پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن برای نخستین بار بین اعراب مسلمان و مسیحی ساکن فلسطین اشغالی تفکیک قائل می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این اقدام خشم فلسطینیان را برانگیخته است.بر اساس این قانون که روز دوشنبه به تصویب رسید، تعداد اعضای کمیسیون ملیِ برابری فرصت‌های شغلی از پنج نفر به ده نفر افزایش می‌یابد و در این کمیسیون کرسی‌هایی جداگانه برای نمایندگان کارگران عرب مسلمان و عرب مسیحیِ ساکن فلسطین اشغالی در نظر گرفته می‌شود.

یاریو لوین از نمایندگان حزب لیکود (به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل) و پیشنهاد دهنده این طرح گفت: ما اشتراکات زیادی با مسیحیان داریم. آنها متحدان ما هستند و با مسلمانانی که می خواهند اسرائیل را از درون نابود کنند، تفاوت دارند.

در این قانون جدید، همچنین کرسی‌هایی برای اقلیت‌های دروزی، یهودیان تندروی ارتودوکس ، و مهاجران یهودی اتیوپیایی که آمار بیکاری بین آنها بیش از میانگین بیکاری در فلسطین اشغالی است، اختصاص داده شده است.

یکی از نمایندگان عرب اسرائیلی در کنست با انتقاد از این قانون و تاکید بر فرقه‌گرایی بی‌سابقه در فلسطین اشغالی گفت: این حرکتی سیاسی از سوی راست افراطی است.سازمان‌ آزادیبخش فلسطین نیز این قانون را رد کرده است.

حنان عشراوی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ساف گفت: ما این قانون را قبول نداریم چون به جای تمرکز بر هویت ملی فلسطینیان،‌قصد دارد مبنایی فرقه ای برای ملت فلسطین در نظر بگیرد.

اعراب اسرائیلی از نوادگان 160 هزار فلسطینی هستند که پس از جنگ 1948 میلادی، در فلسطین اشغالی باقی ماندند. تعداد افراد وابسته به این اقلیت در حال حاضر به بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر رسیده است که بیش از 20 درصد جمعیت کل فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد.

مخالفان این قانون عقیده دارند اسرائیل که از کمک‌های مالی و ایدئولوژیک مسیحیان اوانجلیست صهیونیست به ویژه در آمریکا برخوردار است، تلاش می‌کند از اختلاف بین اعراب مسیحی و مسلمان در مناقشه اسرائیل و فلسطین بهره‌برداری کند.این قانون سه ماه پیش از سفر پاپ فرانسیس به بیت‌المقدس به تصویب رسیده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار