دوران بلوغ یکی از مهمترین مراحل رشد انسان است که تغذیه صحیح نقش اساسی در این دوران، نقش اساسی در سلامت و رشد بدن دارد.

دکتر شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه در رژیم درمانی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه نادرست می‌تواند منجر به کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش ابتلا به بیماری‌ها و کاهش توان مندی‌های ذهنی و جسمی شود. در دوران بلوغ نوجوانان به دلیل افزایش رشد جسمی، سوخت و ساز بالا بدن، تغییرات عادات غذایی، زیاد شدن فعالیت بدنی به انرژی و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین باید از هر شش گروه مواد غذایی در برنامه روزانه‌ی نوجوانان قرار گیرد.
 
وی افزود: البته لازم به ذکر است که پر خوری زیاد در این دوران سبب چاقی بیش از حد نوجوان خواهد شد. تا جایی که گاهی نوجوان برای حفظ تناسب اندام، ناچار به رژیم گرفتن می‌شود. بنابراین در صورتی که تغذیه مناسب باشد و تمام موارد لازم به بدن برسد، هم انرژی مورد نیاز نوجوان به حد کافی تامین خواهد شد و هم نیازی به رژیم غذایی خاص وجود نخواهد داشت.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: حذف وعده غذایی و برنامه غذایی نامنظم در دوره نوجوانی یک رفتار شایع است که علت عمده آن برنامه‌های درسی و فعالیت‌های اجتماعی نوجوانان در طول روز است.
 
دکتر محمدیان اذعان داشت: کودکان چاق غالبا دچار بلوغ زودرس خواهند شد به همین علت دوران رشد استخوان‌های طولی در آن‌ها طولانی‌تر است که منجر به کوتاهی قد خواهد شد.
 
وی افزود: همچنین رژیم‌های نادرست کاهش وزن، در این دوره ممکن است به کوتاه ماندن قد منجر شود و علاوه بر آن به علت بروز انواع کمبود‌های تغذیه‌ای، علاوه بر اختلال رشد، ضعف، گیجی، افسردگی، تحرک پذیری، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن از عوارض اینگونه رژیم‌های غذایی است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: چاقی ، رژیم غذایی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار