طولاني بودن زمان پرواز، محققين را واداشت تا هواپيماهاي مسافربري با سرعت فراصوت توليد کنند.

به گزارش خبرنگار فناوري‌هاي نوين باشگاه خبرنگاران،پيشرفت فناوري روز به روز بيشتر بشر را تحت تاثير قرار داده است.البته اين پيشرفت همزمان با نيازهاي افراد جامعه بوده و يکي از اين نياز ها کاهش زمان پروازي دور برد مي باشد که ساعت ها به طول مي انجامد.

به همين علت دو هواپيماي مسافربري با سرعت فراصوت ساخته شدند و توانست در کمترين زمان مسافت‌هاي طولاني را طي کنند.البته شايد هنوز براي تکنولوژي هضم اين حجم پيشرفت ممکن نبود وهر دو هواپيما بازنشست شدند.


اولين هواپيماي مسافربري فراصوت توسط اتحاد جماهير شوروي ساخته شد و توپولف 144 نام گرفت.اين هواپيما اولين پرواز خود را در آخرين روز سال 1968 با موفقيت انجام داد.اما اين هواپيما رقيب قدرتمندي در اروپا داشت.


به سرعت شرکت‌هاي هواپيمايي بزرگ آن زمان آماده خريداري اين پرنده مي شدند و قرار بود اولين حضور بين المللي اين پرنده در نمايشگاه هوايي پاريس 1973 باشد که بنا به دلايلي هواپيمايي نمونه که قرار بود در اين نمايشگاه نشان داده شود سقوط کرد و باعث ترس شرکت‌ها از خريد آن شد.


توپولوف 144 مي توانست با 140 مسافر مسافت 6800 کيلومتري را بدون توقف پرواز کند.حداکثر سرعت اين پرنده 2430 کيلومتر بر ساعت يا 2.29 برابر سرعت صوت مي باشد.حداکثر ارتفاع پروازي پرنده 65000 پا از سطح زمين بود و هنگام برخواستن وزن آن به 207 تن مي رسيد.


از اين پرنده 16 فروند توليد شد که همگي در سال 1984 به دليل نقص در بدنه و مصرف بالاي سوخت بازنشست شدند.


اما هواپيماي دوم کنکورد بود که اندکي بعد از توپولوف 144 در دومين روز ماه ميلادي مارس 1969 به پرواز در آمد.اين پرنده همراه با سر و صداي زياد تبليغاتي توليد شد تا بتواند از رقيب خود پيشي گرفته و به شرکت‌هاي هواپيمايي فروخته شود.


کنکورد مي توانست مسير‌هاي طولاني بين اروپا و نيويورک را در نصف زماني که بقيه هواپيماها طي مي کردند پرواز کند.هرچند سرعت آن به رقيب خود يعني توپولوف 144 نمي رسيد.

نماي داخلي کنکورد
حداکثر سرعت اين پرنده 2179 کيلومتر بر ساعت مي باشد و برد مفيد آن با 120 مسافر در حدود 7200 کيلومتر بود.البته کنکورد مصرف سوخت سرسام آوري نيز داشت.اين پرنده در هر کيلومتر 13 کيلوگرم سوخت مصرف مي کرد.


سرانجام پس از توليد 20 فروند از هواپيماي کنکورد،اين پرنده در 26 نوامبر 2003 به علت مصرف سوخت بالا و سر و صداي زياد و ضريب ايمني پايين براي هميشه با صنعت هوانوردي تجاري خداحافظي کرد و به موزه رفت.


گزارش از عليرضا شيرزاد

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قربان
۲۲:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
حیف نیس بردن موزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
خیلی عالی بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
خدابیامرز برادر همین پراید خودمون بود
Germany
نادر
۱۸:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۵
قیمتش چقدهیکی بخرم.با پراید عوض میکنن سر هم بدن قبول میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۵
ایران داره بهترش شک داری سوار شو
Iran (Islamic Republic of)
یاسمن
۱۸:۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
خیلی باحالن کاش ایرانم داشت
Iran (Islamic Republic of)
بابا پنجعلی و پسراش نقی و تقی
۱۹:۲۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
اووووووووف عکس هواپیما های مارو چرا اینجا گذاشتن . ای بابا. الان کسی باور نمیکنه که ما این هواپیما ها رو داریم هرکی به رآی من مثبت بده من یک ملیون بهش میدم. پس الان این پیماو دیدیبزن پاسخ بهم جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو داداش پرستو
۱۸:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
این موشکه یا هواپیما.
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو داداش پرستو
۱۸:۵۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
این موشکه یا هواپیما.
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو داداش پرستو
۱۸:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
این موشکه یا هواپیما.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۵:۵۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
واقعا حیف شد که ایران از انها ندارد کاش سفارش تولید چند فروند را به روسیه یا فرانسه میدادیم و تاسف بارتر اینکه از رده خارج شدند
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۱۴:۲۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
آخ آخ آخ
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۲۱:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
توپولوف همونیه که همش سقوط می کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
آره
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۳:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
رفت پیش پیکان!!!