روند شیوع سل در کشور/ نوع مقاوم بیماری سل 200 میلیون تومان هزینه دارد

عضو کمیته فنی سل کشور از روند شیوع سل در کشور طی 50 سال اخیر خبر داد.

محمدرضا مسجدی عضو کمیته فنی سل کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: میزان بروز سل در کشور سیر نزولی داشته به طوری که از 142 مورد در 100 هزار نفر در سال 43 به 59.12 در سال 94 رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از 9 هزار و 915 بیمار مسلول در سال 94، 48 درصد زنان بودند، گفت: بیشترین میزان بروز سل در کشور را گروه سنی 65 سال به بالا تشکیل داده است.

عضو کمیته فنی سل کشور، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته تا چند دهه گذشته بیماری سل به خوبی مهار شده بود. اما با غفلت از ادامه اقدامات کنترلی، ناگهان با موج جدیدی از شیوع این بیماری مواجه شدند که زنگ خطری جدی محسوب می شد.

وی با بیان اینکه همزمان با گسترش ایدز و عفونت HIV به دلیل ضعف عملکرد سیستم دفاع سلولی، بیماری سل هم افزایش یافت، افزود: امروزه یکی از مهمترین علل اصلی مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز، به ویژه در کشورهای فقیر، میکروب سل است.

مسجدی از مواجه با موج جدیدی از بیماری سل در 20 سال اخیر به دلیل افزایش فقر و گسترش مهاجرت ها خبر داد و ادامه داد: رشد این بیماری به حدی بود که سازمان جهانی بهداشت در اوایل قرن جدید، سل را به عنوان اورژانس جهانی معرفی کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سل مقاوم به درمان را مهمترین چالش حال حاضر خواند و ادامه داد: سل مقاوم به درمان مانند سل معمولی به راحتی از طریف تنفس قابل سرایت بوده در حالی که این نوع از بیماری درمان های بسیار گران و طولانی دارد.

وی با بیان اینکه هزینه کلی درمان سل معمولی در کشور ما حدود 250 تا 400 هزار تومان است، اظهار داشت: درمان سل معمولی در دوره شش ماه، بیش از 95 درصد موفقیت آمیز است اما سل مقاوم به درمان در بهترین شرایط بین 50 تا 60 درصد امکان بهبودی دارد و علاوه بر مدت طولانی نیاز به بستری و هزینه های بالایی دارد.

به گفته مسجدی، در برخی موارد هزینه درمان سل مقاوم تا 200 میلیون تومان می‌رسد.

عضو کمیته فنی سل کشور، پیشگیری را بهترین راهکار مهار بیمار سل عنوان کرد و یادآور شد: با استراتژی نظارت مستقیم برای درمان سل و تامین دارو توسط سیستم دارویی کشور می توان این بیماری را تا حد زیادی کنترل و از بروز سل مقاوم به درمان پیشگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار