معاون اول رییس جمهور از سرمایه گذاری دولت در میادین مشترک نفت و گاز خبر داد و گفت: برنامه ششم توسعه از سال آینده و بر مبنای تمام بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود.

اسحاق جهانگیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با الگوی دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: همه بندهای سیاست کلی جزو وظایف دولت است و هر بند آن به یک یا چند دستگاه دولتی بر می‌گردد.
 
وی تأکید کرد: تدوین برنامه زمانبندی مهمترین کار دولت در مرحله اول است و همه دستگاه‌های اجرایی برای چگونگی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی شروع به برنامه ریزی کرده‌اند.
 
***مبادی ورود کالاها متنوع شد
 
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برای اولین قدم تصمیم گرفته شد تا مبادی ورودی کالاها متنوع شود تا در زمان تحریم دچار مشکل نشویم که از جمله کارهای اجرایی کوتاه مدت است.
 
***استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تدوین برنامه ششم

جهانگیری گفت:‌ موضوعاتی مانند بهره ‌وری و تولید رقابتی از جمله سیاست‌های بلند مدت است و در طی یک یا چند برنامه باید در دستور کار قرار گیرد که بخشی از آن در برنامه ششم و از سال آینده وارد فاز تدوین می‌شود.
 
وی با بیان اینکه موضوع برنامه ششم اقتصاد مقاومتی خواهد بود، افزود: برنامه‌‌های بلند مدت باید در قالب برنامه‌های پنج ساله قرار گیرد.
 
***توجه به تولید کننده در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  
 
جهانگیری بیان داشت: باید کمک کرد تا تولید کننده از وضعیت رکودی حاکم بر بخش تولید کشور خارج شوند تا تولید خوب و قابل صادرات داشته باشیم چرا که تولید کنندگان در بخش تولید و صادرات نقش مهمی ایفا می‌کنند.
 
***گفتمان اقتصاد مقاومتی توسط رسانه ها ایجاد شود
 
وی اضافه کرد:‌الگوی مصرف در قالب یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صدا و سیما سایر رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی وظیفه دارند تا فضای گفتمان اقتصاد مقاومتی را ایجاد کنند.
 
جهانگیری گفت: دولت در کمیسیون فرهنگی هم به صورت جدی به این موضوع می‌پردازد و مردم و مسئولین همگام با هم و عزم جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تبدیل به کانونی کنند تا اقتصاد ایران به قله‌ها برسد.
 
***ذخیره منابع نفتی ایران از کشور‌های دیگر عقب است  
 
معاون اول رییس جمهور در رابطه با اقتصاد بدون نفت تصریح کرد: کم کردن اتکای بودجه سال 93 به درآمد نفت از جمله کارهایی است که باید انجام شود.
 
جهانگیری ادامه داد: در برنامه سوم برای اولین بار حساب ذخیره ارزی ایجاد شد که در  قالب آن باید دولت هر ساله میزان مشخصی از منابع نفتی مصرف و مابقی را در این حساب ذخیره کند.
 
وی افزود: متأسفانه در این سالها کشورهای نفت خیز مشابه ایران به بیش از 300 میلیارد دلار ذخیره کردند.
 
جهانگیری گفت: سیاست‌های کلی از برنامه سوم همواره به این موضوع تأکید داشته که در بخش ارزی رو به پیشرفت است  و صادرات غیر نفتی به عدد خوبی می‌رسد. پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، میعانات گازی، کالاهای صنعتی و کشاورزی جایگزین می‌شود.
 
*** سرمایه گذاری در میادین مشترک نفت و گاز

معاون اول رییس جمهور بیان داشت: صادرات نفتی و سرمایه گذاری در میادین مشترک نفت و گاز از جمله سیاست‌های مهمی است که در دولت پیگیری می‌شود.
 
جهانگیری تصریح کرد: ما متأثر می‌شویم وقتی می‌شنویم در گوشه‌ای از کشور عده‌ای به بخشی از منابع کشور دستبرد زده‌ و سوء‌ استفاده کردند.
 
وی با بیان اینکه ذخایر مشترک نفت و گاز ایران، منابع ملت است گفت: اگر ما از این ذخایر برداشت نکنیم دیگران برداشت می‌کنند و تاکنون بیش از 100 میلیارد دلار از سهم ایران برداشت شده است که خوشبختانه وزارت نفت برنامه خوبی برای آن تدوین کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاست ، کالا ، نفت و گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
همشون بهانه و توجیه گران کردن سوخت است
آخرین اخبار