضایی است و البته موجب بی اعتمادی مردم به پزشکان می شود.
 
وی گفت:‌ من از تخلف پزشکان دفاع نمی کنم و حتی یک مورد آن هم زیاد است اما این برخوردی که رسانه ها به خصوص تلویزیون در برنامه مناظره و برنامه نبض داشت، اثر تخریبی نامناسبی در کل جامعه داشته است و به صلاح جامعه و مردم نیست.
 
دومین کنگره مشترک قلب و عروق ۶ تا ۹ اسفند با همکاری انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب و عروق ایران، انجمن اکوکاردیوگرافی و انجمن بیهوشی قلب ایران در سالن اجلاس سران کشور برگزار  می شود و در این  کنگره قرار است تازه های پزشکی قلب و عروق از جمله روش غیر تهاجمی تعویض دریچه قلب با حضور پزشکان مبدع این روش از اروپا و آمریکا تشریح شود.
برچسب ها: بیمار ، قلبی ، یارانه ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار