متخصص ارگونومی گفت: طیف وسیعی از عوارض و آسیب‌ها، مرتبط با کار است مثل عوارض استخوانی - مفصلی که سرآمد آن کمردرد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حسن صادقی  در مورد آسیب‌های شغلی مردان اظهار داشت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های حرفه‌ای به دلایل مختلفی چون بحث امرار معاش یا تعهد به تخصص بر دوش آقایان است که به تبع خود مشکلات حرفه‌ای را نیز داراست.

متخصص ارگونومی گفت: عوامل آسیب‌زا به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول بیماری‌های ناشی از فعالیت افراد است و دسته دیگر بیماری‌های مرتبط با شغل.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: افرادی که در صنایع سیمان کار می‌کنند دچار بیماری‌های ریوی می‌شوند که این بیماری مرتبط و منحصر به همان فعالیت صنعتی است اما دسته وسیعی از عوارض و آسیب‌ها مرتبط با کار است مثل عوارض استخوانی- مفصلی که سرآمد آن کمر درد است.

وی به تکنولوژی‌های امروز اشاره داشت و افزود: تعداد قابل توجهی اپراتور در واحدهای اداری، فعالیت‌های خود را نشسته انجام می‌دهند و در حقیقت چند عامل اساسی بروز مشکل در اینجا وجود دارد.

متخصص ارگونومی تصریح کرد: عاملی که باعث بروز عارضه می‌شود به همراه عامل دیگر که مواجهه و تماس است در فعالیتهای شغلی وجود دارد؛ 8 ساعت کار مداوم فرد در تماس با عوامل زیانبار می‌تواند عارضه ایجاد کند.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: در فعالیت به صورت نشسته، آناتومی بدن به دلیل چرخش لگن خاصره و فرم ستون مهره در ناحیه کمر از حالت طبیعی خارج می‌شود پس در واقع عامل وجود دارد و نشستن فرد در ساعت‌های طولانی هم مزید بر علت شده و عوارض جسمانی و کمردرد را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: این عوارض ضمن محدود کنندگی دو مشکل دیگر نیز به همراه دارد؛ اولی بحث‌های اقتصادی و خسران‌های اقتصادی ناشی از درمان و غرامت‌های دستمزد است. دیگر آنکه این عوارض می‌تواند به طور غیر مستقیم و حتی مستقیم حادثه پذیری افراد را بیشتر کند.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: فردی که به کمردرد مبتلا است، دقت کاری کمتری دارد و خطاهایش نیز حین کار بیشتر می‌شود. این خطاها می‌تواند پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد.

صادقی نائینی ادامه داد: اگر بخش عمده‌ای از عوامل را در محیط کار فرض کنیم فرد تأثیر حاصله از احساس درد یا محدودیت‌های حرکتی را با خود از محیط کار خارج کرده و خستگی و فرسودگی را به منزل منتقل می‌کند.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: با توجه به ساختار فرهنگی و باور موجود که هدایت و راهبرد خانوده با مرد است، یک مرد خسته نمی‌تواند فضای جالبی برای خانواده ایجاد کند و در نتیجه خستگی و انرژی منفی را منتقل می‌کند.

متخصص ارگونومی تصریح کرد: اگر بر این باور باشیم که بخش عمده‌ای از حرکت صنعت و تولید بر دوش مردان است اگر ما افراد سالمی نداشته باشیم جامعه پایداری نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار از اهداف و آمال جامعه کنونی است و چنانچه افرادی که از سطح شایسته‌ای از سلامت برخوردار نیستند وجود داشته باشند به تبع آن نمی‌توانیم به درجات بالایی از جامعه پایدار دست پیدا کنیم.

برچسب ها: عاقبت ، 8 ساعت ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار