به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ هماکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سیسی معادل ۴۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی معادل ۹۰ درصد است.
اين در حالي است كه امسال شاهد اظهارات متعددي در خصوص كاهش و يا افزايش تعرفه واردات از سوي مسئولين بوديم، به نحوي كه شوراي رقابت اعتقاد به كاهش 10 درصدي تعرفه واردات دارد و مجلس به طور كامل با اين مسئله مخالفت ميكند، چرا كه معتقد است صنعت خودرو كشور هنوز به آن ميزان كيفيت و مطلوبيت نرسيده كه توان رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد.
از طرفي هم كارشناسان حوزه خودرو معتقدند با كاهش پلكانی تعرفه واردات بازار خودرو رقابتی شده و انحصاری بودن به صورت نسبی از اين بازار از بين میرود.
شورای رقابت: تعرفه واردات خودرو 10 تا 15 درصد كاهش يابدبر اساس یکصد و هشتادمین جلسه شورای رقابت در روز چهارشنبه 16 بهمن ماه, سیاستگذاری دیگری در میزان تعرفه خودروهای وارداتی نهایی شد.
شورای رقابت در جهت تنظیم و بهبود بازار رقابت مربوط به صنعت خودروی کشور به نحوی که موجب افزایش کیفیت و تعدیل قیمتها شود، تصویب کرد که تعدیل نرخ تعرفه خودروهای وارداتی را به شرح زیر به هیأت وزیران به همراه گزارش توجیهی پیشنهاد دهد:
- خودروهای وارداتی تا 1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 1500 تا 2000 سی سی ظرفیت موتور 35 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 2000 تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد
-خودروهای وارداتی بیش از 3000 سی سی ظرفیت موتور 100 درصد
رضا شيوا رييس شوراي رقابت در اين خصوص ميگويد: تلاشمان در شورا و مرکز ملی رقابت این است که یک شرایط رقابتی در بازار خودرو ایجاد کنیم و از این انحصار خارج شویم.
در این راستا قدمهایی را بر میداریم و یکی از پبیشنهاداتی که دادیم بحث تعرفه ها است، معتقدیم خودروهایی که در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، خودرو های کمتر از 1500 سیسی هستند و در این خصوص به دولت پیشنهاد دادیم که تعرفه واردات اینگونه خودروها را به میزان 10 درصد کاهش دهد و کاهش بصورت پلکانی در سالهای دیگر باشد.
به اعتقاد شيوا اکنون خودروهای بالای 1500 سیسی وارد میشود و شرایط استاندارد آنها توسط مراجع ذیصلاح تأیید میشود، این موضوع در خصوص خودروهای کمتر از 1500 سیسی هم باید اتفاق بیافتد.
ضمن اینکه حتی با کاهش تعرفه 10 درصد هم، قیمتها به گونهای خواهد بود که با قیمتها داخلی تفاوت زیادی خواهد داشت و عرصه رقابت برای تولید کنندگان داخلی چندان تنگ نخواهد شد.
كميسيون صنايع و معادن مجلس: كاهش تعرفه در شرايط كنوني منطقي نيستسيد محمد بياتيان عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين خصوص ميگويد: صنعت خودرو كشور هنوز نتواسته روي پاي خود بايستد و از طرفي كيفيت توليدات داخل به حدي نيست كه بتواند با خودروهاي خارجي رقابت كند، از اين رو كاهش تعرفه واردات به هيچ وجه نميتواند تاثيري در رقابتي شدن بازار خودرو بگذارد.
وي معتقد است کاهش تعرفه واردات زمانی نتیجه میدهد که کیفیت تولیدات داخل به حدی شود که بتواند در بازارهای جهانی حضور یابد.
همچنين به گفته بياتيان به دليل وضعيت معيشتي مردم اگر تعرفه واردات كاهش يابد شاهد حضور خودروهاي بيكيفيت چيني به كشور خواهيم بود كه اين موضوع تنها به تشديد آلودگي هوا و افزايش تلفات جادهاي دامن ميزند.
