معاون اول رئیس‌جمهور با تاكید بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای گسترش همكاری‌های ایران و چین گفت: امروز روابط دو كشور به سطح خوبی رسیده و برای توسعه آن نیازمند برداشتن گامهای بلندتری هستیم.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر دیروز(شنبه) در دیدار «گائوهوچنگ» وزیر بازرگانی چین، روابط تهران و پكن را روابطی مهم، راهبردی و رو به گسترش توصیف كرد و گفت: گسترش روابط با چین همواره به عنوان یكی از اولویت های مهم جمهوری اسلامی ایران مد نظر بوده است.

معاون اول رئیس جمهور تبادل هیات های دو كشور در سطوح عالی را زمینه ساز توسعه روابط دانست و افزود: ارتباط مستمر میان مقامات عالی‌رتبه دو كشور می تواند نقشی موثر و كلیدی در ارتقاء سطح روابط داشته باشد.

جهانگیری با ابراز خرسندی از برگزاری منظم نشستهای كمیسیون مشترك همكاری‌های دو كشور، بر نقش موثر و سازنده این نشست‌ها در توسعه روابط و ارتقاء مناسبات اقتصادی تاكید كرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافقات ایران و كشورهای ۵+۱ تصریح كرد: این توافقات در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر به توافقات و اهداف نهایی دست پیدا كنیم.

وی افزود: ایران به دنبال آن است كه ضمن تثبیت حقوق هسته ای خود، تعامل مناسبی با جامعه بین الملل برقرار كند.

جهانگیری خاطر نشان كرد: ما كشور هایی همچون چین را كه در روزهای سخت در كنار ایران بوده اند فراموش نخواهیم كرد و علاقه مند هستیم چین یكی از شركای اصلی تجاری ایران باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای اجرای پروژه‌های زیربنایی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید بخصوص در حوزه های انرژی ، نیرو و بنادر ، اظهار داشت: شركتهای چینی می‌توانند سهم عمده‌ای در اجرای این پروژه‌ها داشته باشند.

جهانگیری همچنین حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان تهران و پكن را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم گسترش همكاری های بانكی برای تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی میان دو كشور تاكید كرد.

معاون اول رئیس جمهور ابراز امیدواری كرد سفر وزیر بازرگانی چین به تهران و برگزاری اجلاس كمیسیون همكارهای دو كشور گامی بلند در توسعه روابط و گسترش همكاریهای ایران و چین باشد.

وزیر بازرگانی چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام نخست وزیر چین به جهانگیری گفت: روابط ایران و چین سابقه ای تاریخی دارد و دوستی عمیقی از گذشته میان دو كشور وجود داشته است.

وی هدف از سفر خود به تهران را برگزاری اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور عنوان كرد و افزود: امیدوارم این نشست گامی در جهت توسعه همكاریها و رفع چالشهای پیش روی گسترش روابط باشد.

وزیر بازرگانی چین با بیان اینكه ایران و چین از گذشته در زمینه نفت و گاز همكاریهای خوبی داشته اند گفت: دو كشور می توانند همكاری های خود را در بخش انرژی و زیر بنایی به جایگاه بالاتری ارتقاء دهند.

وی افزود: علی رغم تحریم های ظالمانه علیه ایران، چین همواره از منافع كلیدی و اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت كرده و تمایل داریم روابط تجاری خود را با ایران در همه زمینه های اقتصادی توسعه دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار