معاون عمرانی استاندار آذربایجان ‌شرقی با اشاره به مخاطرات گسل 90 کیلومتری شمال تبریز گفت: مرور تاریخ زلزله در آذربایجان نشان می‌دهد اگر از این زمین لرزه‌ها درس نگیریم و این حوادث را فراموش کنیم باید خسارات فراوانی را هم متحمل شویم.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،پورمهدی در نخستین کنگره تخصصی بین‌المللی زمین‌شناسی زمین لرزه در تبریز گفت: ایران (آذربایجان شرقی) جزو کشورهایی است که در آن‌ از مجوع 40 بلای طبیعی دنیا بیش از 31 حادثه طبیعی رخ می‌دهد بنابراین لازم است مجموعه عواملی که باعث کاهش خسارات ناشی از این حوادث را به دنبال دارد، جدی گرفت.

وی با اشاره به مخاطرات گسل 90 کیلومتری شمال تبریز از زمین لرزه به عنوان رخدادی طبیعی که در راستای تکامل زمین رخ می‌دهد، یاد کرد و ادامه داد: مرور تاریخ زلزله در آذربایجان نشان می‌دهد اگر از این زمین لرزه‌ها درس نگیریم و این حوادث را فراموش کنیم باید خسارات فراوانی را متحمل شویم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: در کنار همه خساراتی که زلزله به شهروندان تحمیل می‌کند، یک دستاورد بزرگ دارد و آن درس شیرینی است که توجه به آن می‌تواند مانع از بروز خسارات جانی و مالی فراوان در آینده شود.

وی نظارت اصولی بر ساخت و سازهای شهری به ویژه در تبریز را مورد تاکید قرار داد و گفت: زمانی که ساختمانی امن در اختیار شهروندان باشد به هنگام بروز زلزله نیازی به خروج از منزل و ایجاد مشکلات بعدی در امداد و نجات و متعاقب آن بازسازی مناطق زلزله‌زده نخواهد بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با انتقاد از بی‌توجهی به یافته‌های علمی در طراحی و ساخت بناهای مسکونی اظهار کرد: امروز در طراحی و ساخت ساختمان‌ها و بناهای مسکونی از آخرین یافته‌های علمی استفاده نمی‌شود و نتیجه آن وارد شدن آسیب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای به هنگام بروز زمین لرزه‌ها و حتی زلزله‌هایی با شدت پایین است.

پورمهدی با تاکید بر لزوم الگوگیری از تجارب بین‌المللی در مواجهه با پدیده زمین لرزه گفت: مقایسه رویکردها در بحث ساخت و سازها در ایران و کشورهای پیشرفته جهان نشان می‌دهد علاوه بر اینکه فعالیت‌های اجرایی ساخت و ساز در کشورهای پیشرفته در اختیار متخصان مربوطه قرار دارد، متخصصان نیز از علم روز بهره می‌گیرند به طوری که اگر مهندسی یک سال فعالیت نکند، مدرک تحصیلی او به حالت تعلیق در می‌آید.

وی افزود: در چنین شرایطی لازم است ضمن تحقیق مستمر بر روی مناطق پرخطر و ایجاد مراکز تحقیقاتی مستقل، دستاوردهای پژوهشی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به علم کاربردی تبدیل شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرد: زندگی در کنار گسل پرخطری مثل گسل تبریز مستلزم داشتن آمادگی‌های لازم در مواجهه با این پدیده طبیعی، رعایت قوانین مربوطه به ساخت و ساز، ممانعت از توسعه غیراصولی و غیرعلمی تبریز، ساماندهی حاشیه‌نشینی و نظارت کامل بر پروژه‌های عمرانی با انجام مطالعات زمین‌شناسی است.

پورمهدی افزود: تبریز به جهت مجاورت با گسل همواره بستر مخاطراتی است و از این رو توسعه تبریز بدون توجه به موارد مزبور غیرممکن خواهد بود./س
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مخاطرات ، گسل ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.