صالحينيا: تعرفه واردات خودرو "كاهش نمييابد"/ افخميراد: تعرفه واردات خودرو "كاهشي خواهد بود"محسن صالحی نیا معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت، درباره پیشنهاد شورای رقابت برای کاهش میزان تعرفه واردات خودرو در سال 93، بابيان اینکه دولت در بخشنامه جدید خود تکلیف واردات گروه کالایی 10 را مشخص کرده، گفته است: براساس بخشنامه دولت واردات خودرو به استثنای خودروهای بالای 2500 سی سی حتی آنهایی که در گروه کالایی 10 قرار دارند با دو برابر سود بازرگانی صورت خواهد گرفت، كه کماکان امکان ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی سی وجود ندارد .
وی ضمن بیان اینکه وزارت صنعت در موضوع خودرو نیز همانند سایر کالاها پیشنهاداتی را برای تعرفه واردات به عنوان نظر کارشناسی مطرح نموده است، گفت: در مجموع با توجه به پیشنهادات مطروحه می توانم بگویم تعرفه خودرو نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نمی یابد.
بر اساس اين گزارش؛ ولی الله افخمیراد رييس سازمان توسعه تجارت در خصوص آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال 93 گفت: اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تمام کالاها از جمله خودرو این است که باید از صنایع نوپا حمایت شود تا تدریجا بتواند دوام پیدا کند و قابلیت رقابت با مشابه خارجی خود را به دست آورد.
وي افزود: دیدگاه سازمان توسعه تجارت این است که روند تعرفه ها باید روند کاهشی باشد؛ چراکه تعرفه برای یک کالایی که امسال A است؛ نمی تواند در سال بعد به A + B تبدیل شود. این در خط و مشی سازمان توسعه تجارت ایران است.
به گفته افخمی راد، تعرفه واردات خودرو اگر کاهشی نباشد، حداقل این است که افزایش نباید پیدا کند.
انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان: كاهش تعرفه واردات حقوق مصرفكنندگان را تامين ميكند محمد جعفری رييس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان با بيان اينكه هم اکنون عمده مصرفکنندگان داخلی هیچ انتخابی جز خرید خودروهای داخلی ندارند،ميگويد: کاهش تعرفه واردات خودرو موجب افزایش رقابت در بازار داخلی و تامین حقوق مصرفکنندگان خواهد شد.
به اعتقاد وي خودروسازان باید از فرصت کاهش تعرفه برای افزایش کیفیت محصولات خود و همچنین کاهش قیمت خودروهای تولیدی استفاده کنند و دليلي براي هراس از كاهش تعرفه باقي نميماند.
كارشناسان خودرو: كاهش تعرفه همراه با حمايت تاثيري بر فروش خودروهاي داخلي نميگذاردمصطفي ممقاني کارشناس صنعت خودرو ميگويد: به نظر میرسد پیشنهاد رییس شورای رقابت برای کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده پیشنهادی منطقی بوده و براساس واقعیتهای بازار صورت گرفته است.چرا که کاهش تعرفه واردات خودرو تاثیری بر فروش خودروهای داخلی نخواهد داشت.
به اعتقاد وي هم اکنون قیمت خودروهای پر فروش داخلی کمتر از 40 میلیون تومان است بنابراین هیچ رقیب خارجی در این سطح قیمتی برای خودروهای داخلی وجود ندارد.
همچنين شهرام آزادي ديگر كارشناس صنعت خودرو با بيان اينكه به طور کلی حذف تعرفه واردات خودرو موجب رقابتی شدن بازار خواهد شد، ميگويد: کاهش تعرفه در شرایطی باعث ارتقای صنعت داخلی خواهد شد که با اعمال سیاستهای حمایتی این صنعت از مشکلات فعلی خارج شود. هم اکنون خودروسازان با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند و به همین دلیل نمیتوانند تیراژ تولید محصولات خود را افزایش دهند.
آزادی افزود: علاوه بر آن شرایط ناشی از مشکلات خارجی از جمله نقل و انتقال ارز، مشکلاتی را در زمینه واردات قطعات و تولید خودروها ایجاد کرده است.
گزارش :سمیه رسولی
انتهاي پيام/