دکتر فریدون عزیزی معاون فرهنگستان علومی پزشکان ایران گفت: تحقیقات در کشور ما هیچ متولی ندارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر فریدون عزیزی معاون فرهنگستان علوم پزشکی ایران در هفتمین جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: کشور ما در طی بیست سال گذشته رشد خوب را در تحقیقات و انتشار مقالات علمی داشته است. به طوری که از رتبه 54 به رتبه به 15 در isi رسیده ایم.
 
وی گفت: از سال 1392 با نگرانی‌هایی در بحث تحقیقات مواجه شدیم و آن هم محدودیت‌هایی است که در بحث تحقیقات وجود دارد که نه تنها باعث می‌شود پیشرفتی نداشته باشیم بلکه شاید باعث سقوط ما هم شود.
 
وی به شرح مشکلات محققین پرداخت و افزود: مسئله‌ نقصی است که در اعتبارات بوجود آمده است. زمانی که کشور بودجه‌ی تحقیق را به 5 تا 30 درصد کاهش می دهد تبعات مشکلاتی برای این حوزه بوجود می‌آید. زیرا مثل بقیه ی کشورهای در حال توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور ما جان نیافتاده و هرجا که به تنگنا برسیم، از بودجه‌ی این حوزه می‌زنیم. باید بدانیم که استقلال کشور ما مرهون پژوهش است و این باور در سیاست مداران هم باید بوجود بیاید.
 
عزیزی تصریح کرد: تحقیقات ما متولی خاصی در کشور ندارد. مثلا وزارت بهداشت متولی سلامت است و وزارت اقتصاد هم متولی اقتصاد کشور است. اما در تحقیقات متولی واحد وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه در این حوزه شورای عتف و مرکز تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری از متولیان تحقیقات هستند گفت: اما هیچکدام از آن‌ها برای اشائه‌ی فرهنگ تحقیقات عمل نکردند.
 
وی ادامه داد: مسئله‌ی دوم نیروی آسانی محقق است. به طوری‌که نیروی زیادی در این زمینه تربیت کردیم. اما آنچه که امروزه دچار اشکال است، نگهداری نیروی انسانی محقق است. به طوری که این محققین بعد از چند سال از کشور خارج می‌شوند و یا برای گذراندن زندگی به سمت آموزش می‌روند.
 
وی در پایان به سومین دلیل محدودیت تحقیقات در کشور اشاره کرد و گفت: سومین دلیل ارزشیابی این تحقیقات است. ما هنوز ارزشیابی مقاله‌هایمان بر اساس isi است. این ارزشیابی با ارزش است اما کامل نیست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار